توان زنان ورزشکار ایران بیش از اینهاست / چرا مسئولان دولتی در برابر “خشونت علیه زنان” پاسخگو نیستند؟

6 آذر 1389

کلمه : مجمع زنان اصلاح طلب و کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه مشترکی، از موفقیت‌های زنان ورزشکار ایران و کسب مدال های رنگین توسط آنها در بازی های آسیایی تقدیر کردند و در عین حال از اینکه با وجود ظرفیت و توان حضور در عرصه های قهرمانی برای زنان ایرانی، این موضوع در شرایط فعلی به “هدفی دور از دسترس” تبدیل شده و “کسب مقام قهرمانی در بازی های منطقه ای و بین المللی بسیار دور از انتظار است” انتقاد کردند.

به گزارش کلمه، این بیانیه همچنین با اشاره به روز جهانی منع خشونت علیه زنان، از اینکه دولت های نهم و دهم به جای توجه به موضوع خشونت علیه زنان، به انکار آن می‌پردازند و تلاش های در جریان در دوره اصلاحات در این باره را نیز ندیده گرفته‌اند، به شدت انتقاد شده است.

متن بیانیه مشترک کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی و مجمع زنان اصلاح طلب در تقدیر از زنان مدال‌آور و تقبیح خشونت علیه زنان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سال هاست که روز ۲۵ نوامبر، پس از آن حادثه خون بار قتل خواهران میرابل توسط سازمان امنیت جمهوری دومینیکن به دلیل فعالیت های سیاسی ضد دیکتاتوری این دو خواهر، روز منع خشونت علیه زنان نام گذاری شده است.
سال هاست که حکومت ها و مردم کشورهای جهان، در این روز گزارش اقدامات خود را برای رفع خشونت و منع آن می دهند و به این ترتیب مخالفت خود را با این امر قبیح به دیگران نشان می دهند.

در کشور ما نیز در دوره اصلاحات اقداماتی جدی و عمیق برای امحاء خشونت علیه زنان صورت گرفت که مبتنی بر مطالعات و پژوهش های علمی بود. اما متاسفانه در دولت نهم و متعاقب آن دولت دهم نه تنها آن اقدامات مؤثر پی گرفته نشد، بلکه وجود خشونت به کلی انکار شد و با پاک کردن صورت مسئله، مسئولین دولتی خیال خود را بابت پاسخ گویی در این زمینه راحت کردند.

امروزه در کشور ما خشونت های گسترده علیه زنان در محیط عمومی و خصوصی غیرقابل انکار است و جای تأسف دارد که آگاهی مردم از این مهم متأسفانه به دلیل غفلت مسئولین، کمکی به امحاء آن ننموده است.
مجمع زنان اصلاح طلب و کمیسیون و شاخه زنان حزب مشارکت، ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت فیزیکی، کلامی، عاطفی و روانی علیه زنان در خانه و اجتماع، مسئولین را برای گسترش خشونت در ابعاد مختلف آن، مسئول و پاسخ گو می داند.

و نیز علی رغم شرایط موجود حاکم بر کشور، پیروزی های زنان ایرانی را در بازی های آسیایی در رشته های مختلف ووشو، تیراندازی، تکواندو، کبدی،کاراته و قایق رانی که منجر به دریافت مدال طلا توسط خانم خدیجه آزادپور و مدال های نقره و برنز توسط دیگر زنان ورزشکار سخت کوش ایرانی شده است، قدر می نهد.

بی تردید توان و قابلیت زنان ایرانی در همه عرصه ها و میادین فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری و ورزشی بسیار فراتر از جلوه های اندکی از موفقیت ها در این زمینه هاست و همه آن چه امروز به عنوان کامیابی و توفیق در این عرصه ها به دست می آید، تنها مشتی از بیکران توفیقاتی است که در صورت مهیا بودن زمینه فعالیت و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های درست و حتی دست کم مانع ایجاد نکردن و مزاحمت فراهم نکردن به وجوه و اشکال مختلف، حاصل خواهد شد.

چه کسی است که نداند حضور در میدان های ورزش قهرمانی برای زنان ایرانی در شرایط موجود کشورمان، هدفی دور از دسترس و کسب مقام قهرمانی در بازی های منطقه ای و بین المللی بسیار دور از انتظار است و این در حالی است که بالقوه این توان و ظرفیت در رشته های مختلف ورزشی در میان زنان ورزشکار وجود دارد، مشروط بر آن که عزمی برای کسب این مقام ها توسط زنان وجود داشته باشد.

کمیسیون و شاخه زنان حزب مشارکت و مجمع زنان اصلاح طلب، موفقیت های کسب شده توسط زنان ورزشکار ساعی و کوشای ایران را به ایشان، جامعه زنان و نیز ملت قدرشناس ایران تبریک می گوید و امیدوار است که روز به روز موانع و مشکلات پیش روی عزیزان ورزشکار کمتر و تبعیض های موجود مرتفع گردد تا هرگز جنسیت مانعی برای کسب موفقیت در هیچ زمینه ای و از جمله عرصه ورزش تلقی نگردد و فشارهای روانی موجود نیز موجب ناامیدی و ممانعت از استمرار سخت کوشی های آنان و شکوفایی شان در رشته های مختلف ورزش قهرمانی نباشد.

مجمع زنان اصلاح طلب

و کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی

۶/۹/۱۳۸۹

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours