نشریه ی دانشجویی شالیز توقیف شد

19 اردیبهشت 1387

کمپین رشت: نشریه ی دانشجویی شالیز که از سال 84 به طور مرتب در دانشگاه گیلان منتشر شده است توقیف شد.

پس از گذشت دو ماه از انتشار آخرین شماره ی شالیز و در حالی که در این مدت مسئولین اجازه ی انتشار شماره ی جدید این نشریه را نمی دادند ؛ در هفته ی گذشته نامه ی رسمی توقیف شالیز به مدیر مسئول این نشریه ابلاغ شد.

مسئولین این نشریه که اولین شماره ی آن در آبان 84 مننتشر شد با اعتقاد به ضرورت پرداختن به مطالب مختلفی چون حقوق صنفی و دانشجویی؛ انتشار اخبار دانشگاهی و اخبارو مقالات مربوط به جنبش های اجتماعی به خصوص جنبش زنان؛ با شکستن فضای مردانه ی حاکم بر تحریریه ی نشریات دانشجویی ، با تحریریه ای زنانه نمونه ای از فعالیت موثر و موفق در عرصه ی مطبوعات دانشجویی را به نمایش گذاردند .

میز فروش این نشریه ،هر بار به مکانی برای بحث و جدل پیرامون مباحث و مقالات منتشره تبدیل می شد .مسئولین نشریه با علم به عزم وزارت علوم بر تعطیلی نشریات مستقل دانشجویی تمام توان خود را در سه سال گذشته به کار گرفتند تا بی آنکه از کیفیت و کمیت مطالب شالیز کاسته شود ؛راه را بر هرگونه بهانه جویی مسئولین برای توقیف این نشریه ببندند .

انتشار شالیز و شیوه ی متین و سنجیده ای که به خصوص در ارائه مطالب فمینیستی در پیش گرفته بود، تشکل های منجمد غیر مستقل دانشجویی را بر آن داشت تا در واکنش به شالیز “نشریه ی زنانه “منتشر کنند .. نشریاتی با محتوایی متحجرانه که حتی با پشتوانه های مالی آنچنانی ؛ تاثیری جز افزایش محبوبیت شالیزدر میان دانشجویان نداشت.

شالیز که بنا به اعتراف مسئولین فرهنگی دانشگاه تنها نشریه ی دانشجویی بود که علیرغم حذف تسهیلات و امکانات دانشگاه برای انتشار ، در شرایطی که حتی نشریات غیر مستقل که عمده ی مطالبشان را کپی برداری از متون واپس گرا در توجیه وضعیت کنونی زنان و حتی چند همسری تشکیل می داد ؛ توان انتشار منظم را نداشتند ؛ هیچ وقفه ای در انتشار شالیز که در قامت ماهنامه ای تمام عیار با 24 صفحه مطلب مفید ظاهر شده بود ؛ ایجاد نشد .

بسیاری از نویسندگان شالیز آنهایی بودند که نویسندگی را برای اولین بار در شالیز مشق می کردند … و البته پس از آن نوشتن “مشغله” ی همواره شان شده است.

شالیز هر ساله به مناسبت روز جهانی زن ؛ روز جهانی کارگر و روز جهانی کودک ،ویژه نامه هایی ارزشمند منتشر کرده است .

در آخرین شماره ی شالیز که ویژه نامه ی 8 مارس 1386 بود ؛ اهدای جایزه ی اولاف پالمه به پروین اردلان و توقیف ماهنامه ی زنان پوششی در خور یافت .

“شالیز “از ابتدای آغاز به کار کمپین با اعلام اخبار مربوط به آن و مقاله های متعددی که در موارد مختلف درباره ی کمپین در آن انتشار یافت ؛ نقش موثری در آشنا ساختن دانشجویان دانشگاه گیلان با کمپین ایفا کرد .

آخرین شماره ی شالیز ؛ ویژه نامه ی 8مارس 1386 بود که بر روی جلد آن عکسی از پروین اردلان با مشتی گره کرده رو به آسمان به چشم می خورد …

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours