مهریه‌های بالا منجر به تحکیم بنیان خانواده نمی‌شود

16 آبان 1389

خبرگزاری بین المللی زنان “ایونا” : معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران گفت: مهریه‌های بالا منجر به تحکیم بنیان خانواده و خوشبختی، تفاهم و همدلی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری زنان به نقل از ستاد خبری هفته ازدواج، عبدالرضا کردی در خصوص نقش مهریه‌های 14 سکه‌ای در تحکیم بنیان خانواده اظهار داشت: از جمله مسائلی که هم‌اکنون در امر ازدواج جوانان مشکلاتی را ایجاد کرده است می‌توان به تشریفات، انتظارات غلط، قواعد غیر ضروری و استانداردهای کلیشه‌ای اشاره کرد که بیشتر آنها منطبق بر عرف کشوری است.

وی افزود: به همین منظور، بازگشت به قوانین شریعت مقدس با توجه به ساده‌گیری ازدواج به ویژه در خصوص مهریه که بار روانی آن به شدت آزاردهنده و باعث افزایش تنش در خانواده‌هاست همچنین مکلف بودن شرعی مبنی بر عندالمطالبه بودن مهریه، موجب می‌شود که ناخودآگاه نوعی احساس نامهربانی میان زوجین از ابتدای تشکیل خانواده شکل بگیرد.

کردی ادامه داد: بنابراین اصلاح تفکر نادرستی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند، می‌تواند موجب از بین رفتن بدعتی باشد که منجر به تجمل‌گرایی و انتقام‌گیری می‌‌شود؛ در حقیقت، بخشش هیجانی، عاطفی و رفتاری زوجین و تعهدات مادی و نادرست که موجب تعلق آنها به یکدیگر می‌شود، از بین رفته و تعلقات معنوی و باورهای انسانی جای آن را می گیرد.

در رویکرد ازدواج، با افزایش تعهدات مادی، تعلقات معنوی کاهش می‌یابد

وی خاطرنشان کرد: در رویکرد ازدواج، هر چه تعلقات و تعهدات مادی افزایش پیدا کند موجب کاهش تعلقات معنوی می‌شود؛ از این رو بازسازی و مهندسی مجدد مهریه موجب می‌شود احساس امنیت روانی و آسایش و راحتی بیشتری بین زوجین ایجاد شده و به نوعی، خودمتعهدسازی به ویژه از سوی مرد نسبت به زن به دلیل ساده گرفتن ازدواج و مکلف ‌کردن آن به اخلاق اسلامی به وجود آید.

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران، یکی از اشتباهاتی که جامعه ما به آن مبتلا شده است را دیدن خوشبختی در مادیات عنوان کرد و گفت: در پژوهشی که در دادگاه‌های خانواده بر روی چهار هزار زوجی که در شرف ازدواج، اقدام به طلاق کرده بودند، صورت گرفت، بیشتر این افراد مهریه‌های بالایی را در نظر گرفته بودند که این میزان مهریه، منجر به تحکیم بنیان خانواده و خوشبختی، تفاهم و همدلی آنها نشده بود.

وی ترس‌های توهمی از ازدواج را بزرگترین مشکل بر سر راه ازدواج جوانان دانست و افزود: یک دسته از مجردان، ذهنیت‌های غلطی را از جنس مکمل خود ساخته‌اند و تصور می‌کنند که اگر درگیر ازدواج شوند بعضی از فرصت‌ها و توانایی‌هایی که می‌توانند از آنها بهره ببرند را از دست می‌دهند که این یک نوع توهم است؛ در حالی که ازدواج موجب هم‌افزایی و افزایش توانایی خانواده شده و امکان لذت بردن از موهبت‌های الهی را فراهم می‌کند همچنین احساس امنیت و آرامش ناشی از روابط مبتنی بر شریعت و عواطف مبتنی بر همدلی در آنها ایجاد می‌شود.

کردی اضافه کرد: مشکل دیگر بر سر راه ازدواج جوانان، رایج شدن مجموعه‌ای از ارزش‌های کلیشه‌ای است؛ پسران اعتقاد دارند که دختران سختگیر هستند و به ویژه در مراسم عروسی، هزینه‌های زیادی را بر پسران تحمیل می‌کنند همچنین دختران اعتقاد دارند که پسران صورت‌گرا هستند و ملاک انتخاب آنها بیشتر، زیبایی دختران است و این مسأله آنها را نگران می‌کند که در صورت دادن پاسخ مثبت، التزام و اطمینانی وجود ندارد که یک فرد صورت‌گرا، تصمیم پایداری داشته باشد و بتوان به آن تصمیم، تکیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی، دستگاه‌های ذی‌ربط تاکنون نوع نگاه جوانان به ازدواج از نوع تجاری، تقابلی و کلیشه‌ای را به نوع معنوی، انسانی و ارزشی تغییر نداده‌اند و آموزش‌هایی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه ازدواج به جوانان ارائه می‌شود، بسیار محدود است.

مدیر مسئول فصلنامه بین‌المللی مطالعات خانواده ادامه داد: این آموزش‌ها، آن قدر که به حوزه ازدواج و سلامت جسمی مربوط می‌شود، به حوزه بهداشت، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی مربوط نمی‌شود و در این آموزش‌ها، کمتر دغدغه ایجاد شناخت در حوزه ازدواج برای جوانان در این آموزش‌ها وجود داشته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours