آزادی مریم کرباسی و رزا قراچورلو با قرار وثیقه/اظهار نگرانی از وضعیت یک روزنامه نگار بازداشت شده در ایران

28 آبان 1389

آزادی مریم کرباسی و رزا قراچورلو با قرار وثیقه

رهانا: مریم کرباسی و رزا قراچورلو دو وکیل بازداشت شده آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار رهانا، مریم کرباسی که هنگام مراجعت از کشور ترکیه در فرودگاه امام خمینی تهران، توسط مأمورین امنیتی یازداشت شده بود، ساعاتی قبل آزاد شد. همچنین دکتر رزا قراچورلو با تودیع وثیقه بیست میلیون تومانی روز گذشته آزاد شد.

لازم به ذکر است که طی چند روز گذشته بیش از ۵ وکیل دادگستری بازداشت شدند

اظهار نگرانی از وضعیت یک روزنامه نگار بازداشت شده در ایران

خبرگزاری هرانا :اعظم افشاریان، مادر نازنین خسروانی، روزنامه نگار بازداشت شده در ایران، می گوید که او با گذشت دو هفته از بازداشت، هنوز ممنوع الملاقات است و تماسی با خانواده ندارد.

خانم افشاریان که امروز (۲۷ آبان ماه) برای ملاقات با فرزندش به زندان اوین مراجعه کرده بود، در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت:” پنج شنبه روز ملاقات زندانیان بند ۲۰۹ است، اما وقتی امروز به زندان مراجعه کردم، گفتند که او هنوز ممنوع الملاقات است.”

مادر این روزنامه نگار بازداشت شده با اشاره به اینکه در طول این مدت بارها به مراکز مختلف برای پیگیری وضعیت نازنین خسروانی مراجعه کرده است، گفت: “سئوال کردم کدام شعبه بازپرسی است؟ گفتند اینها به ما مربوط نمی شود و باید به دادستانی مراجعه کنم. به دادستانی نیز مراجعه کردم و گفتند که الان زود است بروم و دو – سه هفته دیگر بازگردم. از آنجا نیز به دادگاه انقلاب رفتم و گفتند هنوز پرونده به آنجا نرفته است. از روز بازداشت هر روز به دادستانی اوین و دادگاه انقلاب مراجعه می کنم، اما بسیار نگران هستم چون پس از تماس اولیه که گفت محل بازداشتش کجاست، هیچ خبری از نازنین ندارم و اجازه ملاقات هم ندادند.”

خانم افشاریان با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی دخترش گفت: “نمی دانم که آیا نازنین داروهایش را می خورد و وضعیت جسمی اش چگونه است، مسئولان زندان گفتند که اصلا مراجعه نکنید، هر وقت ملاقاتش آزاد شود ما اطلاع می دهیم، اما مشخص نیست چه زمانی ممنوع الملاقات بودن نازنین پایان می یابد.”

خانم خسروانی، روزنامه نگار ایرانی صبح چهارشنبه ۱۲ آبان ماه بعد از تفتیش منزلش در تهران دستگیر شد.

او یک هفته پس از بازداشت، در تماس کوتاه تلفنی با خانواده، سلول‌های انفرادی زندان اوین را محل نگهداری خود عنوان کرد.

نازنین خسروانی با روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب همکاری داشته است.

خانم خسروانی در ماه های گذشته با هیچ روزنامه ای همکاری نمی کرد و دلیل بازداشت او اعلام نشده است.

به دنبال حوادث دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران تعداد زیادی از روزنامه نگاران بازداشت شدند که تعدادی از آنها پس از چند ماه حبس آزاد شدند ولی برای برخی از آنها احکام سنگین زندان، تبعید و محرومیت از فعالیت های سیاسی و اجتماعی صادر شد.

سازمان روزنامه نگاران بدون مرز، بارها نسبت به شرایط روزنامه نگاری در ایران و وضعیت روزنامه نگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours