زن نخبه می‌تواند با حفظ عفاف استعدادهای خود را بروز دهد

18 مهر 1389

خبرگزاری مهر : دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جامعه اسلامی زن نخبه می‌تواند با حفظ عفاف استعدادهای خود را بروز دهد گفت: الگوی دختر نخبه در جامعه اسلامی حضرت معصومه (س) است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی شنبه شب در مراسم تجلیل از دختران نمونه و نخبه در سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختران ادامه داد: عرض ادب و ارادت به ساحت حضرت معصومه (س) در حقیقت مبین این نکته است که ما اسوه و الگوی خود را در این شخصیت‌های متعالی جستجو کنیم، زنان و دختران متدین و دانشمند در جامعه اسلامی ما مثل بارز این الگوگیری هستند.

وی افزود: در تاریخ انقلاب اسلامی ما به هر نقطه عطف نگاه می‌کنیم بانوان و زنان به‌ویژه دختران جوان دوشادوش مردان حضور داشتند که عرصه‌هایی مانند مبارزات قبل از انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی، نهضت سوادآموزی و در راس همه دفاع مقدس گویای این حضور است و امام راحل هم با توجه به این نکته مهم بر حضور توام با عفاف بانوان تاکید داشتند.

این استاد دانشگاه تهران با انتقاد از وضعیت زنان در غرب گفت: نگاه متعالی اسلام به انسان بدون توجه به جنسیت مورد خطاب است و جنسیت در این نگاه یک محمل برای تکامل است که دو جنس زن و مرد با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارا هستند، هم خود و هم طرف مقابل خود را به تکامل می‌رسانند و در این نگاه خانواده زیبایی معنا می‌یابد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در غرب نگاه خانواده بر زیبایی جنسیت معنا می‌یابد و نظام‌ها به مردم‌سالار و زن‌سالار تقسیم شدند و اگر غرب بخواهد از منجلاب فروپاشی خانواده که اکنون به آن مبتلا است نجات یابد هیچ راهی ندارد جز آنکه از الگوی قرآن پیروی کند.

مخبر دزفولی با تاکید بر اینکه در پیشگاه الهی ما بدون توجه به جنسیت و به‌عنوان یک انسان مسئول هستیم، گفت: در شان و قدر علمی حضرت معصومه (س) همین بس که بزرگترین حوزه علمیه اسلام در کنار مرقد مطهر ایشان شکل گرفته است و این نکته مسئله مهمی را به ما گوشزد می‌کند که تنها از موضع دین و معنویت می‌توان از علم و دانش دفاع کرد.

در ادامه این مراسم، کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان با اشاره به آیات اولیه نازل شده به رسول اکرم(ص) گفت: در این آیات علمی نافذ است که دارای مبدا توحید و در مسیر تکامل بشر باشد و مراسم امروز تجلیل از کسانی است که با الگوگیری از معصومین(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) در مسیر کمال حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: آن بانوی بزرگوار درطول 18 یا 28 سال عمر مبارک خود در عرصه‌های علمی چون؛ حدیث، تفسیر، کلام و فقه سرآمد عمر خود و پاسخگوی شیعیان بودند و هنگامی که شیعیان پاسخهای ایشان را به حضرت امام موسی کاظم(ع) ارائه کردند، ایشان همان جمله حضرت رسول اکرم(ص) در شان حضرت فاطمه زهرا(س) را گفتند یعنی؛ “فداها ابوها” پدرش به فدایش.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بارزترین نمود جهاد علمی حضرت معصومه(س) را دفاع مستند و مستدل از ولایت و امامت دانست و گفت: این نقش مهم ایشان باعث شده بود تا 40 سال قبل از میلاد مبارکش جد بزرگوارش حضرت امام صادق(ع) انتظار او را می‌کشید.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به گریه‌های سیاسی حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا افزود: گریه‌های سیاسی حضرت فاطمه معصومه(س) در طول این سفر پرده از نفاق مامون کنار زد و همه دانستند علی‌رغم ولایت‌عهدی ظاهری حضرت امام رضا(ع) ایشان در حقیقت محصور هستند به طوری که حتی نمی‌توانند یک نماز عید فطر طبق سنت پیامبر اکرم (ص) اقامه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز بانوان نخبه به تاسی از حضرت فاطمه معصومه(س) دغدغه نائب امام زمان (عج) یعنی رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد علمی را در راس وجهه همت خود قرار داده‌اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours