تبعیض نسبت به دختر طلایی ایران: باید ازدواج کند تا پاداش دولتی به او تعلق بگیرد!

2 آذر 1389

رادیو فردا: «هر ورزشکاری که در بازی های آسیایی گوانگجو به مدال طلا دست پیدا کند، در صورتی که صاحب خانه نباشد، سند منزل مسکونی او را در همان فرودگاه تحویل او خواهیم داد.»

این وعده ای بود که علی سعیدلو، رییس سازمان ورزش و معاون محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی، پیش از اعزام کاروان ورزش ایران به بازی های آسیایی ۲۰۱۰ داد.

از ۱۲ مدال طلایی که ایران تاکنون نصیب خود کرده، تنها دختر طلایی کاروان ورزش ایران خدیجه آزادپور بوده است.

او همچنین اولین بانوی تاریخ ورزش ایران است که در رقابت های بازی های آسیایی به مدال طلای رقابت های انفرادی دست یافته است.

آزادپور که برای کسب مدال از این بازی ها، چند ماه را به صورت شبانه روزی در اردوی تیم ملی به سر برده و تمرینات طاقت فرسایی را زیر نظر سرمربی چینی ووشو سپری کرده بود، ابتدا مقابل کره جنوبی به پیروزی رسید. سپس بر ویتنام غلبه کرد. در نیمه نهایی نیز رقیب تایوانی را شکست داد.

رقیب فینالیست او اهل هندوستان بود که او هم نتوانست نوار پیروزی های بانوی شکست ناپذیر ورزش ایران را قطع کند.

به این ترتیب، در کشور چین که مهد این رشته ورزشی است، یک بانوی ایرانی به رغم این که حریفانش از مایوی ورزشی استفاده می کردند و در زدن تکنیک های پا، سبکبال تر بودند، با پوشیدن شلوار گرمکن توانست گردن آویز طلا را نصیب خود کند.

آزادپور پس از بازگشت به ایران به سایت خبری تبیان گفته است: «پاداشی دریافت نکرده‌ام و مسئولین به وعده خودشان عمل نکرده اند. قبل از اعزام به من وعده اهدای خانه در صورت کسب مدال طلا را دادند و عنوان کردند پس از بازگشت شما از مسابقات، کلید آپارتمان در همان فرودگاه اهدا خواهد شد.»

پس از پیگیری هایی که خدیجه آزادپور انجام داده است، به او گفته شده که غیر از کسب مدال طلای بازی های آسیایی باید ازدواج کند تا این پاداش دولتی به او تعلق بگیرد!

قهرمان بی رقیب ووشوی ایران در گوانگجو، در مصاحبه خود درباره این پاسخ مسئولین گفته است: «این تصمیم باعث تضعیف روحیه من شده و با دلسردی به آینده نگاه می کنم. من از خیلی چیزها گذشتم و تلاش های فراوانی کردم تا توانستم طلا بگیرم و برای کسب آن، شب و روز نداشتم.»

آزادپور همچنین یادآور شده است بانوی اهل کشور قطر که پایین تر از او روی سکوی سوم قرار گرفت، پس از پایان مراسم توزیع جوایز و در همان سالن مسابقات، ۴۰ هزار دلار پاداش گرفت.

گفتنی است، تبعیض در اعطای پاداش به زنان و مردان ورزشکار ایرانی، پیش از رقابت ها نیز اتفاق افتاد. سازمان تربیت بدنی به ملی پوشان مرد اعزامی به گوانگجو مبلغ ۱۰ میلیون تومان پاداش داد اما خانم ها فقط نهصد هزار تومان گرفتند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours