وکلا خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده شدند

8 آبان 1389

سایت کمپین استقلال کانون وکلا: گویا بازداشت و نگهداری وکلای آزاده و مستقل دادگستری سنتی شده افتخار آفرین برای برخی قضات ، که هر از گاهی ستاره ای از ستارگان آسمان وکالت به بنده کشیده شده و بی آنکه از کمترین حقوق مسلم و قانونی یک متهم بر خوردار باشند در بازداشت نگهداری می شوند . این بار نوبت همکار آزاده و مدافع حقوق زنان ، کودکان ، دانشجویان ، کارگران ، معلمان و در یک کلام مدافع حقوق بشری ما خانم نسرین ستوده است ؛ وی پیرو دریافت احضاریه ای از ناحیه دادیار اظهار نظر مستقر در زندان اوین در تاریخ 13/6/89 به دادسرای مستقر در زندان اوین مراجعه و دیگر بازنگشت !!!

ما جمعی از وکلای دادگستری بازداشت و نگهداری نسرین ستوده را محکوم می نمائیم . چرا که :

1- با توجه به اصل 22 قانون اساسی که تصریح می دارد : « حیثیت ، جان ، مال ، مسکن و شغل و اشخاص از تعرض مصون است مگر به حکم و ترتیبی که قانون تجویز کند » و با عنایت به ماده 134 قانون آئین دادرسی کیفری که مقرر می دارد : « تأمین باید با اهمیت و شدت مجازات و دلائل و اسباب اتهام و احتمال فرار متهم و از بین رفتن آثار جرم و سابقه متهم و وضعیت مزاج و سن و حیثیت او متناسب باشد » و با توجه به مفاد احضاریه ارسالی به نسرین ستوده که حاکی از طرح اتهامات موضوع مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی است ، صدور قرار بازداشت موقت و نگهداری ایشان در بازداشت خلاف صریح قانون اساسی و مقررات آمره قانون آئین دادرسی کیفری است .

نه نوع اتهام مطروحه علیه نسرین ستوده از نظر اهمیت و شدت مجازات از جرائمی است که تأمین متناسب ایشان ، بازداشت موقت باشد ونه از نظر شخصی یعنی سابقه ، شخصیت وحیثیتی تامین متناسب ایشان قرار بازداشت موقت است !! بویژه آنکه نسرین ستوده مادر 2 فرزند خردسال 10 ساله و 3 ساله بوده و نگهداری ایشان در بازداشت موقت ، موجب ورود آسیب جدی به فرزندان ایشان می باشد .

2- نگهداری فرد بازداشتی به صورت یکنفره و جدای از سایر متهمین تخلف از رای وحدت رویه شماره 435 مورخ 28/10/82 دیوان عدالت اداری و از مصادیق بازر شدت عمل و غیر قانونی است و بر اساس آنچه که نسرین ستوده در تماس تلفنی کوتاه خود اظهار داشته ایشان از 13/6/89 در سلول انفرادی و به صورت تکنفره نگهداری می شود .

3- طبق مقررات آئین نامه سازمان زندانها کلیه متهمین و زندانیان حق دارند که با خانواده و وکلای خود ملاقات داشته باشند. از تاریخ13/6/89 نسرین ستوده از هر گونه ملاقات با خانواده ووکلای خود محروم می باشد .

بویژه آنکه وی دو فرزند خردسال دارد که حق دارند مادر خود را دیدار و در آغوش بگیرند .

4- پدر سالخورده نسرین ستوده در ایام بازداشت ایشان فوت نمود بی آنکه اجازه حضور در مراسم تشییع جنازه و ختم پدر و آخرین وداع با پدر به ایشان داده شود!

ما جمعی از وکلای دادگستری ضمن اعتراض به بازداشت غیر قانونی نسرین ستوده و محرومیت ایشان از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده خود خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط ایشان هستیم .

وکلای امضاء کننده این بیانیه:

غلام حسین رییسی ، یحیی ریگانی ، رزا قراچور لو، لیلا حیدری ،سعید دهقان ، نازنین کیانی فرد ، نوری فخری ، فرخ فروزان کرمانی ، فرشید یداللهی ، حسن آقا خانی ، نسیم غنوی ، پوپک شغفی ، مینا جعفری ، میترا آزرم ، مصطفی دانشجو ، سارا صباغیان ، گیتی پور فاضل ، مریم کرباسی، فریده غیرت ، افروزمغزی ، ژینوس شریف رازی ، زهرا مینویی ، مریم کیان ارثی ، مریم دارایی ، معصومه طهماسبی، مینو ایمانی ، شهره اسفندیارپور، شهین حاجیان ، مهناز پراکند ، مانلی کاتوزیان ، گیتا نجاتیان ، عبدالفتاح سلطانی ، ربابه عابدینی ، زهره ارزنی ، آرش کیخسروی ، پرویز جهانگیر راد ، مرضیه فلاح ، مهوش شاکری ، خلود علم ،شیما قوشه

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours