وعده های داده شده به پرستاران عملی نشده است

14 آبان 1389

مدیران وزارت بهداشت بر خلاف آنچه در مورد جامعه پرستاری می گویند عمل می کنند به طوری که با وجود وعده رئیس جمهور مبنی بر “پرداخت اضافه کار به ازای کاهش ساعت کار از ابتدای امسال به پرستاران” مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی این وزارتخانه عنوان کرده این پرداخت فقط از نیمه دوم امسال اعمال می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال مشکلاتی که بر سر راه استخدام 23 هزار نیروی جدید پرستاری به وجود آمد و کمیسیون تلفیق مجلس این مصوبه را به دلیل مخالفت نماینده دولت رد کرد، قرار شد تا زمان بکارگیری نیروهای جدید پرستاری، فعلا به ازای کاهش ساعت کار پرستاران که در قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت آمده است، اضافه کار به پرستاران پرداخت شود.

دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری در روز پرستار امسال (31 فروردین) در همایشی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت اعلام کرد که پرداخت اضافه کار به پرستاران باید از ابتدای امسال اجرایی شود و اگر مشکلی در سقف اضافه کار پرستاران وجود داشت، اطلاع بدهید تا بنده آن را حل کنم.

موضوع پرداخت اضافه کار به پرستاران تا زمانی که مسئله استخدام 23 هزار نیروی جدید بر سر زبانها بود و مدیران وزارت بهداشت از شخص وزیر گرفته تا مدیران رده میانی این وزارتخانه همچنان به اجرایی شدن آن در سال جاری امیدوار بودند، چندان مهم به نظر نمی رسید اما به محض اینکه معلوم شد امسال از استخدام نیرو خبری نیست، مدیران وزارت بهداشت از موضوع پرداخت اضافه کار به عنوان اهرم جایگزین برای راضی نگه داشتن پرستاران استفاده کردند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در خصوص کم کاری وزارت بهداشت برای پرداخت اضافه کار به پرستاران که قرار بود از ابتدای امسال تعلق بگیرد، به خبرنگار مهر گفت: رئیس جمهوری در روز پرستار امسال صراحتا عنوان کردند که پرداخت مابه التفاوت به پرستاران از اول سال اعمال شود.

وی با اشاره به وعده وزیر بهداشتی مبنی بر اینکه پرستاران پرداخت این مابه التفاوت را در فیش حقوقی مهرماه خواهند دید، افزود: انتظار می رفت که این پرداخت انجام نشود چون هنوز دستورالعمل پرداخت اضافه کار ابلاغ نشده و بنابراین نمی توان آن را اجرایی کرد.

این در حالی است که اخیرا دکتر حسین مبارکی، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت عنوان داشته که 68 میلیارد تومان برای پرداخت ما به التفاوت اضافه کار پرستاران در نیمه دوم امسال تخصیص داده شده که هر زمان وصول شود از ابتدای مهر برای افراد مشمول قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی بخش دولتی پرداخت می شود.

نظرسنجیهای وزارت بهداشت نشان می دهد 90 درصد پرستاران راهکار رفع فشار کار کنونی را تامین نیروی انسانی عنوان کرده اند و خواهان انجام اضافه کار نیستند. ضمن اینکه وعده های داده شده به پرستاران و محقق نشدن آنها باعث شده که جامعه پرستاری به وزارت بهداشت بی اعتماد شود و این مسئله می تواند تاثیرات منفی بروی کارکرد پرستاران و به طور کلی نظام سلامت داشته باشد که خسارات آن بیش از همه متوجه مردم می شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours