اجبار در پوشش، اعتراض دانشجویان همدانی را برانگیخت

19 اردیبهشت 1387

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در اعتراض به آیین نامه جدید انضباطی منتشر شده در این دانشگاه با برگزاری تجمعی در دانشکده علوم پایه اعتراض خود را به این ائین نامه توهین آمیز اعلام داشتند.

بنابر گزارش خبرنامه بوعلی سینا در این تجمع که در مقابل درب های پلمپ شده انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد دانشجویان به بیان دیدگاههای خود پرداختند. در این گفتگوی آزاد که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای همدان (دانشگاه بوعلی سینا) با موضوع اعتراض به آئین نامه جدید انضباطی و با استقبال بی نظیر دانشجویان در راهرو دانشکده علوم دانشگاه بوعلی سینا برگزار گردید در ابتدای مراسم امین نظری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی و مجری برنامه با خواندن این ائین نامه اعتراض خود را نسبت به وضعیت دانشگاه و مدیریت آن اعلام نمود و از دانشجویان در خواست که وارد بحث گردند .

حمید رضا بهنیا (عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی) و فعال دانشجوی با مقایسه این ائین نامه و مسئله کشف حجاب زنان در دوره رضاشاه، هر نوع اجباری را مذموم شمرد و آئین نامه فعلی را نتیجه تصاویر زشتی دانست که از دانشگاه از جانب برخی از مسئولان در عذان اعوام جامعه شکل داده اند ایشان تاکید کرد که اعمال مسئولین دانشگاه بوعلی سینا مطمعنا به این شایعات بی اساس دامن می زند و به شعور دانشجویان توهین می کند این فعال دانشجوئی ، با مورد نقد قرار دادن اصطلاح چادر ملی عنوان نمود این چادر ملی ایرانیان نیست › چادر دولتی است که به جامعه زنان تحمیل می شود .حمید بهنیا در پایان یادآور گردید اینجا دانشگاه است و ما دانشجویان اجازه جولان دادن به تفکرات دوگم اندیش را در این محیط نخواهیم داد.

در ادامه خانم فاطمه صمدی (فعال دانشجوئی و مدیر مسئول نشریه دانشجوئی پنجره) به نقد فضای موجود در دانشگاه پرداخت و این آئین نامه را توهینی به کیان و شرف و شعور دانشجویان اعلام نمود.

پس از وی محمد صیادی (عضو انجمن اسلامی دانشجویان بوعلی سینا و فعال دانشجوئی) به ایراد سخن رانی پرداخت، ایشان با توجه به این آئین نامه انضباطی انتخاب پوشش را حق طبیعی هر فردی دانست که هیچ فرد جزم اندیشی حق زیر پا گذاشتن آن و تعیین الگوی محدود برای آن را ندارد و در ادامه با استناد به ماده سه اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان کرد من حق آزادی ، امنیت ، آسایش ، زندگی و … می خواهم اگر این حقوق را تعیین کنید آستین های پیراهنم را نه پائین آرنج بلکه تا پائین سر انگشتانم خواهم اورد در این هنگام وی با اعتراض عده قلیلی دانشجویان به اصطلاح مواجه گردید که قاطبه دانشجویان حاضر با نشان دادن عکس عمل شدید خود به آنها فهماندند که هیچ نوع قرابت فکری میان این بسیجیان و جامعه دانشگاهی وجود ندارد .

امین نظری مجری برنامه پس از وی درتایید صحبت آقای صیادی به دانشجویان یادآور گردید که کدام بند از اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران اجرا میگردد که این یک بند مغفور و محجور واقع شده است ایشان این ائین نامه را دستاورد سفر هیئت دولت و احمدی نژاد دانست .

پس از وی سیاوش حاتم دبیر تشکیلات انجمن دانشجویان به اظهار نظر در این مورد پرداخت ، ایشان آیتم ذیل را در بررسی اعمالی شبیه به این آئین نامه مهم دانست :شکست سیاست های دهه شصت در ارتباط با مسائل اجتماعی و تکرار تراژیک آنها همان سیاست های شکست خورده بوسیله دولت نهم نظیر همین برخوردهای جبری و قهری اخیر ایشان با اشاره به ضعف برنامه های فرهنگی و تفریحی در دانشگاه و ضعف نظام آموزش عالی بسیاری از رفتار های را که از جانب مسئولان نا متعارف ارزیابی می شوند را نتیجه فضای فعلی دانشگاه دانست و در پایان یادآور گردید آموزش یک فرهنگ اجباری و زوری نمی باشد .

خانم سمیه والی زاده (عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان ) با نقد فضای متاثی از مدیریت غلط دکتر خزائی رئیس انتصابی دانشگاه بوعلی سینا از دانشجویان خواست که با جدیت و اتحاد کامل نسبت به این آئین نامه توهین آمیز واکنش نشان دهند.

پس از ایشان یکی از دانشجویان بنام سیامک فتاحی با اشاره به اینکه تفکرات صلب مسئولین این روزها باعث انجام عملکردی اینچنین توهین آمیز گردیده به مسئولان خاطر نشان کرد که این انباشت اعتراضات دانشجوئی را همچون انباشت زیاد آب در پشت سد جدی بگیرند که با ادامه این اعمال مذبوحانه به زودی دیوارهای این سد می شکند و سیلابش دامن همه را خواهد گرفت .

امین نظری در تایید ایشان با تذکر به مسئولین تجربه های شکست خورده اینچنین در دانشگاه بوعلی سینا و دیگر دانشگاهها ی را ادآور گردید و به مسئولین دانشگاه بوعلی سینا تاکید نمود که اگر حتی یکی از دانشجویان بر اساس آئین نامه مذکور به کمیته انضباطی اظهار و حکمی در باره وی صادر شود با خشم شدید دانشجویان مواجه خواهد گردید که عواقب و مسئولیت آن مطمئنا بر عهده آنها می باشد .

مهران تاجدار (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ) در ادامه با اشاره به این آئین نامه به دانشجویان متذکر شد که پرسونل شریف انتظامات مجریان این طرح می باشند و باید دانشجویان انگشت برخورد و اتهام خود را به سمت مسئولین بگیرند و نه کارمندان انتظامات.

پس از ایشان دانشجویان دیگری نیز مراتب اعتراض خود را به این آئین نامه توهین امیز که شانیت و شعور دانشجویان را مورد استهضا قرار داده اعلام کردند و یونس سلیمانی (از فعالین قومیتی دانشگاه بوعلی سینا)به قرائیت بیانیه دانشجویان دانشگاه سهند تبریز پرداخت در پایان مراسم نیز امین نظری با تقدیر از دانشجویان دانشگاه سهند و فرستادن دورود بر آنان و سایر دانشجویان فعال در جنبش دانشجوئی نظیر شیراز ، مازندران ، مشهد ، پلی تکنیک و علامه و غیره گفت :دورود بر شرافت دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا که هیچگاه در بزنگاههای تاریخی دوستان انجمنی خودرا تنها نگذاشتند ونمایندگی از تمامی دانشجویان حاضر به مسئولان نیز اعلام نمود همانگونه که شما این آئین نامه را به مصابح آخرین تذکر به دانشجویان دانسته اید ما این بحث آزاد و تجمع را آخرین اخطار شفاهی می دانیم و متذکر می شویم که اگر توجه به خواست دانشجویان نکنید ، بوعلی را به سهندی دیگر بدل خواهیم کرد.

بعد از اتمام تجمع ، دانشجویان حاضر با خواندن سرود یار دبستانی و تشکیل حلقه اعتراضی جدیت خود را در مقابله با این آئین نامه به مسئولان نشان دادند ، لازم به ذکر است در این تجمع که در یک روز نسبتا خلوت و آخرین روز هفته تحصیلی برگزار می گردید بیش از 350 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا شرکت فعال داشتند

بنابه گزارش خبرنامه امیرکبیر کمیته انضباطی و حراست دانشگاه بوعلی سینا همدان اطلاعیه ای توهین آمیز با عنوان “دستورالعمل اجرایی نحوه رفتار و پوشش اسلامی برای دانشگاهیان” در بین دانشحویان پخش کرد. در این اطلاعیه که حتی رنگ مانتوی دختران هم تعیین شده است، آمده است: “اجرای موارد این دستورالعمل احباری می باشد.”

تعدادی از موارد مندرج در این اطلاعیه عبارتند از: پرهیز از اختلاط بی مورد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه / عدم استفاده از دستگاههای پخش آهنگ / توصیه به استفاده از چادر / توصیه رنگهای طوسی، قهوه ای، کرم، سرمه ای و مشکی برای مانتوی دختران / عدم استفاده از لباس های تنگ توسط آقایان و خانم ها / آستین لباس پسران بایسی حداقل تا آرنج باشد.

کمیته انضباطی این اطلاعیه را به منزله ی تذکر کتبی دانسته که در صورت تخلف از آن پرونده دانشجو به کمیته انضباطی ارسال خواهد شد. ممانعت از فعالیت انجمن اسلامی، کانون موسیقی و نشریات دانشجویی و احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی از جمله اقدامات رئیس دانشگاه بوعلی سینا می باشد.

منبع: خبرنامه بوعلی همدان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours