رضا خندان، همسرنسرین ستوده: به او برای اعتصابش حق می دهم چون رفتار ناشایستی با او می شود

16 آذر 1389

کمپین بین المللی حقوق بشر: همسر نسرین ستوده به دنبال برگزاری دادگاه وی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت در این دادگاه پنج ساعته به سخنان وکیل و همسرش توجهی نشده و به تعبیر وی «بوی تبرئه: از این پرونده نمی اید.

رضا خندان ، همسر نسرین ستوده درمورد اعتصاب غذای خشک اخیر وی در زندان اوین به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «خانم ستوده در جلسه دادگاهش گفت طبق قولی که رییس دادگاه به او دادند که تا هفته بعد در بازداشتش بازنگری می شود ایشان فعلا اعتصاب غذای خود را می شکند.اما هفته بعد رای دادگاه اعلام نشد و ما از ایشان خواهش کردیم که تا رای دادگاه منتظر بمانند که متاسفانه دو روز پیش اعلام شد که قرار بازداشت ایشان تمدید شده است.»

به دنبال تمدید قرار بازداشت نسرین ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر او در اعتراض به این شرایط اعتصاب غذای خشک خود را از دو روز گذشته شروع کرده است.او که همچنان در انفردای به سرمی برد به همسر خود درتماس تلفنی گفته است تا تغییر شرایطش همچنان در اعتصاب می ماند. نسرین ستوده از ۹۵ روز بازداشت خود بیش از ۵۰ روز در اعتصاب غذای خشک و تر بوده است.

رضا خندان در خصوص واکنش نسرین ستوده به تمدید قرار بازداشتش به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت: «خانم ستوده دو روز پیش با منزل تماس گرفت و وقتی از من شنید که قرار بازداشتش تمدید شده است خیلی از این موضوع ناراحت و شوکه شد، اصلا انتظار نداشت که قرار بازداشتش تمدید شود و گفت به دلیل این شرایط غیر عادی قراری که برای اعتصاب غذای خشک داشتم را شروع می کنم. درحالی این اتفاق می افتد که سه هفته از آخرین اعتصاب او می گذرد و او ۵۰ روز از بازداشتش را در اعتصاب بوده و آنقدر از لحاظ جسمی تضعیف شده است که فکر می کنم تا دو روز هم نتواند این وضعیت را تاب بیاورد.»

رضا خندان اما درخصوص اولین دوره اعتصاب غذای نسرین ستوده می گوید که هیچکس از آن خبر نداشته است: « در روز دادگاهش فهمیدم که در روزهای اول بازداشتش در اعتراض به اینکه وسایل شخصی من و کامپیوترها را برداشته اند و به نوعی زندگی ما لنگ مانده بود دست به اعتصاب غذا زده است تا وسایل ما برگردانده شود که تجهیزات را هم به همین دلیل ظرف چند روز برگرداندند. او در آن دوره هیچ حرفی به ما نزد که ناراحت نشویم و فقط می خواست که به زندگی مان برسیم. من آن روز در دادگاه متوجه شدم که نسرین سه دوره اعتصاب غذا داشته است که فقط ما از دو دوره آن باخبر شدیم.»

همسر این وکیل مدافع حقوق بشر به کمپین گفت: « خانم ستوده ۹۵ روز است که در انفرادی است ، در نظر بگیرید که او مادر دو بچه است و در این ۹۵ روز فقط یکبار برای چند دقیقه و در وضعیت خاص توانسته است بچه هایش را ببیند. به او برای دوره تازه اعتصابش حق می دهم چون رفتار ناشایست و ناحقی با او می شود. شرایط ایشان نگهداری ایشان کاملا ویژه است، من نمی گویم فقط ایشان این شرایط را در زندان دارند اما من نشنیدم که از روز اول کسی در انفرادی باشد و همچنان بعد از دو جلسه دادگاه نیز دوباره به انفرادی برگردانده شده است. او مادر دو بچه است.»

رضا خندان با غیرقانونی دانستن روند بازداشت او گفت: «ایشان از هما ن روز اول با عنوان بازداشت موقت به زندان رفتند و تا به حال حکمی هم برایشان صادر نشده، طبق قانون تنها دلیل بازداشت موقت این است که تصور می رود اگر فرد آزاد باشد تبانی کند ، فرار کند و یا خلاصه کار خلافی انجام دهد در حالیکه وقتی پرونده ایشان در دو جلسه دادگاه بررسی شد ایشان به جز مصاحبه کردن با رسانه ها که عمدتا منظورشان رسانه های خارجی است و اتهام عضویت در کانون وکلا هیچ چیز دیگر در پرونده اش مطرح نبود. حالا کسیکه اتهامش مصاحبه کردن است چه کار خلافی می تواند بیرون زندان انجام دهد. ایشان با پای خودشان به دادگاه رفتند و خودشان را معرفی کردند اگر می خواستند فرار کنند یک هفته فرصت داشتند که تا قبل از معرفی خودشان این کار را انجام دهند. و اگر ایشان آنقدر اسراری دارد که به خاطرش او را در انفرادی نگه می دارند که دو ماه ونیم است مرحله تحقیق و بازپرسی تمام شده یعنی اساسا ماهیت اسرارها از دست رفته و نگهداری او همچنان در زندان غیرقانونی است. ایشان را می توانند با قرار وثیقه آزاد کنند تا مراحل دادگاه طی شود ، حکم صادر شود و وقتی تجدید نظر رفت و قطعی شد حکمش اجرا شود. به نظرم تنها دلیل نگهداری ایشان آن هم در انفردای صرفا اعمال فشار است.»
رضا خندان گفت: «الان نزدیک چهار ماه از بازداشت او می گذرد و باورمان نمی شود که کار به اینجا کشید که او همچنان در انفرادی باشد. تنها دلیل ادامه بازداشت او آن هم در انفرادی صرفا اعمال فشار است.»

نسرین ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر از روز ۱۴ شهریور ماه امسال به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی و تبلیغ بر علیه نظام بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در این مدت در بند انفردای بوده و بیش از ۵۰ روز را در اعتصاب غذای خشک و تر به سر برده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours