نرخ بالای طلاق در کشور، زیبنده جامعه اسلامی ما نیست

28 شهریور 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران به یکی از کشورهای دارای بالاترین نرخ‌های طلاق در میان کشورهای دیگر تبدیل شده است؛ نا امنی اقتصادی را مهم‌ترین دلیل این نرخ بالا دانست.

به گزارش خبرگزاری ” ایونا به نقل از خانه ملت ، “داریوش قنبری” اظهار داشت: اینکه ایران به یکی از کشورهای دارای بالاترین نرخ‌های طلاق در میان کشورهای دیگر تبدیل شده است؛ زیبنده جامعه اسلامی ما نیست.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، شیروان و چرداول در مجلس،با اشاره به اعلام آماری مبنی بر افزایش 6 برابری تعداد زنان مطلقه در کشور گفت: این آمار سال‌هاست که از سوی برخی از مسئولان اعلام می‌شود، از گذشته هم همین آمار در رابطه با افزایش طلاق وجود داشته است به طوری که سال گذشته اعلام شد؛ از هر 100 ازدواج در کلان ‌شهرها ، 20 ازدواج به طلاق منجر شده است.

وی افزود: متاسفانه آمارهای متناقضی در این‌باره ارائه شده است؛ اما شکی در این نیست که ایران یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در طلاق را دارد.

قنبری تاکید کرد: به عقیده من دلیل عمده و اصلی این اتفاق ناامنی اقتصادی خانواده‌ها در شرایطی است که فرصت‌های شغلی زیادی از بین رفته‌اند.

وی به آماری که از سوی دبیرکل خانه کارگر منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: طبق این آمار حدود 200 هزار فرصت شغلی از دست رفته است که تمام خانوده‌ها را با بحران جدی مواجه کرده است، طلاق نیز یکی از نتایج این بحران است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشت: مشاغل موقت و گاهی کاذب و بی‌ثبات در کنار اعتیاد مسائلی هستند که این معضل اجتماعی را افزایش می‌دهند. حتی ممکن است فردی به یک شغل ثابت و موجه اشتغال داشته باشد؛ اما تمام این عوامل به ریشه اقتصادی متصل هستند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، شیروان و چرداول در مجلس، ویژگی‌ها روانی و اجتماعی زوجین را نیز عامل مهمی در طلاق دانست و افزود: مسائل روانی و برخی از ناسازگاری‌های خانواده‌ها ناشی از مشکلات اقتصادی است و البته برخی از توقعات بی‌جا و دخالت‌های خانواده‌ها نیز از عوامل مهم طلاق هستند.

به گفته قنبری ضعف در سیاست‌های اشتغال و نرخ پایین اقتصادی منتج به بیکاری و عدم اشتغال شده است.

وی همچنین در رابطه با افزایش تعداد دختران و پسران مجرد در کشور تصریح کرد: بیش از 90 درصد دلیل عدم تمایل جوانان به ازدواج بیکاری و نا امنی اقتصادی است. این عوامل باعث می‌شوند که جوانان به سمت ازدواج پیش نروند.

در روزهای گذشته خبرگزاری ها از آمار یک میلیونی مردان و 6 میلیونی زنان مطلقه خبر داده اند. از سوی دیگر آمارها از وجود 5/9 میلیون مرد مجرد (سنین 20 تا 34 ساله) و هفت میلیون دختر مجرد (15 تا 29 ساله) در کشور حکایت دارد

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours