فیروزه صابر، مادر کارآفرینی ایران ممنوع الخروج شد

10 مهر 1389

کلمه: شب گذشته فیروزه صابر درحالیکه برای شرکت در کارگاه آموزش رهبری زنان در دانشگاه ماساچوست و متعاقب آن شرکت در نشست (PGN) شبکه زنان فارسی زبان در دانشگاه شیکاگو که با همکاری بانک جهانی (در ماه اکتبر)بود عازم بوستون بود در فرودگاه امام خمینی بدون هیچگونه توضیحی از سفر منع پاسپورت او ضبط شد. فیروزه صابر اولین محقق ایرانی است که در مقوله کارآفرینی زنان پژوهش و مطالعه داشته و علاوه بر چاپ پایان نامه کارشناسی ارشدش با عنوان «کارآفرینی زنان در ایران» که هنوز تنها منبع پژوهشی در این زمینه است، مقالات و نوشتارهایی در این زمینه دارد که در نوع خود به لحاظ علمی منحصر به فرد است.

هم از این روز خانم صابر به دلیل خدمات ارجمندی که به جامعه علمی کشور و نیز شبکه زنان کارآفرین ایران نموده به عنوان مادر کارآفرینی در ایران شهره گشته است. مثبت اندیشی و نگاه آینده نگر از ویژگی های بارز این بانوی پژوهشگر و حامی همیشگی کارآفرینان است و به همین دلیل تاکنون هیچ فرصت داخلی و جهانی را برای ترویج فرهنگ کارآفرینی و نیز معرفی کارآفرینی زنان از دست نداده است. همچنین صابر عضو و موسس بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و مدیرعامل آن، موسس و رئیس هیات مدیره انجمن زنان مدیر کارآفرین و مشاور بسیاری از پروژه ها و طرح های کارآفرینی در ایران است.

وی تجربه چندین سفر علمی و شرکت در کارگاه های آموزشی پژوهشی و ارائه مقالات و ایراد سخنرانی های متعدد پیرامون معرفی زنان کارآفرین ایران و حوزه های کسب و کار و موفقیت های آنان به همراه ارائه مستندات و مطالعات موردی را در کشورهای مختلف داشته که همگی تأثیر مثبتی از فعالیت های کارآفرینانه زنان در صحنه های اقتصادی و اجتماعی به جای گذاشته است. او در تمامی این سفرها تلاش داشته تصویری واقعی و مثبت از زندگی و فعالیت های زنانی ارائه دهد که علیرغم فشارهای اجتماعی و فرهنگی، محدودیت های خانوادگی و نبود فرصت های مناسب برای رشد و توسعه کسب و کار، توانسته اند از محدودیت ها و موانع فردی و اجتماعی عبور کرده و امیدوارانه با طرح ایده های نو فعالیت های کار آفرینانه ای را راه اندازی کنند. انتقال این تجربه در کشورهایی که تصویری منفی از ایران و زن ایرانی به عنوان موجودی عقب افتاده دارند، نگاه جدید و رویکرد تازه ای را نسبت به جامعه زنان ایران بویژه فعالان اقتصادی و اجتماعی در آنان به وجود خواهد آورد.

قابل ذکر است که فیروزه صابر خواهر هدی صابر از فعالین ملی مذهبی است. هدی صابر چندی پیش توسط ماموران امنیتی در خیابان بازداشت شد و تا سه هفته کسی از مکان نگه داری او مطلع نبود تا بالاخره با تماس تلفنی از زندان اوین مشخص شد که در آن بازداشتگاه به سر می برد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours