10 درصد خانواده‌ها در جامعه توسط زنان اداره می‌شود

4 مهر 1389

خبرگزاری فارس: یک مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه 10 درصد از خانواده‌ها در جامعه توسط زنان، سرپرستی و اداره می‌شود، گفت: توانمند‌سازی و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی برای آنها، توانایی مالی این خانواده‌ها را افزایش داده و دیگر نیازی به کمک‌های مالی نخواهند داشت.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه 10 درصد از خانواده‌ها در جامعه توسط زنان، سرپرستی و اداره می‌شوند، اظهار داشت: بسیاری از این زنان به دلیل نداشتن تخصص و تحصیلات لازم برای اشتغال، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند؛ در حقیقت نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)، سازمان بهزیستی و برخی دیگر از نهادهای خیریه غیردولتی در ردیف مراجع امید‌بخش به این‌گونه خانواده‌ها به شمار می‌روند.

وی در ادامه افزود: با توجه به کمک‌های بی‌دریغ مردم و توانمندی‌ مالی دولت، مبالغ پرداختی به این گونه خانواده‌ها در مقایسه با نرخ تورم، ارقام چندان قابل توجهی نیست به همین دلیل زنان سرپرست خانوار در کنار این مستمری‌ها مجبور به یافتن شغلی برای خود هستند.

ابهری با اشاره به مشکلات موجود در خانواده‌های دارای سرپرست زن گفت: فرزندان این خانواده‌ها از وجود پدر محروم بوده و خانواده آنها به دلایلی مانند فوت و طلاق در گروه خانواده‌های تک‌سرپرست قرار گرفته است؛ در این قبیل خانواده‌ها اشتغال مادر نیز فرزندان را از محبت او محروم می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ بسیاری از فرزندان در این خانواده‌ها دچار افت تحصیلی شده یا با توجه به وضعیت مادی خانواده مجبور به ترک تحصیل و یافتن کار می‌شوند تا از این طریق در رفع مشکلات مالی به خانواده کمک کنند.

* غیبت مادر از خانه به دلیل اشتغال موجب خلأ عاطفی در فرزندان می‌شود

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی در ادامه افزود: غیبت مادر از خانه به دلیل اشتغال موجب خلأ عاطفی در فرزندان شده و آنها را در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اهرم‌های تقویتی برای خانواده‌های زن سرپرست گفت: تقویت پوشش بیمه درمانی، برقرار کردن حقوق و مزایای کافی به نحوی که مادر به نظرات تربیتی خود ادامه داده و فرزندان از محبت مادری محروم نشوند، ایجاد شبکه مددکاری برای رسیدگی به مشکلات روحی و عاطفی فرزندان این‌گونه خانواده‌ها، نظارت بر تحصیلات آنها و در نهایت حفظ کرامت انسانی و عزت نفس این‌گونه خانواده‌ها از اهرم‌های یاری‌کننده در کوتاه‌مدت به شمار می‌روند.

* میزان کمک‌های پیش‌بینی شده برای خانواده‌های زن‌سرپرست کافی نیست

ابهری بیان داشت: میزان کمک‌های در نظر گرفته‌شده برای این قبیل خانواده‌ها از سوی نهادهای حمایتی کافی نبوده و در بسیاری از مواقع عزت نفس این خانواده‌ها جریحه‌دار می‌شود.

وی افزود: از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی کمک‌های مالی چندان کارساز نبوده و باید برنامه‌های توانمند‌سازی در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و در اختیار گذاشتن ابزار کار، شکل اجرایی بگیرد چرا که در صورت توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی برای آنها، توانایی مالی آنها نیز افزایش یافته و دیگر نیازی به کمک‌های مالی نخواهند داشت.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی اظهار داشت: برنامه‌های توانمندسازی باید شامل کارآفرینی و آموزش مهارت‌های زندگی باشد تا بتوان به اثربخشی این برنامه‌ها امیدوار بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد مشاغل خانگی، برقرار کردن پوشش‌های بیمه‌ای کارآفرینی در قالب تعاونی‌های خانگی، خریداری محصولات و تولیدات این خانواده‌ها یا ایجاد زمینه‌ عرضه محصولات تولیدی این خانواده‌ها از جمله بهترین روش‌ها برای یاری رساندن به زنان سرپرست خانوار است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours