کاهش آمار طلاق در دستور کار دولت قرار گرفت

30 آبان 1389

ایلنا: رئیس سازمان ملی جوانان گفت: ما به دنبال تصدی‌گری در امر ازدواج نیستیم و معتقدیم که متصدی امر ازدواج دختر و پسر و خانواده‌های آنها هستند و نقش ما فقط تسهیل‌گری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد بذرپاش در همایش تقدیر از خیرین و فعالین امر ازدواج گفت: اگر بگوئیم مباحث مربوط به ازدواج جزو اولویت‌های دوم و سوم کشور است سخنی به گزاف نگفته‌ایم و اعتقاد ما این است که خانواده‌ها و نهاد خانواده جزو اولویت‌های اصلی نظام بوده و دولت دهم نیز بیش از دولت‌های قبلی به خانواده اهمیت داده است.

رئیس سازمان ملی جوانان گفت: ما باید به ازدواج نگاه فرهنگی داشته باشیم زیرا در صورتی که نگاه ما به ازدواج فرهنگی باشد دید ما نسبت به آن متفاوت‌تر می‌شود و چهار تا فیلم و سریال ماهواره‌ای نمی‌تواند جوانان ما را منفعل کند و بهترین حرف‌ها را در حوزه ازدواج می‌توانیم بزنیم.

بذرپاش گفت: ما به دنبال تصدی‌گری در امر ازدواج نیستیم و معتقدیم که متصدی امر ازدواج دختر و پسر و خانواده‌های آنها هستند و نقش ما فقط تسهیل‌گری است.

او گفت: در امر ازدواج مهم‌ترین نقش را دختر و پسری که می‌خواهند تن به ازدواج بدهند بازی می‌کنند بعد از آنها خانواده‌ها یعنی پدر و مادر دختر و پسر در ازدواج نقش دارند. اگر پای پدر و مادرها از ازدواج کنار کشیده شود معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد و دشمنان دقیقا می‌خواهند پای خانواده‌ها از ازدواج کنار کشیده شود تا بسیاری از مشکلات آنها حل شود و مشکلات بسیاری به جوانان ما اضافه شود.

رئیس سازمان ملی جوانان گفت: در مرحله بعدی نهادهای اجتماعی هستند که در امر ازدواج مهم تلقی می‌شوند. نهادهای اجتماعی‌ای که با دلسوزی به امر ازدواج در کشور کمک می‌کند و شاید حتی اصلا دیده هم نشود.

او ادامه داد: نهادهای حاکمیتی و دولتی آخرین گروهی هستند که در امر ازدواج دخیل هستند. یعنی دولت باید با تسهیلاتی که به جوانان ارائه می‌کند و تبلیغاتی که انجام می‌دهد جوانان را به ازدواج به هنگام تشویق کند.

بذرپاش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ازدواج امری فطری است و روز به روز درصد ازدواج در کشور رو به رشد است. البته برخی آمارهای نگران‌کننده هم وجود دارد اما ما هیچ وقت روی خط قرمز نبوده‌ایم و وضعیت ازدواج در کشور آنقدرها نیز بغرنج نیست و البته ما باید در امر گسترش ازدواج به هنگام و آسان بیشتر تلاش کنیم.

او ادامه داد: باید تلاش کنیم که ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد آگاهانه باشد تا به جدایی و طلاق عاطفی ختم نشود.

رئیس سازمان ملی جوانان گفت: راهبردهایی که دولت و سازمان ملی جوانان به دنبال آن است در مرحله اول ترویج و فرهنگ‌سازی و حساس کردن خانواده‌ها به ازدواج است.

او ادامه داد: خانواده‌ها باید بدانند ازدواج فرزندشان جزء اولویت‌های اصلی آنهاست و مثلا از ماشین عوض کردن مهم‌تر است.

بذرپاش گفت: وظیفه دومی که دولت برعهده دارد ارائه تسهیلات و خدمات به جوانان برای ازدواج است که دولت در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده و البته نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و کمیته امداد نیز در این زمینه بسیار موثر وارد عمل شدند.

او توضیح داد: وام ازدواج از 4 میلیون به 5 میلیون افزایش یافته و تا چند ماه آینده زوج‌ها می‌توانند وام 5 میلیونی برای ازدواج دریافت کنند و همین اضافه شدن یک میلیون تومان به وام ازدواج اعتبارات فراوانی می‌خواهد و دولت این اعتبارات را تامین کرده است.

رئیس سازمان ملی جوانان افزود: دولت فقط در حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در سال بابت همین یک میلیون اضافه شدن وام ازدواج پرداخت می‌کند و علاوه بر آن هزینه‌های بسیاری نیز در زمینه فرهنگ‌سازی برای ترویج ازدواج در کشور هزینه می‌شود.

بذرپاش گفت: نظام فعالین و خیرین ازدواج نیز در امر ازدواج بسیار موفق وارد عمل شده‌اند و تجربه نشان داده است که هر جا خیران پای خود را وسط گذاشته‌اند موفق بوده‌اند و این کمک‌های مردمی بیشتر به دل مردم می‌نشیند و اتفاق مبارکی است.

او ادامه داد: خیرین مدرسه‌ساز در امر مدرسه‌سازی بسیار موفق عمل کردند و چند صد هزار متر مکعب به فضای آموزشی کشور اضافه کرده‌اند. خیران ازدواج نیز می‌توانند کمک‌های بسیاری به امر ازدواج در کشور بکنند اما متاسفانه کمک‌های مادی و معنوی خیران ازدواج تاکنون به خوبی ساماندهی نشده بود و ما به دنبال آن هستیم که شبکه فعالان ازدواج از ساماندهی مناسبی برخوردار شود.

رئیس سازمان ملی جوانان ادامه داد: بنیاد ملی ازدواج با هدف سامان دادن ظرفیت عظیم خیران ازدواج آغاز به کار کرده و امیدوار هستیم بتواند موفق عمل کند.

بذرپاش با بیان اینکه شبکه فارسی وان نباید بتواند سبک زندگی جوانان ما را تغییر بدهد گفت: ما نباید مبهوت غرب و شرق شویم. ما نه به دنبال تعصب بیجا و نه غرب‌زدگی و بی‌هویتی هستیم و می‌خواهیم جوانان ما نه به غرب متمایل باشند نه به شرق بلکه نمونه کامل جوان مسلمان ایرانی باشند و ما باید بتوانیم این سبک زندگی را به جوانان خود ارائه کنیم.

او ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های جهیزیه ارزان با حمایت از تولید داخل، رونق ازدواج‌های دانشجویی، راه‌اندازی خوابگاه‌های متاهلین، ازدواج ارزان قیمت با هزینه اندک از جمله اقداماتی است که در راستای گسترش ازدواج در جامعه انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان ملی جوانان تصریح کرد: طلاق نیز در دستور کار ما قرار دارد و باید میزان آن را در کشور کاهش دهیم هر چند که هم‌اکنون نیز رقم آن در مقایسه با ازدواج چندان قابل توجه نیست اما همین رقم اندک هم برای جامعه اسلامی ما زیاد است و ما باید به جایی برسیم که هیچ ازدواجی در کشور منجر به طلاق نشود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours