افسردگی در زنان سه برابر مردان

5 مهر 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : از زمانی که فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف سازندگی آغاز شد و زنان هم به نوعی گوشه‌ای از چرخ گردان اقتصاد را در دست گرفتند و خود را همانند مردان استوار و قدرتمند دانستند دچار آسیب‌های روانی از جمله افسردگی شدند که به یقین می‌توان گفت افسردگی در زنان دو یا سه برابر مردان است .

به گزارش خبرگزاری زنان ایران ، آمارهای ارائه شده از بیمارستان‌های روان درمانی گویای این حقیقت هستند.
بیشترین میزان آسیب روانی زمانی بر زنان وارد می‌شود که بیش از تحمل و طاقت جسمی و روانی آنان از آنها توقع و انتظار داشته باشند. افسردگی و اضطراب در این سخنان اگر چه عمومی است و زن و مرد را شامل می‌شود اما در زنان موقعیتی حساس‌تر دارد.

گفتنی است که بیماری‌های روانی یا هنجارهای شخصیتی از نظر شدت و ضعف به دو دسته نوروزها و پسیکوزها تقسیم می‌شوند که نوروز عبارت است از یک اختلال روانی که عملکردهای اصلی شخصیت را دربرنمی‌گیرد و فرد نسبت به آن اختلال آگاهی دارد که اضطراب، وسواس، هیستری و ترس‌های مرضی از انواع رایج و شناخته شده نوروزها هستند.
در یک نگاه کلی افسردگی، اضطراب و وسواس از انواع بسیار مهم اختلال‌های روانی هستند که به علت غلبه بروز حالات افسردگی در زنان افسردگی را به عنوان آسیب‌های روانی می‌شناسیم.

اما تفاوت نوروز و پسیکوز بر درجه آگاهی شخص از حالات خود مبتنی است در این نوع اختلال روانی ارتباط بیمار با واقعیت قطع می‌شود و با انسان‌های دیگر نیز نمی‌تواند ارتباط مناسب داشته باشد و به علت شدت این بیماری و ناسازگاری اجتماعی بیمار باید بستری شود زیرا آنها برای خود دنیایی می‌سازند که در آن قدرت مطلق دارند.

پسیکوزهای مهم از نظر روانشناسان عبارتند از: اسکیزوفرنی (خود فراموشی) که به از خودبیگانگی بیمار تعبیر می‌شود و عملاً نمی‌توان با این بیمار ارتباط برقرار کرد همچنین مانیک _ دپرسیوکه از بیماری‌های ادواری به شمار می‌آید.
در دوره مانی بیمار کاملاً سرخوش، سرحال و برانگیخته است و به طور دائم شوخی می‌کند و در دوره دپرسیون کاملاً افسرده، بی‌حال، بی‌علاقه به همه چیز و در خود فرو رفته است

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours