سمینار ازدواج و بررسی مشکلات روابط زناشویی

15 آبان 1389

فرهیختگان: سمینار ازدواج و بررسی مشکلات روابط زناشویی از سلسله سمینار‌های مهارت‌های زندگی به همت کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

دکتر سعیده ‌هادی، مدرس دانشگاه و کارشناس مشاور در صداوسیما اظهار داشت: ازدواج نیازمند آگاهی‌ها و مهارت‌هایی است که ازجمله آنها می‌توان به مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران، خودشناسی و خودآگاهی، مهارت تصمیم‌گیری عقلانی و حل مساله، مهارت تفکر خلاق و تفکر انتقادی، مدیریت خشم و کنترل استرس و مدیریت عواطف و احساسات اشاره کرد.

هادی اذعان داشت: به‌طور کلی سه تحول مهم در زندگی انسان وجود دارد؛ تولد، ازدواج و مرگ که تنها ازدواج در حیطه اختیارات انسان است و در مورد تولد و مرگ قدرت تصمیم‌گیری ندارد.

وی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما هیچ آموزشی درباره این تحول مهم زندگی در مهدکودک، در دبستان و حتی در دانشگاه وجود ندارد و افراد مهارت تصمیم‌گیری را یاد نمی‌گیرند. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: فردی که تصمیم به ازدواج می‌گیرد باید در مورد خصوصیات خودآگاهی داشته باشد و به خودشناسی رسیده باشد و مهم‌ترین نکته در ازدواج مهارت خودشناسی است و افراد باید در ابتدا نحوه ارتباط با خود را بدانند و بعد برای برقراری ارتباط با دیگران آموزش ببینند. وی در اشاره به فرآیند ازدواج صحیح عنوان کرد: در فرآیند صحیح ازدواج فرد ابتدا به کسب آگاهی می‌پردازد و شناخت صحیحی از فرد مقابل به دست می‌آورد، در مرحله بعد عواطف و احساسات بروز می‌کنند و درنهایت ازدواج صورت می‌گیرد، اما متاسفانه در بسیاری مواقع این فرآیند برعکس است، فرد ابتدا عاشق می‌شود و ازدواج می‌کند و تازه بعد از ازدواج طرف مقابل را می‌شناسد و این عامل بسیاری از طلاق‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: عشقی که در دوران نامزدی و عقد تجربه می‌شود، در زیر سقف خانه و پس از ازدواج اتفاق نمی‌افتد و پس از مدتی واقعیت خود را نشان می‌دهد و عشق در زندگی مشترک تغییرچهره می‌دهد یا به‌صورت دوستی نمود پیدا می‌کند یا به صورت نفرت یا بی‌تفاوتی خود را نشان می‌دهد.

هادی گفت: عمده مشکلات زوج‌های جوان در دو سال ابتدای زندگی است و زوج‌ها باید آگاهانه با این مشکلات برخورد کنند، اما نباید از مشکلات و مرگ عشق در زندگی مشترک بترسیم بلکه باید تلاش کنیم تا به دوستی تبدیل شود و به سازگاری برسیم.

وی اذعان داشت: در انتخاب همسر باید نهایت دقت و توجه را داشته باشیم، یکی از تصورات غلط ما این است که می‌توانیم افراد را تغییر بدهیم اما باید به این توجه کنیم که مشکلات قبل از ازدواج بعد از ازدواج چند برابر شده و هیچ‌کس دوست ندارد تا آخر عمر نقش درمانگر را داشته باشد، از این‌رو باید سعی کنیم فردی سالم و صالح را برای زندگی مشترک انتخاب کنیم. هادی با بیان اینکه بسیاری از جوانان به ازدواج به‌عنوان یک اتفاق بسیار رمانتیک می‌نگرند که هیچگونه بدی (خیانت، بی‌وفایی و…) در آن وجود ندارد، افزود: این نیز یکی از تصورات غلط است که افراد ازدواج را سراسر خوبی بپندارند و برای مشکلاتی که در خلال زندگی مشترک پیش می‌آید آمادگی نداشته باشند و آموزش ندیده باشند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours