روز جهانی «ریشه کنی خشونت علیه زنان» و وضعیت زنان در ایران / گفتگو با شهلا اعزازی

3 آذر 1389

رادیو فردا (الهه روانشاد): ۲۵ ماه نوامبر، برابر با چهارم آذرماه، به همت سازمان ملل متحد روز جهانی ریشه کنی هر گونه خشونت علیه زنان و همچنین مبارزه با هرگونه نقض حقوق آنها نامگذاری شده است.

آنچه مسلم است این است که این پدیده، محدود به یک یا چند کشور نیست. تلاش سازمان ملل متحد در ترغیب دولت ها و سازمان های منطقه ای و بین المللی برای انجام اقدامات همه جانبه برای رفع هر گونه نابرابری جنسیتی، خود نشان از جهانی بودن این پدیده دارد.

رادیو فردا در گفت و گو با شهلا اعزازی، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل زنان، دیدگاه های وی را در زمینه وضعیت زنان در ایران جویا شده است.

شهلا اعزازی: در طول سال ها یکسری تصمیماتی گرفته شده که شتابزده و عجولانه بوده است. مقالاتی نوشته شد و پژوهش هایی انجام شد که نتیجه کلی آنها نشان داد یکسری تصمیم گیری هایی که به طور لحظه ای شاید به عنوان مسکن عمل می کردند، اما در دراز مدت یکسری مشکلات دیگر را به وجود می آوردند، اشتباه بوده است.

همان موقع که این تصمیم ها گرفته می شد، مورد انتقاد قرار می گرفت و پیش بینی هایی هم در این مورد صورت گرفت اما متاسفانه کسی به این هشدارها گوش نکرد

خانم اعزازی، شما از تصمیم گیریهای نادرست صحبت کردید. آیا برای مبارزه و جلوگیری از افزایش برخی از معضلات اجتماعی، خلاء قانونی هم وجود دارد؟ یا اینکه سازو کار مناسبی برای پیشگیری از این معضلات در این قوانین فراهم شده است؟

نه. یکی از مشکلاتی که از طرف گروه های مختلف همیشه به آن اشاره می شد، موادی از قانون است که این مواد به نفع گروهی خاص و به زیان گروه دیگری است.

در این مورد بارها درخواست هایی شد که در آنها تغییراتی به وجود بیاید تا این نابرابری ها که وجود دارند از بین بروند. منتهی به نظر می رسد که نه تنها در جهت رفع این نابرابری ها که می تواند مسئله ساز باشد، اقدامی نشده است، بلکه اقدامات قانونی جدیدی هم که انجام می گیرد، تشدید کننده این نابرابری هاست.

همان طور که به یقین می دانید، آخرین مسئله ای که مطرح شد، مسئله لایحه خانواده بود. تمام پیش بینی هایی که از طرف گروه های مختلف تاکنون صورت گرفته است نشان می دهد که این لایحه خانواده مسئله ساز خواهد شد و به طرز شدیدی بنیاد خانواده را که در ایران خیلی مهم شمرده می شود، سست خواهد کرد.

بنابر این اگر فرض کنیم که این لایحه امروز تصویب شود و اعتراضات به جایی نرسد، در پنج یا ده سال آینده با یکسری ناهنجاری های جدید روبرو می شویم که حتی شاید امروزه نتوانیم فکرش را هم بکنیم.

گروهی از مقامات دولتی در ایران معتقدند که بعضی از معضلات اجتماعی، ناشی از عوامل خارجی است. مثلا افزایش طلاق را مربوط به استفاده از شبکه هیا تلویزیونی ماهواره ای می دانند. تحلیل شما از این مسئله چیست؟

اصولا پدیده های ازدواج و طلاق نسبت به هر تغییری که در جامعه صورت بگیرد واکنش نشان می دهد. شبکه های تلویزیونی خارجی هم می توانند این توهم را برای افراد به وجود بیاورند که طلاق گرفتن کار خوبی است.

اما یک نکته را ما باید در نظر بگیریم و آن هم شرایط عینی جامعه ماست. زنانی که طلاق می گیرند در معرض مشکلات بسیار زیادی قرار می گیرند. بنابر این فقط یک توهم و یک تصور نمی تواند آن قدر قوی باشد که این واقعیت های عینی جامعه و مشکلاتی که دامنگیر زنان مطلقه و البته مردان مطلقه می شود را نادیده بگیرد.

روندی که در حال شکل گیری است می تواند تحت تاثیر تفکرات جدید و فیلم ها و سریال های سینمایی قرار بگیرد اما ساده انگاری خواهد بود که فقط طلاق را به یک عامل محدود کنیم و گمان کنیم اگر آن عامل وجود نداشته باشد، همه چیز خوب و درست خواهد شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours