بیانیه جمعی از زنان اصولگرا حوزه و دانشگاه در مخالفت با از بین بردن فضای سالم خانوادگی و چندهمسری

5 مهر 1389

شبکه ایران زنان: جمعی از زنان اصولگرا اعم از احزاب زنان اصولگرا و اساتید و هیئت های علمی دانشگاه و روزنامه نگاران بیانیه ای در ارتباط با اهمیت خانواده و نگرش تک همسری قرآن و پیگشیری از ظلم و تعدی نسبت به زن و فرزندان در خانواده را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

متن کامل بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون(روم-۲۱)

حریم خانواده به عنوان مقدس ترین و ارزشمندترین واحد اجتماعی در همه جوامع ، تمدن ها و آئین ها پیوسته مورد تکریم و احترام بوده است. مشخصا ادیان توحیدی و در رأس آنها دین مبین اسلام برای این کانون جایگاهی برجسته قائل شده و محوریت آن را بر پایه مودت و رحمت میان زوجین بنا نهاده است. مدیریت تربیتی- فرهنگی و عاطفی درون خانواده را بر عهده زن و حمایت چند جانبه از ایفای این نقش های زن را بر دوش مرد نهاده است و پاسداشت خانواده و حفظ کیان آن را در گرو حمایت های چند جانبه از سوی حَکم و حکومت و تمامی سکان داران جامعه دینی برشمرده است. در سیستم قانونگذاری اسلامی حمایت از زنان و کودکان به عنوان اقشارآسیب پذیر که بیشتر در معرض تعدی و استضعاف قرار دارند، مورد توجه ویژه است.

بر این اساس نظام جمهوری اسلامی به عنوان یگانه پرچمدار اسلام ناب محمدی در روزگار ما، بایستی در عرصه امور خانواده و حمایت از حقوق زنان نه تنها به رفع مسائل و مشکلات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما اهتمام ورزد، بلکه در این زمینه همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند به گونه ای حرکت کند، که از غرب مدعی احیای حقوق زنان که بواقع عامل بالاترین ستم ها و تعدی ها به زنان و حقوق انسانی و هویت زنانه آنها در عصر ماست، طلبکار گردد و جایگاه از دست رفته زنان را اعاده و حقوق ضایع شده آنها را احیا کند .

ایفای چنین نقش خطیری در عرصه مسائل زنان و خانواده نیازمند توجه نظام اسلامی به چند امر مهم است:

۱- قوام نظام اسلامی درگروی پویایی و کارآمدی قوانین آن است و بنا بر نظر اندیشمندانی چون علامه طباطبایی نظام اسلامی حافظ حدودالله و ناظر بر تحقق آن است. مشخصا به نظر می رسد که در زمینه نظام خانواده و قوانین حاکم بر آن لازم است که نظام اسلامی مصلحت جمعی را بر گرایشات وتمایلات شخصی رجحان دهد و با وضع قوانین کارآمد و پویا مانع هر گونه تعدی و تجاوز به حقوق زنان و کودکان در محیط خانواده شود و این نقطه نظری است که مولای متقیان علی (ع) در موارد متعدد از جمله در فرازی از عهدنامه مالک اشتربدان اشاره فرموده است.

۲- لحاظ کردن نگاه نظام مند و همه جانبه نگر اسلام به امر خانواده و نقش محوری زنان و تدوین و تصویب قوانین بر پایه چنین نگاه واقع بینانه و تعالی خواهانه ای نهایتا منجر به قانون گذاری جامع و مانع در این عرصه می شود و راه را بر هر نوع بد فهمی، سوء استفاده و کج رفتاری و تعدی در این عرصه می بندد. در این زمینه بهره گیری از اندیشه و نظر متفکران بزرگ معاصر همچون نظر علامه طباطبایی و استاد مطهری در امری چون ازدواج موقت می تواند راهگشا و مفید باشد.

در مورد ازدواج مجدد نیز توجه به دیدگاه های روشن و واقع گرایانه علامه طباطبایی می تواند به تبیین درست نقطه نظر دین مبین در این زمینه کمک مؤثری نماید.

۳- لازم است که در قانونگذاری توجه عمیق و دقیق به مقتضیات زمان و تحولات اجتماعی و اقتصادی و … که برموقعیت خانواده، زنان و نقش های خانوادگی هم اثر گذارده است، صورت گیرد و احکام و تعالیم دین بر این مقتضیات و تحولات منطبق گردد به نحوی که نظر شارع مقدس به شکل کامل و همه جانبه در این عرصه تحقق پذیرد .

۴- توجه به این اصل مهم از منظر اسلام و تعالیم والای قرآن حکیم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که تشکیل خانواده و تولید نسل سالم و صالح بیش از هرچیز مورد سفارش بوده است، اهمیت بسیار دارد. طبیعی است که انتظار امت اسلامی از قانونگذاران این است که پیوسته تاسیس و تقویت خانواده و نیزسلامت، امنیت و آرامش افراد آن را که از مهم ترین اهداف برپایی این کانون است، مد نظر داشته باشند و در این مسیر مخصوصا از قشرآسیب پذیرتر در خانواده یعنی زنان و کودکان حمایت جدی و همه جانبه نمایند و چنین امری دربیانات مقام معظم رهبری بکرات مورد تأکید واقع شده است.

بر اساس اصول یاد شده ما زنان اصول گرا و پای بند به دیانت و ملتزم به نظام اسلامی و استوانه آن ولایت فقیه، اعلام می داریم که انتظار ما و همه زنان مسلمان ایرانی این است که قوه مقننه دراین برهه که پس از گذشت سی سال در صدد تدوین قوانینی برای سامان دادن و نظام بخشیدن به امور خانواده برآمده است، با دقت نظر و سنجیدگی تمام به این مهم بپردازد تا حاصل کار قوانینی جامع ، مانع ، پویا و کارآمد در حوزه خانواده گردد؛ قوانینی که نهایتا ضامن بقا و استمرار خانواده و تحکیم مبانی و پایه های این نهاد بشمار آید. ان شاء الله

جمعی از اساتید زن اصولگرای حوزه و دانشگاه

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours