گزارش از وضعیت صنفی پرستاران

22 اردیبهشت 1387

روز ۲۲ اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان روز پرستار شناخته شده است؛ قشری که از آنها به عنوان فرشتگان سفید پوش نام برده می شود. اما آیا این فرشتگان که حیات و سلامتی بیماران به طور عمده به مراقبت و رسیدگی آنها وابسته است، از شرایط کاری و زندگی مناسب برخوردارند؟

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار، در گفت وگو با یک خبرگزاری ایرانی، صحبت کردن از کیفیت خدمات پرستاری را در شرایطی که آنها از مشکلات بسیاری برخوردارند، بیشتر به یک شوخی شبیه دانسته است. در این میان، محدودیت در ادامه تحصیل و نبودن آموزش ضمن خدمت، بالا بودن میزان کار پرستاران و خستگی ناشی از این میزان کار، از جمله مشکلاتی هستند که مسعود نیازی، رییس اتحادیه کارکنان بیمارستان ها و عضو شورای اسلامی کار بیمارستان آسیا، در گفت و گو با رادیو فردا به آنها اشاره کرد.

وی می گوید: «پایین بودن حقوق و معیشت پرستاران و شیفت های کاری بالا (حداکثر دو شیفتی در ایران رایج است) به بی تفاوتی آنان در محیط کار منجر شده است.» به اعتقاد آقای نیازی، این مسئله ممکن است در دراز مدت، به سلامت جامعه آسیب برساند .

رییس اتحادیه کارکنان بیمارستان ها همچنین شناور بودن و عدم شفافیت مقررات مربوط به بازنشستگی شغل پرستاری در بخش خصوصی، همراه با بی بهره بودن پرستاران از پوشش های رفاهی و تفریحی را از دیگر مشکلات جامعه پرستاری ایران دانست .

در این حال، گزارش ها، بیش از همه، بر پایین بودن حقوق و دستمزد پرستاران بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی تأکید دارد. مسعود نیازی ضمن هم عقیده بودن با این موضوع گفت:« این مشکل موجب عدم استقبال پرستاران از کار کردن در بخش خصوصی شده است.»

از طرف دیگر، محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار، به خبرگزاری مهر گفته است که هنوز بسیاری از اضافه کاری ها، کارانه ها و معوقه های پرستاران در دانشگاه های مختلف علوم پزشکی سراسر ایران به آنان پرداخت نشده است.

کارشناسان امور بهداشت و درمان معتقدند اقداماتی مانند کاهش ساعت کار پرستاران، افزایش حقوق آنان و حل مشکلات معیشتی شان همراه با بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل در بخش خصوصی، دادن اجازه تشکیل تشکل های صنفی و اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، می تواند در بهبود مشکلات این قشر از جامعه مؤثر واقع شود.

در همین خصوص، مسعود نیازی عقیده دارد که دولت باید اقداماتی را که صورت گرفته است، ادامه و گسترش دهد. در این وضعیت، آیا پرستاران دارای تشکل های صنفی ای که به آنان برای دست یابی به مطالبات قانونی شان کمک برساند، هستند؟

رئیس اتحادیه کارکنان بیمارستان ها به رادیو فردا می گوید:«تشکل های صنفی مستقل هنوز جا نیفتاده اند. برخی از نهادهای فعلی دولتی اند، برخی حزبی و برخی از آنان غیر دولتی هستند.» به گفته وی، «لازمه فعالیت ها درحوزه روابط کار، اخذ شناسنامه از مراجع مرتبط با روابط کار است که در ایران، طبق مقررات سازمان بین المللی کار، آی ال او، این مرجع، وزارت کار است.»

مسعود نیازی اضافه کرد:«طبق مقررات آی ال او، حوزه های تشکیلات صنفی می توانند تمامی کارکنان یک حوزه را، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، پوشش دهند. گر چه تشکلات موجود، زحمت خود را می کشند، ولی باید طوری سازماندهی شوند که با استانداردهای بین المللی و به ویژه کنوانسیون های ۸۷ و۹۸ سازمان بین المللی کار، همگرا شوند.»

روز پرستار در شرایطی برگزار می شود که جامعه ایران با کمبود نیروی پرستار مواجه است. این موضوع در ایران، به نوشته خبرگزاری مهر، از معضلاتی است که سختی کار این قشر را دو چندان کرده است، به نحوی که بنا بر استاندارد جهانی تعداد پرستاران به ازاء هر تخت بیمارستانی دو نفر و برای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در کشور برابر هشت یا ۹ پرستار است .

این خبرگزاری می افزاید:«این در حالیست که ایران به ازای ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی و نیاز به ۲۴۰ هزار پرستار، تنها حدود ۱۲۰هزار پرستار دارد و این امر موجب شده پرستاران به دلیل مشغله کاری فراوان تنها قادر به استفاده از ۳۰ درصد توان خود باشند و نتوانند خدمات شایسته ای به بیماران ارائه دهند.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours