2 خبر درباره ایدز: وزیر بهداشت: آتشفشان ایدز در راه است / زنگ ایدز در مدارس کشور نواخته شد

8 آذر 1389

وزیر بهداشت گفت: آنچه برای ما خطر جدی است مسائل مربوط به ارتباطات اخلاقی است که منجر به بیماری ایدز شده و پیش‌بینی می‌کنیم با روندی که پیش رو داریم تعداد مبتلایان در چند سال آینده ۵ برابر شود.

دکتر مرضیه وحید دستجردی روز یکشنبه در حاشیه همایش بررسی راه‌کارها و برنامه‌ریزی جهت توسعه بیوتکنولوژی پزشکی در مقابل تحریمها، در خصوص آخرین وضعیت ایدز در ایران، گفت: از نظر کنترل این بیماری در کشور وضعیت مناسبی داریم و معاون سازمان بهداشت جهانی ما را پیشتاز در دنیا و به عنوان نمونه و الگو معرفی کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه در زمینه کنترل معتادان تزریقی که عامل اصلی بیماری HIV/ایدز در کشور هستند موفق بوده‌ایم، افزود: درصد بسیار کمی از این معتادان را داریم که به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه برای ما خطر جدی است مسائل مربوط به ارتباطات اخلاقی است که منجر به بیماری ایدز شده و پیش‌بینی می‌کنیم ممکن است در چهار سال آینده با روندی که پیش‌رو داریم تعداد مبتلایان ۵ برابر شود.

دستجردی با توصیه به مردم مبنی‌بر رعایت مسائل اخلاقی و دوری از رفتارهایی که ممکن است ابتلا به این بیماری را به دنبال داشته باشد، افزود: توصیه ما به نسل جوان این است که مسائل اخلاقی و بهداشتی را رعایت بکنند و خانواد‌‌ه‌ها مراقبت لازم را داشته باشند و این موضوع را جدی بگیرند و بدانند که جان شان در خطر است. اگر این موضوع از این طریق بخواهد شعله‌ور شود احتمالا آتشفشانی از ایدز را در کشور خواهیم داشت.

وزیر بهداشت در خصوص آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور گفت: با توجه به شناسایی بیش از ۲۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور حدس می زنیم که سه تا چهار برابر این تعداد از مبتلایان باشند که هنوز شناسایی نشده اند. البته بیماری را کنترل کرده ایم و تنها از جنبه های اخلاقی نگران هستیم که آن هم باید توسط مردم و نسل جوان رعایت شود.

زنگ ایدز در مدارس کشور نواخته شد
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت از نواخته شدن زنگ ایدز (زنگ روبان قرمز) در مدارس سراسر کشور همزمان با روز جهانی ایدز خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس صداقت گفت: همایش روز جهانی ایدز هشتم آذر با حضور مسئولان و مقامات بین المللی و کشوری در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز بازآموزی برای تمامی گروههای پزشکی و پیراپزشکی برگزار می شود.

وی در تشریح سایر برنامه های روز جهانی ایدز افزود: برگزاری مسابقه پرسش و پاسخ در خصوص اطلاعات اولیه راه های پیشگیری و انتقال ایدز جهت دانش آموزان در سایت جوان سالم به آدرس www.javanesalem.ir، برگزاری مسابقه کشوری طراحی پوستر شامل “بازتاب فعالیتهای کنترل ایدز در مدارس”، برگزاری میزگرد تلویزیونی و رادیویی با حضور مسئولان سازمانهای مرتبط با کنترل ایدز در کشور.

صداقت به افراشتن بالن شعار نویسی شده در هفته اطلاع رسانی ایدز در محل سالن همایشهای رازی اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار ویژه نامه ایدز، اعلام به روز مطالب در پایگاه خبری وزارت بهداشت، برگزاری جشنواره ایدز و رسانه ها با همکاری گروه دانش رادیو جوان، اطلاع رسانی عمومی از طریق اتوبوسهای شرکت واحد با طرح پوستر روز جهانی ایدز، اطلاع رسانی عمومی بر روی نمایشگر LED در سطح شهر، اطلاع رسانی در خصوص برنامه های کنترل ایدز در ایستگاههای مترو از طریق تابلوهای تبلیغاتی از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه اطلاع رسانی در خصوص کنترل ایدز از طریق ائمه جماعات در خطبه های پیش از نمازجمعه و جماعات، اطلاع رسانی در خصوص کنترل ایدز از طریق شورایاریهای محلات، پخش کلیپهای مرتبط با ایدز در فرهنگسراها، برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع ایدز در نگارخانه ها و توزیع پوستر و تراکت در فرهنگسراها را سایر برنامه های هفته و روز جهانی ایدز در کشور اعلام کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours