ثبت پنج هزار امضا؛ متنبه کردن نمایندگان یا سندی برای آیندگان؟

6 مهر 1389

جرس (نیلوفر شبستری): گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران این روزها به دنبال متوقف ساختن تصویب بندهای تبعیض آمیز لایحه حمایت از خانواده هستند و به همین خاطر چند روزی است که گروه های منتقد لایحه حمایت از خانواده راهی مجلس می شوند تا با نمایندگان دیدار و گفت و گو داشته باشند. هرچند بسیاری از نمایندگان از گفت و گو و تعامل نظر با این فعالان امتناع می کنند.

جمع‌آوری امضاء برای نامه ایرانیان به نمایندگان مجلس برای «ممنوعیت چندهمسری» همچنان ادامه دارد و به زودی گروه های دیگر فعال در حوزه زنان نیز امضای خود را به دبیرخانه دفتر رئیس مجلس تقدیم خواهند کرد.

فعالان زن حاضر شده در مجلس نامه ها و امضاها را با کیسه‌هایی که روی آن نوشته شده بود «چندهمسری را ممنوع کنید» تحویل نمایندگان دادند. هرچند که نمایندگان استقبالی از بسته های پیشنهادی و امضا ها نکردند اما گروه های مختلف زنان چند روز مانده به طرح مجدد لایحه کماکان امیدوارند که تصویب بندهای 23 و 22 لایحه مسکوت بماند.

چند باری است که طی سال های گذشته گروه های مختلف زنان برای گفت و گو با نمایندگان مجلس راهی بهارستان می شوند. از زنان سکولار و لائیک گرفته تا نمایندگان زنان اصولگرا و اصلاح طلب و نمایندگان عضو ادوار مجلس. با این حال در آستانه طرح مجدد لایحه حمایت از خانواده در مجلس نگاه ها مضطربانه ادامه روند بررسی ها را دنبال می کند.

مینو مرتاضی لنگرودی از زنان فعال در طیف ملی مذهبی ها که چند باره سابقه حضور در مجلس و اعتراض به تصویب لایحه را دارد ، می گوید:« برخورد برخی از نمایندگان برای پذیرش امضا خوب بود و ما را امیدوار کرد اما آنقدر رفت و برگشت های عجیب و تصمیم های یک باره در این مدت اتفاق افتاده که معلوم نیست رایزنی های صورت گرفته به چه نتیجه ای می رسد. »

وی معتقد است که این اقدامات آخرین کارهایی است که فعالان حقوق زن در ایران برای متنبه کردن نمایندگان و آگاه کردن آنها از پیامدهای سوء تصویب بندهای مختلف لایحه انجام داده اند و ادامه کار به تصمیم گیری و عدالت نمایندگان مردم بستگی دارد.

او همچنین درباره مراحل پیگیری ها برای گفت و گو با نمایندگان مجلس توضیح می دهد:« بیش از ده روز است که ما برای گفت و گو با کمیسیون قضایی مجلس وارد مذاکره شده ایم اما تمامی راه های های ارتباطی برای برقراری تماس مسدود بود و در نهایت به نتیجه ای نرسیدیم. اما این پیگیری ها کماکان ادامه یافت تا اینکه در نهایت دبیرخانه دفتر رییس مجلس پیام داد که حاضر است با زنان گفت و گو کند. ما خیلی از برخورد اعضای کمیسیون قضایی مجلس تعجب کردیم چرا که نمایندگان این کمیسیون بارها وعده داده بودند که هر وقت زنان منتقد به لایحه بخواهند ما پای صحبت آنها خواهیم نشست.»

لحظات سرنوشت ساز تاریخ زنان ایران

او همچنین می افزاید:«نکته مثبت در اعتراض های صورت گرفته به ویژه حضور منسجم زنان در مقابل مجلس نشان می دهد که با تمام هزینه های به وجود آمده برای این گروه از فعالان هنوز آنها حساسیت خود را به مسائل زنان و به ویژه مبحث تبعیض ها از دست نداده اند و به همین خاطر این تلاش ها نشانه های مثبتی برای زنان ایران در تاریخ کنونی را رقم خواهد زد.»

بیش از 40 زن با در درست داشتن بیش از پنج هزار امضا ، که در آن آمده بود ایرانیان از نمایندگان خواسته‌اند «چندهمسری را ممنوع کنید» به دبیرخانه دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل دادند. اما نکته حائز اهمیت این که اعضای کمیسیون قضایی مجلس هشتم با تمام وعده هایی که تا کنون به زنان داده بودند، حاضر به ملاقات با فعالان حقوق زن در ایران نشده اند.

زنان حاضر در مقابل مجلس برای چندمین بار از نمایندگان مجلس خواستند که برای ترویج ازدواج‌موقت و چندهمسری تلاش نکنند، بلکه به جای آن برای «ممنوعیت چندهمسری» قانون تصویب کنند.

یکی دیگر از زنانی که در مقابل مجلس حاضر شده و نمی خواهد نامی از او برده شود می گوید:« سال های پیش هم زنان از حرکت های انتقادی و سبملیک برای مقابله با لایحه و بندهای تبعیض آمیز آن استفاده کردند مانند فرستادن نامه ها و کارت پستال هایی با طراحی نه به لایحه حمایت از خانواده و این بار نیز ارایه امضاهای جمع آوری شده نشان داد که این حرکت در این روزها نیز تداوم دارد و از سوی دیگر به نوعی ادامه راه فعالیت های اعتراضی پیشین زنان ایران به تولید و تصویب لوایح و قوانین تبعیض آمیز است. این حرکت ها اعتماد به نفس جنبش زنان در ایران را بالا خواهد برد چرا که زنان می دانند که گروهی همواره با رصد کردن اخبار اعتراض خود رابه شکل های مختلف نشان خواهند داد.»

ثبت پنج‌هزار امضای اعتراضی به لایحه حمایت از خانواده در دبیرخانه مجلس

خدیجه مقدم نیز از دیگر زنانی که مقابل مجلس حضور داشته ،جزییات دیدار خود با نمایندگان را اینطور توضیح می دهد:« بعد از برخورد و همکاری خوب مسئولان دفتر رئیس‌ مجلس، رئیس دفتر ایشان پس از پیگیری‌های مداوم امکان ملاقات نماینده پنجاه زن حاضر در مجلس که برای تحویل دادن پنج‌هزار امضاء مراجعه کرده بودند را فراهم کرد. در این جلسه یک ساعته، حجت‌الاسلام شاهرخی رئیس و موسی غضنفر‌آبادی، نایب رئیس کمیسیون قضایی فقط به صحبت‌‌ها گوش و قول مساعد دادند که همه این نگرانی‌ها را به دیگر اعضاء منتقل کنند. بعد از نشان دادن پنج هزار امضای زنان ایرانی به اعضاء کمیسیون به آنها یادآوری کردم که چرا برای توجه به مطالبات جامعه به تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی که با پول مردم ایران انجام شده، دقت نمی‌شود. همچنین با پیگیری زنان پنج هزار امضای اعتراضی به لایحه حمایت از خانواده در دبیرخانه مجلس هشتم به ثبت رسید تا سندی باشد برای آیندگان.»

بعلاوه نماینده زنان معترض به لایحه حمایت از خانواده به نمایندگان مجلس، کتاب نگرش‌ها و ارزش‌ها که توسط وزارت ارشاد در سال 82 منتشر شده را نشان داده که در آن طبق نظرسنجی انجام شده در کل ایران، 86 درصد ایرانیان و 92 درصد زنان ایرانی با «چند همسری» مخالف هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours