هر روز یک مادر هنگام زایمان در کشور می‌میرد

18 آبان 1389

خبرگزاری بین المللی زنان “ایونا” : وزیر بهداشت گفت: متأسفانه روزانه بیش از یک مرگ مادر در کشور بر اثر زایمان اتفاق می‌افتد که این آمار در کشورهای پیشرفته 7 در 100 هزار است.

به گزارش خبرگزاری زنان ، مرضیه وحید‌دستجردی امروز در دوازدهمین کنگره بین‌المللی زنان و زایمان افزود: بخشی از خدمات مامایی برپایی کنگره‌ها است و بخش اعظم آن به وجود اساتید بزرگ است که هم در علم و هم در عمل تجربیات خود را در اختیار دانشجویان خود قرار داده‌اند.

وی گفت: 5 عمل اصلی و تخصصی مورد نیاز کشور در رشته زنان و زایمان وجود دارد چرا که این افراد از ابتدای زندگی مردم با آنها درگیر هستند و نیاز مردم را برطرف می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: اگر نوزادی خوب به دنیا بیاید مسیر خوبی در زندگی خواهد داشت.

وحید دستجردی گفت: رشته زنان یک رشته حساس، اورژانسی، پرتنش و استرس‌زا است و همین استرس کار متخصصان این رشته را سخت کرده است و موجب شده است افراد شکایت بیشتری از این افراد داشته باشند.

وی اضافه کرد: تقویت رشته زنان در کشور منوط به درخواست گروه زنان و زایمان دانشگاه‌ها است و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله و توصیه رهبر در سال 1404 باید اولین قدرت در منطقه باشیم و رسیدن به این مرحله نیازمند کمک اساتید گروه زنان در کشور و به ویژه اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم.

وی افزود: این افراد با دادن ایده‌های جدید می‌توانند موجب تقویت این رشته شوند. ایران تنها کشور دنیا است که بر اساس مسائل علمی و آموزشی مسئولیت ارائه خدمات را برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته است.
وحیددستجردی افزود: گروه‌های متولی در دانشگاه‌ها می‌توانند چتر حمایتی خود را برای راه‌اندازی رشته‌های کمتر توسعه یافته در شهرستان‌ها و نقاط محروم کشور برای توسعه رشته‌های تخصصی فراهم کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اهدافی که از سوی سازمان WHO به عنوان توسعه هزاره پیگیری شده است بسیارند اما یکی از آنها کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان است که همه کشورهای دنیا تا سال 2015 باید به این اهداف دست پیدا کنند و ایران از این اهداف پا را فراتر گذاشته است و به هدف‌های خوبی رسیده است.
وحیددستجردی گفت: 30 سال پیش میزان مرگ مادران 240 در 100 هزار نفر بوده است که این آمار اکنون به 24 در 100 هزار نفر رسیده است.

وزیر بهداشت افزود: مرگ مادر یک مصیبت است بنابراین باید برنامه کشوری برای کاهش آمار مرگ و میر مادران داشته باشیم. امروزه متأسفانه بیش از یک مادر در کشور می‌میرد که این آمار در کشورهای پیشرفته 7 در100 هزار است.

وحید دستجردی اضافه کرد: میزان باروری و زایمان در کشورهای پیشرفته با کشور ما قابل مقایسه نیست و با وجود متخصصان و بزرگان در رشته زنان انتظار داریم آمارها مانند کشورهای پیشرفته باشد.
وزیر بهداشت گفت: جهت‌دهی کنگره‌ها باید به سمت ارائه مسائل بهداشتی و تخصصی و در حوزه کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان باشد.

وحید دستجردی گفت: نارس بودن نوزادان مهمترین عامل مرگ نوزادان است. در سالهای اخیر طرح غربالگری در قالب مادر و نوزاد (پریناتال) که در کشور مطرح شد که برای برخی مراکز فقط زایمان طبیعی را انجام می‌دهند و برخی مراکز رشته‌های تخصصی مادر و نوزاد را فراهم کرده و مراکز پیشرفته دیگر وجود دارد که تمام رشته‌های تخصصی NICU در حوزه زنان و نوزادان را فراهم کرده اند و این تخصص پزشک است که زن باردار را به کدام مرکز سوق دهد.

وی اضافه کرد: در صورتی که پزشکان ارجاع صحیحی داشته باشند شاهد کاهش 50 درصدی مرگ نوزادان به ویژه نوزادان نارس خواهیم و از بروز ناهنجاری‌های نوزادی پیشگیری می‌کنیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours