احتمال ثبت اجباری ازدواج موقت دو ساله و بیشتر

23 شهریور 1389

شبکه ایران: سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در گفت‌وگو با شبکه ایران در مورد آخرین بررسی‌های در کمیسیون حقوقی مجلس پیرامون ماده 22 لایحه حمایت از خانواده گفت: برخی از نمایندگان پیشنهادی را مطرح کردند که بر اساس آن در صورتی که مدت زمانی بیش از دو یا سه سال از زمان عقد موقت بگذرد ثبت آن الزامی ‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در رابطه با نکاح موقت وجود دارد آن است که سقف زمانی برای آن وجود ندارد و این به ضرر زوجه تمام می‌شود، اگر این بند به تصویب برسد دیگر صیغه‌هایی تحت عنوان صیغه 90 ساله وجود نخواهد داشت.

نماینده ارومیه در ادامه افزود: این پیشنهاد البته در کمیسون رای نیاورد اما برخی نمایندگان تصمیم دارند در جریان بررسی مجدد لایحه حمایت از خانواده این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنند و احتمال رای آوردن آن هم وجود دارد.
ذاکر در مورد آخرین تغییرات اجمالی این ماده از لایحه حمایت از خانواده گفت: آنچه تا کنون مورد توافق اکثریت اعضای کمیسیون حقوقی قرار گرفته است، ثبت نکاح موقت در موارد زیر است: ۱- توافق زوجین؛ ۲- باردار شدن زوجه؛ ۳- شرط ثبت ضمن عقد.

وی همچنین در مورد احتمال حذف ماده 23 از لایحه حمایت از خانواده گفت: این احتمال بسیار کم است چرا که این ماده یکی از موادی است که در آن نوآوری بیشتری در راستای حمایت از خانواده به چشم می‌خورد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس ادامه داد: یکی از بندهایی که قرار است به این ماده اضافه شود ایجاد حق طلاق زن می‌باشد به این معنا که زن نیز می‌تواند در مقابل بی مسئولیت‌هایی مرد به دادگاه درخواست طلاق ارایه کند و دادگاه نیز با توجه به مدارک ارایه شده از سوی وی به صورت غیابی طلاق زن را جاری کند.

ذاکر ادامه داد: طبق این ماده اگر به مرد بنا به یکسری شرایط اجازه ازدواج مجدد داده می‌شود در نظر داریم برای زنان نیز حق طلاق را در صورت رها کردن زندگی مشترک توسط مرد و یا بی مسئولیتی وی قایل شویم، در صورتی که این پیشنهاد به تصویب برسد به نفع زنان خواهد بود چرا که می‌توانند حضانت فرزند را نیز عهده دار شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours