گزارشگران بدون مرز: سرکوب وب‌نگاران فمینیست را متوقف کنید

18 اردیبهشت 1387

گزارشگران بدون مرز از مقامات ایران می‌خواهد سرکوب وب‌نگاران فمینیست و مدافعان حقوق زنان را متوقف کند. از آغاز سال جاری بسیاری از آنها به زندان و شلاق محکوم شده اند. پروین اردلان وب‌نگار سایت تغییر برای برابری به دو سال زندان تعلیقی محکوم شده است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : ” اینترنت تنها وسیله‌ بیان خواست های مدافعان حقوق زنان در عرصه‌ی عمومی و جامعه است. اما سایت های ‌مدافع حقوق زنان هدف سانسور و مسدودسازی و وب‌نگاران فمینیست قربانی آزار و اذیت مدام قضایی- امنیتی قرار می گیرند. ما از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهیم به این سرکوب پایان دهند . “

در تاریخ ١٣ اردیبهشت اعلام شد پروین اردلان وب‌نگار سایت تغییر برای برابری از سوی شعبه ١٣ دادگاه انقلاب تهران به ” اتهام اجتماع و تبانی غیر قانوین و تمرد در مقابل پلیس به قصد برهم زدن امنیت کشور طبق ماده ۶١٠ قانون مجازات اسلامی و رعایت ماده ٢۵ قانون مجازات اسلامی” به دو سال زندان محکوم شده است. این حکم به مدت سه سال تعلیق شده است.

این روزنامه نگار و وب نگار فمینیست، در فروردین ماه سال جاری نیز از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام “تبانی و اجتماع جهت بر هم زدن امنیت کشور” به شش ماه زندان قطعی و دوسال نیم زندان تعلیقی، برای شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز ٢٢ خرداد ١٣٨۵در تهران محکوم شده بود. در این تظاهرات بر روی پلاکارد های زنان نوشته شده بود ” ما زنیم، انسانیم، اما حقی نداریم و حقوق زنان حقوق بشر است.” حکم زندان اخیر در رابطه با تجمع مسالمت آمیز دها تن از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه انقلاب اسلامی در روز ١٣ اسفند ١٣٨۵ صادر شده است. وی در این روز پس از محاکمه به همراه ٣۴ نفر از فعالان و روزنامه نگاران حاضر در محل دستگیر و چند روز را در زندان اوین گذراند. پروین اردلان برنده ی جایزه حقوق بشر اولاف پالمه در سال ٢٠٠٧ است.

برای شرکت در تجمع مسالمت آمیز در برابر دادگاه انقلاب اسلامی در روز ١٣ اسفند ١٣٨۵ تعدادی دیگر از مدافعان حقوق زنان که در نشریات متفاوت و از جمله سایت های اینترنتی مدافع حقوق زنان مقاله می نویسند از جمله روزنامه‌نگاران نسرین افضلی، مرضیه مرتاضی لنگرودی و ناهید جعفری هر کدام به شش ماه زندان و ده ضربه شلاق محکوم شده اند.

سایت‌های اطلاع رسانی زنان و یا مدافع حقوق زنان به شکل منظم مسدود می شوند. از اول اردیبهشت ماه سایت شیرزنان اولین هفته نامه ورزش زنان در ایران مسدود شد ه است. از سوی دیگر سایت های مدافعان حقوق زنان: کانون زنان ایرانی ، تغییر برای برابری، مدرسه فمینستی . میدان همچنان مسدود هستند. سایت اطلاع رسانی فرارو نیز بدون هیچ توضیحی از تاریخ اول تا ۵ اردیبهشت مسدود شده بود.

گزارشگران بدون مرز یاد آور می شود که ایران یکی از سرکوبگر ترین کشورهای خاورمیانه در عرصه اینترنت است و در لیست کشورهای “دشمنان اینترنت” در جهان قرار دارد. در این کشور در طی سال گذشته ده‌ها وبلاگ‌نویس و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. ایران همچنین در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در رده ١۶۶ ( از میان١۶۹ کشور ) قرار گرفته دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours