۲۰ درصد زنان در بخش غیر رسمی اقتصادی فعالیت می‌کنند

29 آذر 1389

ایسنا: معاون رییس دومین اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی با بیان این که بر اساس آمار ۲۰ درصد زنان در بخش غیر رسمی اقتصادی فعالیت می‌کنند، گفت: ۲۰ درصد از زنان در بخش غیراقتصادی فعالیت می‌کنند که باید از این ظرفیت به نحو مناسبی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرخنده حسن، امروز در مراسم گشایش سومین اجلاس وزرای زن کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (OIC) با بیان این که این اجلاس تاکید دیگری بر علاقه کشورهای عضو (OIC) برای فعال کردن نقش زنان است، افزود: برگزاری اجلاس دوم وزاری امور زنان در سال ۲۰۰۸ میلادی در شهر قاهره، منجر به تدوین برنامه عمل قاهره شد که می‌توان از آن به عنوان مرحله جدیدی از فعالیت‌های (OIC) یاد کرد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه عضو (OIC) در ژوئن ۲۰۰۵ میلادی در شهر صنعا، اظهار کرد: در این اجلاس بر ضرورت برگزاری اجلاس ویژه‌ وزرای امور زنان تاکید شد.

فرخنده حسن با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس وزاری زنان در استانبول ترکیه در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز یادآور شد: از طریق برگزاری این اجلاس‌ها، نشست‌هایی با کارشناسان پیرامون مشارکت هر چه بیشتر زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی کشورهای عضو (OIC) برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از مطالعات جامع صورت گرفته و نیز مشورت با کارشناسان در نشست اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در شهر جده مقرر شد، سازمان توسعه زنان تشکیل شود و اساسنامه این سازمان نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی در شهر دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته معاون رییس دومین اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC)، سازمان توسعه زنان به عنوان سازمانی تخصصی می‌تواند نقش موثری در توسعه نقش زنان در کشورهای اسلامی ایفا کند.

وی ضمن درخواست از کشورهای عضو (OIC) به منظور تصویب اساسنامه این سازمان، تاکید کرد: تشکیل این سازمان می‌تواند زمینه بروز و ظهور توانمندی‌های زنان در کشورهای اسلامی را فراهم کند.

به گفته فرخنده حسن، برنامه‌های آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی از مهمترین محورهای سازمان توسعه زنان است.

وی با اشاره به انتخاب ایران به عنوان رییس سومین اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) ، تصریح کرد: انتخاب موضوع «زن و خانواده‌ و اقتصاد» برای این اجلاس اقدام درخور تقدیری است، چرا که زنان می‌توانند محور توسعه باشند و خانواده‌ نیز به عنوان واحد سازنده جامعه، می‌تواند منجر به اصلاح جامعه شود.

وی با بیان این که زنان باید به عنوان ستون فرهنگسازی جامعه پیشرفت کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به نقش زنان در حوزه اجتماعی، توجه به این مقوله ضروری است.

فرخنده حسن با تاکید بر این که اسلام مکتبی است که اگر زنان در آن خوب پرورش یابند، می‌توانند نسل مفید و موثری را پرورش دهند، اظهار کرد: رسیدگی به موارد مطرح شده در اجلاس‌های گذشته نیازمند اراده سیاسی است.

وی با اشاره به این که زنان مصر در بالاترین سطح تصمیم‌گیری در کشور که رییس جمهور است از اراده و حمایت سیاسی برخوردارند، خاطر نشان کرد: شورای ملی زنان در مصر نیز به منظور نقش آفرینی زنان در این کشور تشکیل شده است.

معاون رییس دومین اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) با تاکید بر این که نباید نقش زنان در خانواده‌ مانعی برای توسعه خانواده‌ بزرگ آن‌ها یعنی جامعه شود، تصریح کرد: در کشور مصر برنامه‌های ملی بسیاری برای مشارکت اجتماعی زنان تدوین شده است، همچنین در صدد هستیم نقش زنان در وضع سیاست‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر این که بر اساس قانون اساسی کشور مصر سیاست‌هایی مانند اشتغالزایی زنان و حمایت از کودکان و سالمندان پیگیری می‌شود، ادامه داد: قانون مصر تاکید دارد که زنان باید میان وظایف خود در خانه و فعالیت خارج از منزل هماهنگی ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، فرخنده حسن در ادامه به وظایف شورای ملی زنان در مصر اشاره کرد و یادآور شد: مسوولیت احقاق حقوق اساسی زنان در مصر بر عهده این شوراست.

وی در ادامه با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای مشارکت اقتصادی زنان فقیر در کشور مصر، تاکید کرد: این سیاست از طریق اعطای وام و آموزش به منظور توانمندسازی این قشر از زنان و نیز اجرای پروژه‌های کوچک و زود بازده دنبال می‌شود.

فرخنده حسن با اشاره به این که زنان می‌توانند در توسعه اقتصاد ملی نقش مهمی ایفا کنند، توضیح داد: نقش زنان منحصر به اشتغالزایی نیست، بلکه آن‌ها می‌توانند نسبت به کنترل مصرف در جامعه اقدام و مصرف را هدفمند کنند.

وی ادامه داد: نقش زنان در بحران‌های سیاسی و اقتصادی که موجب افزایش جنون آمیز قیمت مواد غذایی شده نیز درخور توجه است، چرا که کنترل مصرف در خانواده‌ می‌تواند در این زمینه نیز موثر باشد.

فرخنده حسن افزایش قابلیت تولید در میان زنان را موجب افزایش بهره‌وری در جامعه اسلامی دانست و عنوان کرد: می‌توان با تاکید بر نقش زنان در جامعه با اثرات بحران‌های اجتماعی نیز مقابله کرد.

معاون رییس دومین اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) در خاتمه گفت: با تاکید بر این که امروز جهان اسلام با چالش‌هایی مواجه است، می‌توان با نقش آفرینی زنان با این چالش‌ها مقابله کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours