برگزاری مراسم روز جهانی خانواده از سوی 13 سازمان غیردولتی

آیدا سعادت-29 اردیبهشت 1387

هرچند روز جهانی خانواده در سکوت سازمان های دولتی سیاستگذار در حوزه خانواده و سکوت مطلق مرکز امور زنان و خانواده برگزار شد، اما 13سازمان غیردولتی فعال در حوزه کودک و خانواده، بزرگداشت این روز را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشن گرفتند.

شاه کرمی مسوول ارتباطات موسسه مادران امروز درباره برگزاری این مراسم گفت؛ چون حوزه اصلی فعالیت موسسه ما بر نهاد خانواده متمرکز شده است، هر ساله روز جهانی خانواده را فرصت خوبی می دانیم برای توجه ویژه به خانواده ها تا توجه همه افرادی را که به نوعی با خانواده در ارتباط هستند، به این نهاد جلب کنیم و به آسیب شناسی و نیازسنجی خانواده ها پرداخته شود.

وی افزود؛ موسسه مادران امروز از سال 1377 هرساله بزرگداشت روز جهانی خانواده را برگزار کرده است اما از سال گذشته تصمیم گرفتیم این بزرگداشت را با مشارکت سازمان هایی که به نوعی برای خانواده کار می کنند، برگزار کنیم.

به همین منظور با سازمان های دیگر که از قبل هم همکاری داشتیم مثل شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی کودکان دنیا و موسسه پژوهش های آموزشی پویا وارد گفت وگو شدیم و سال گذشته با همکاری این سازمان ها مراسم برگزار شد.

شاه کرمی ادامه داد؛ در آن مراسم دعوت کردیم تمام تشکل هایی که حاضرند برای بزرگداشت روز جهانی خانواده همکاری کنند، چون اعتقادمان بر این است که این مساله یک حرکت ملی می طلبد و با فعالیت سه یا چهار سازمان مشکلی حل نمی شود. امیدواریم این روز به روزی تبدیل شود که همه خانواده ها یا مسوولانی که به نوعی با خانواده در ارتباط هستند به این مساله توجه خاص بکنند.

شاه کرمی در مورد حضور نداشتن بخش دولتی در این مراسم گفت؛ کانون پرورش فکری به عنوان تنها نهاد دولتی با ما همکاری کرد و مکان را در اختیارمان گذاشت.

حسن عشایری استاد دانشگاه گفت؛ «واقعیت این است که در تاریخ ما به خاطر استبداد و ناامنی که وجود داشته، ساختار خانواده ها بسته است. هنوز ذهنیت مردسالار فئودالیستی در خانواده ها حضور دارد، البته در حضور تلویزیون پلاسما، ماکروویو و اینترنت. این تعارض را من نمی توانم حل کنم که چطور فراصنعتی شدن با این ساختار در کنار هم قرار دارند.»

وی افزود؛ «واقعیت این است که خانواده را نمی توان بدون ساختار مطرح کرد. اما بلایی که نبود امنیت دائمی بر سر خانواده ایرانی آورده، باعث شده ساختار خانواده خودمدار باشد. هم اکنون فرهنگ خانواده با فرهنگ مدرسه با هم تعارض دارند.»

عشایری گفت؛ «در مدارس ما در دورانی که باید کودکان آزاد و شکوفا باشند، بین آنان رقابت های ناسالم ایجاد می شود و به جای اینکه هر کودکی با توانایی هایش مقایسه شود با دیگر کودکان مقایسه می شود. باید اجازه بدهند کودکان و خانواده های ایرانی جرات ورزی داشته باشند. در خانواده های ما جرات ورزی نیست و اصولاً 90 درصد از خانواده های ایرانی جرات ورزی در کلام ندارند.»

دکتر کاویانی استاد دانشگاه صنعتی شریف در این همایش گفت؛ «خانواده یکی از کوچک ترین و در عین حال پویا ترین و اساسی ترین نهاد اجتماعی است و دولتمردان در تمامی کشور های بزرگ دنیا وظیفه دارند خانواده متعادل تولید کنند. وقتی خانواده متعادل باشد، جامعه یی متعادل و پویا خواهیم داشت. بنا بر این حق مسلم تمام خانواده های بزرگ بشری است که از سوی دولتمردان تقویت شوند، چه در بعد اقتصادی، فرهنگی، معنوی، آموزشی و بهداشتی.»

وی افزود؛ «دو سال قبل نیازسنجی را در سطح 65 مدرسه استثنایی تهران انجام دادیم که پنج هزار نفر به ما پاسخ دادند. از پاسخ ها به این نتیجه رسیدیم که خانواده های ما در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، بهداشتی (بهداشت جسمانی و روانی) مشکل دارند. نه تنها خانواده هایی که دارای فرزند با نیاز ویژه هستند که خانواده های عادی ما هم مشکل دارند.»

وی افزود؛ «خانواده های ایرانی در بعد حقوقی مشکل دارند، مشکل اوقات فراغت فرزندان شان را دارند، مشکل ارث و میراث دارند. یک بچه کم توان ذهنی اگر پدرش را از دست داد ممنوع التصرف است و اولیای این کودکان نگران مشکل فرزندان شان بعد از مرگ شان هستند. سال ها روز جهانی خانواده بیاید و برود و بزرگداشت های آنچنانی برای روز خانواده برگزار شود، اما وقتی می توانیم روز جهانی خانواده را به جشن بنشینیم که هیچ خانواده یی مشکل نداشته باشد.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours