زنان هخامنشی

9 آبان 1389

خبرگزاری مهر: چاپ چهارم کتاب “زنان هخامنشی” نوشته ماریا بروسیوس و ترجمه هایده مشایخ با شمارگان 1500 نسخه در 265 صفحه منتشر شده است.

آن دسته از نویسندگان یونان باستان که به تاریخ ایران پرداخته‏اند به نقش مهم بعضی زنان به اختصار اشاره کرده‏اند، هر چند این اشاره‏ها پراکنده و غیر قابل اعتماد و درباره چند زن دسیسه چین و مخوف در خاندان سلطنتی است.

کتاب “زنان هخامنشی” اما با استفاده از منابع ایرانی آن زمان و منابع بابلی نوین، برای اولین بار اهمیت واقعی زن، و نه فقط زن درباری بلکه زن غیر درباری را در نخستین شاهنشاهی ایرانی/پارسی (331 – 559 ق.م.) نشان می‏دهد.

بروسیوس پس از مقدمه‏ای کمابیش مفصل بر این کتاب، بحث خود را با موضوع “القاب بانوان درباری” آغاز کرده است و در این فصل در باب “شاه بانو”، “مادر پادشاه”، همسر شاه، دختر شاه و زنان غیر عقدی شاه سخن گفته است.

“ازدواجهای سلطنتی” و “زنان درباری و دربار هخامنشی” عناوین فصلهای دوم و سوم این کتاب است که در آنها از داریوش اول و شاهان هخامنشی پس از او، شاهزاده خانمها و اشرافیت، حضور در اجتماع زنان درباری، جشن و شادمانی، مرگ و مراسم تشییع جنازه و قدرت و نفوذ سیاسی زنان درباری بحث شده است.

فصل آخر نیز درباره “زنان و اقتصاد ایران هخامنشی” است که بروسیوس در آن به موضوعاتی چون املاک زنان درباری، ایردبه‏مه، کرتاش آباموشنا، کرتاش ایردبه‏مه، زنان غیر درباری، یشپ، هرینوپ و جیره‏های ویژه می‏پردازد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours