رضا خندان: نسرین ستوده تلفن کرد و گفت برای ملاقات اش به زندان برویم، اما وقتی مراجعه کردیم اجازه ندادند

9 آبان 1389

مدرسه فمینیستی: ظهر امروز، 9 آبان ماه نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان، در طی تماس تلفنی با همسرش، به وی اطلاع داد که ماموران گفته اند امروز او می تواند به همراه دو فرزندش برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کند. اما ساعت 5 و نیم بعد از ظهر، هنگامی که رضا خندان و دو فرزندش و نیز مادر و خواهر نسرین ستوده برای ملاقات وی به زندان مراجعه کردند، ماموران گفتند که فقط دو فرزند خردسال نسرین ستوده می توانند به ملاقات مادرشان بروند و رضا خندان و بقیه خویشاوندان حق ملاقات ندارد. اما دو فرزند نسرین ستوده، مهراوه و نیما که هنوز کوچک تر از آن هستند که به عنوان افراد بزرگسال به تنهایی به ملاقات بروند، از رفتن با ماموران زندان بدون همراهی پدرشان امتناع کردند. پیش از آن نیز خود نسرین ستوده تمایلی به حضور فرزندانش در زندان و ملاقات با آنها در آن شرایط را به لحاظ تاثیرات منفی احتمالی بر کودکان نداشت. این درحالی است که هفته گذشته نیز پس از دو ماه از بازداشت نسرین ستوده، تنها به خواهر نسرین ستوده، گیتی ستوده حق ملاقات با وی را دادند و از ملاقات با همسرش جلوگیری به عمل آوردند.

رضا خندان پس از بازگشت از زندان اوین، درحالی که باز هم پس از دو ماه موفق به دیدار همسرش نشده بود، گفت : نسرین تماس گرفت تا با توجه به صحبت های مسئولان پرونده اش بگوید که من و بچه ها و بقیه خانواده امروز می توانیم به زندان اوین مراجعه کنیم تا با او ملاقات داشته باشیم، اما وقتی همگی طبق قول مسئولان پرونده سر ساعت در جلوی زندان حاضر شدیم، آنها پس از مدت ها که ما را معطل کردند، آخرش اطلاع دادند که فقط دو فرزند خردسال مان حق ملاقات با مادرشان را دارند که هم من و هم بچه ها با این کار موافق نبودیم. اصلا آمدن بچه ها به زندان برای ملاقات هم برای من و هم برای بچه ها تصمیم و کار دشواری بود چه برسد به آن که بچه ها بخواهند خودشان به تنهایی این پروسه را طی کنند و من کنارشان نباشم. نسرین هم خودش تمایلی به این که بچه ها حتا به زندان بیایند نداشت، بنابراین در نهایت بچه ها هم حاضر نشدند تنهایی به داخل زندان بروند برای ملاقات با مادرشان.

رضا خندان سپس افزود: عجیب است که آنها اصلا از دو بچه خردسال می خواهند بدون هیچ بزرگتری به داخل زندان بروند. به راستی نمی دانم چرا با ما این رفتار را می کنند، پس از دو ماه و با این که پرونده نسرین ستوده، به دادگاه ارسال شده، باز هم ما حق ملاقات نداریم و انگار آقایان می خواهند با این حق طبیعی ما به عنوان «امتیاز» گرفتن استفاده کنند.

رضا خندان در ادامه گفت: هنگامی که نسرین ستوده با من تماس گرفت به او گفتم که پرونده اش به دادگاه فرستاده شده است، اما در کمال تعجب متوجه شدم که او اصلا در جریان نیست و نمی دانست که پرونده اش به این مراحل رسیده است.

لازم به یادآوری است که نسرین ستوده، 13 شهریورماه در پی احضار کتبی به دادسرای اوین بازداشت شد و از روز 3 مهرماه تا اول آبان ماه در اعتصاب غذا بود و از آن زمان تاکنون تنها خواهر نسرین ستوده یک بار حق ملاقات با وی را داشته است، درحالی که این حق از همسر نسرین ستوده، رضا خندان به رغم مراجعات مکرر به زندان و دستگاه های دیگر قضایی سلب شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours