سومین جایزه «امید» به مژگان جمشیدی رسید

21 اردیبهشت 1387

سومین دوره جایزه مطبوعاتی «امید» یادبود دکتر مهدی سمسار عصر روز پنجشنبه با حضور خانواده او و جمعی از روزنامه‌نگاران در منزل دکتر سمسار برگزار شد. در این مراسم ‌هادی حیدری، کاریکاتوریست، از جانب بانیان جایزه دکتر سمسار گفت: جایزه «امید» به نسل جوان روزنامه‌نگار این امید را می‌دهد که هنوز کسانی هستند که به آینده آنها چشم دوخته‌اند.

او همچنین پیام شیرین سمسار، فرزند مرحوم مهدی سمسار، را خواند و گفت: این امید است که می‌تواند شمع‌های خاموش‌شده صلح، دوستی، ایمان و معنویت را روشن نگه دارد. پدرم با ایمان و اعتقاد به راه خود – حقیقت‌جویی – به زندگی ادامه داد و به دیگران راه مبارزه با کج‌اندیشی را نشان می‌داد. به همین دلیل بود که او در زمانی که حس شکست ناشی از کودتای 28 مرداد 32 جامعه را فرا گرفته بود کتاب <چه باید کرد؟> تولستوی را منتشر کرد. در بخش دیگری از این پیام با اشاره به نحوه نامگذاری جایزه و علا‌قه دکتر سمسار به روزنامه‌نگاری آمده بود: آرزو دارم جایزه امید بتواند وسیله‌ای باشد که روزنامه‌نگاران جوان شمع امید را در دل زنده نگه دارند.

در ادامه، گیتی سمسار، همسر مرحوم سمسار، شرح و گزارشی از جایزه ارائه داد و سپس احسان نراقی، مترجم و روزنامه‌نگار، آثار مکتوب آن مرحوم از قبیل <پیکاسو>، <لنین>، <راسپوتین> و… را برشمرد و درباره آنها توضیحاتی ارائه داد. سمسار مثل یک فرهنگستان برای ما کار کرده است و حسن انتخاب او در ترجمه کتاب این مساله را بیشتر نشان می‌دهد.

سپس نوبت به معرفی برنده سومین جایزه و اهدای آن رسید که این بخش از مراسم با حضور دکتر کاظم معتمدنژاد، روزنامه‌نگار باسابقه، انجام شد. جایزه این دوره شامل لوح سپاس و یک میلیون تومان وجه نقد به خاطر آگاهی‌رسانی در زمینه محیط زیست و بحران‌های ناشی از آن و تلا‌ش در جهت رفع آسیب‌های آن از جامعه امروز و نسل‌های آینده به مژگان جمشیدی خبرنگار روزنامه‌های اعتماد ملی، کارگزاران و همشهری و… در حوزه محیط زیست تعلق گرفت. ‌

مژگان جمشیدی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم که در جو سیاست‌زده مطبوعات این جایزه بیش از شخص من به جامعه حمایت‌کننده از محیط زیست تعلق گرفت. امیدوارم همان‌طور که این جایزه مشوق من است، بتواند کسانی را هم به سمت موضوعات زیست‌محیطی در عرصه روزنامه‌نگاری سوق دهد. تعداد روزنامه‌نگاران این حوزه شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. امیدوارم روزی برسد که من هم رقبای زیادی داشته باشم. فراموش نکنیم که کشورهایی کوچک مثل کویت یا امارات دست کم 20 روزنامه‌نگار در عرصه محیط زیست دارند. 83 درصد خاک مملکت ما جزو اراضی ملی و طبیعی است که خیلی‌ها به‌دنبال سوءاستفاده از آن هستند. متاسفانه حتی مدیران رده‌بالا‌ی کشور هم اهمیتی چندان به طبیعت و محیط زیست نمی‌دهند و گاه توسعه پروژه‌ها را مهم‌تر از آن می‌پندارند. متاسفانه بعضا سازمان حفاظت از محیط زیست هم ما روزنامه‌نگاران را خاری در چشم خود می‌داند.

جمشیدی همچنین از روزنامه‌نگاران سابق و باسابقه این عرصه تقدیر و تشکر کرد. ‌ جایزه مطبوعاتی< امید>، از سال 1385 در راستای علا‌یق فرهنگی مطبوعاتی زنده‌یاد دکتر مهدی سمسار با تلا‌ش خانواده او به یکی از فعالا‌ن حوزه مطبوعات تعلق می‌گیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours