شورای فرهنگی اجتماعی زنان باید برای رفع مشکلات تلاش کند،‌نه آنکه خود مشکل بیافریند/شورای فرهنگی اجتماعی زنان به جای فعالیت تخصصی، کار سیاسی می‌کند

1 دی 1389

شورای فرهنگی اجتماعی زنان باید برای رفع مشکلات تلاش کند،‌نه آنکه خود مشکل بیافریند

ایلنا: چندی پیش در خبرنامه رسمی شورای فرهنگی اجتماعی زنان که خود را نهادی سیاستگذار در حوزه زنان می داند در ارتباط با ائتلاف اسلامی زنان مطلبی نوشته شد که قابل تامل است. در این خبرنامه در ارتباط با ائتلاف اسلامی زنان و یکی از اعضای آن آمده است: “اخیرا خانم […] با تعدادی از جناح‌های مختلف سیاسی اعم از موافق، مخالف و معاند با انقلاب ائتلافی با ادعای “ائتلاف اسلامی زنان” ایجاد کرده‌اند که دقیقا مواضع مقابله با نظام را پی می‌گیرند.” دبیر ائتلاف اسلامی زنان این گفته شورای فرهنگی اجتماعی زنان را غیر فرهنگی می داند و معتقد است حال که این شورا به وظایف قانونی خود در رابطه با زنان عمل نمی کند‏‏‌، نباید با سیاسی کاری، ائتلاف اسلامی زنان را که فقط مطالبات زنان را پیگیری می‌کند و سعی در رفع مشکلات جامعه و مشکلات زنان دارد معاند با انقلاب اسلامی و در موضع مقابله با نظام معرفی کند.

توران ولی مراد‏ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نهادهایی که پول و امکانات مردم را در اختیار دارند باید به مشکلات مردم در جامعه رسیدگی کنند. بنابراین شورای فرهنگی واجتماعی زنان نیز طبعیتا وظیفه دارد به مشکلات زنان در جامعه رسیدگی کند و زنان و کل جامعه و همین طور ائتلاف اسلامی زنان از شورای اجتماعی و فرهنگی زنان چنین انتظاری دارند.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان ادامه داد: همین که مشکلات زنان روی زمین مانده و حتی روز به روز اضافه هم می شود روشن می کند که متاسفانه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند. گویا آنچه خروجی این شوراست فقط سندهایی است که آن را حتی منتشر هم نمی‌کنند و فقط خودشان می‌دانند که چه چیزی را تصویب می کنند و حرکت‌های آنها به حل مشکلات زنان کمک نمی‌کند.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان تصریح کرد: حال که شورای فرهنگی و اجتماعی زنان به وظایف خود عمل نمی‌کند و دردی از زنان جامعه کم نمی‌کند نباید حرکت‌های ائتلاف اسلامی زنان را که برگرفته از مردم است و برای مردم کار می‌کند‏، زیر سوال ببرد.

او ادامه داد: ائتلاف اسلامی زنان با توکل به خدا، اعتقاد به انقلاب اسلامی و اعتقاد به حضرت امام(ره) و همراهی مردم کار می کند و فعالیتش هم در ارتباط با زنان است برای رفع مشکلات زنان.کار این ائتلاف اصلا سیاسی نیست که این اتهام‌ها بتواند به آن وارد شود. کسانی که خودشان فعالیت‌های مربوط به زنان را سیاسی می دانند این گونه نگاه می‌کنند. آیا مخالفت با ترویج چند همسری کار مقابله با نظام است که خبرنامه در مورد ائتلاف این حرف را زده یا تقاضای حضور پررنگ و تاثیر گذار زنان در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی که از جمله فعالیت‌های ائتلاف اسلامی زنان بوده‌اند؟ موجب تاسف و تعجب است که شورای فرهنگی اجتماعی زنان در مورد ائتلاف اسلامی زنان این حرف را زده و در خبرنامه خود آن را در موضع مقابله با نظام معرفی کرده است.

ولی مراد گفت: ائتلاف اسلامی زنان فقط مطالبات زنان را پیگیری می‌کند و سعی در رفع مشکلات جامعه و مشکلات زنان دارد کاری که شاید وظیفه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و سایر نهادهای دولتی مربوط به زنان است و متاسفانه می بینیم آن طور که وظیفه آن ها است عملی نمی شود.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: رئیس قبلی شورای فرهنگی اجتماعی زنان به مسائل زنان حساسیت بیشتری نشان می داد و در رابطه با لایحه حمایت از خانواده نیز اعتراض خود را مطرح کرده بود و گفته بود ماده 23 و 25 لایحه حمایت از خانواده باید حذف شود. او تا حدودی سعی می‌کرد مشکلات زنان را پیگیری کند و در جهت حل مسائل زنان در تلاش بود.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان به شورای فرهنگی و اجتماعی زنان پیشنهاد کرد تلاش کنند تا عملکرد صحیح و همگام با زنان جامعه را ارائه کنند تاجامعه نسبت به آنها اقبال نشان دهد.

او ادامه داد: همچنین شورای فرهنگی واجتماعی زنان واقعا باید به درد دل زنان رسیدگی کند و مشکلات زنان را در حوزه فردی، اجتماعی و خانوادگی شناسایی و در جهت رفع ها به طور ریشه ای تلاش کند.

ولی مراد تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی رو به افزایش است و آمار بالارونده افسردگی و اضطراب و خشونت و طلاق نشان از افزایش عدم رضایت و عدم امنیت روحی و روانی زنان دارد. بنابراین وظیفه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در حال حاضر سنگین‌تر است.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان ادامه داد: تنها توقعی که از شورای فرهنگی و اجتماعی زنان وجود دارد این است که به مشکلات جامعه رسیدگی کند و در جهت اعتلای جایگاه زنان، رفع تبعیض از زنان و حل مشکلات آنان حرکت کند.
ولی مراد توضیح داد: در حال حاضر مهریه های سنگین در جامعه یک مشکل است. نه می توان از زنان توقع داشت که مهریه خود را پایین تعیین کنند چون زنان بعد از 20 یا 50 سال زندگی مشترک، بر اساس قانون چیزی ندارند. از طرف دیگر نمی‌توان توقع داشت که مردان نیز مهریه‌های بالا برای زنان تعیین کنند و از ابتدای زندگی زیر بار تعهد مالی بالایی بروند که شاید بعد از 30 سال کسب و کار بتوانند آن را ادا کنند. آیا شورای زنان در قبال این مشکل زنان وظیفه ای ندارد؟ آیا از این رو که امنیت مالی زن نقش مهمی در آرامش روحی و روانی زنان دارد، شورای زنان فکر نمی کند، باید کاری کند که امنیت مالی زنان تامین شود؟

دبیر ائتلاف اسلامی زنان ادامه داد:‌ باید سهم مالی زن به طور قانونی از زندگی مشترک مشخص شود و در این رابطه هم قانون تصویب شود و هم فرهنگسازی شود. در واقع وظیفه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و سایر نهادهای دولتی مربوط به زنان و فراکسیون زنان مجلس انجام چنین کارهایی است تا حداقل اگر مشکلات خانواده ها و جامعه به طور کامل حل نمی‌شود، کم تر شود.

اوادامه داد: در حال حاضر گفته می‌شود میزان مهریه در جامعه بالا است اما چون سهم مالی زن از زندگی مشترک مشخص نیست و برای آن قانونی تعیین نشده است این مشکل همچنان با پرجاست و این مردمند که در میان مشکل دست و پا می زنند.

ولی مراد تصریح کرد: مسوولان وظیفه دارند همین مشکلات مردم را حل کنند اما متاسفانه دیده می شود که به دلیل ضعف تخصص، توانایی و مدیریت و دلایل و عوامل دیگر به عوض این که حل مشکلات مدیریت شود،‌ خود مشکل است که به مردم منتقل می شود.

شورای فرهنگی اجتماعی زنان به جای فعالیت تخصصی، کار سیاسی می‌کند

ایلنا: مشاور ارشد ائتلاف اسلامی زنان در واکنش به انتشار مطلبی توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان در رابطه با اینکه ائتلاف اسلامی زنان مواضع مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران را دارد، گفت: ‌ائتلاف اسلامی زنان کارش حقوقی است و اگر تمام بیانیه‌ها صادر شده توسط این ائتلاف و یا آیین‌نامه اجرایی ائتلاف را ملاحظه کنیم می‌بینیم حتی یک کلمه در جهت خلاف نظام جمهوری اسلامی مطلبی عنوان نکرده است.

مریم بهروزی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، مدعی است که کار فرهنگی می‌کند بنابراین باید نمودی از فرهنگ جامعه مردم سالار دینی باشد اما متاسفانه می‌بینیم این شورا در خبرنامه خود ائتلاف اسلامی زنان را به زیر سوال می‌برد و این ائتلاف را در مقابل با نظام معرفی می‌کند که این اقدام شورا باعث می‌شود در واقع اعتبار خبرنامه شورا زیر سوال برود.

بهروزی گفت: ائتلاف اسلامی زنان یک ائتلاف فراجناحی است و کار سیاسی نمی‌کند اما شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با ائتلاف برخورد سیاسی کرده است.

او ادامه داد: ائتلاف اسلامی زنان کارش حقوقی است و اگر تمام بیانیه‌ها صادر شده توسط این ائتلاف و یا آیین‌نامه اجرایی ائتلاف را ملاحظه کنیم می‌بینیم حتی یک کلمه در جهت خلاف نظام جمهوری اسلامی مطلبی عنوان نکرده است.
او ادامه داد: شورای فرهنگی واجتماعی زنان وقتی ادعاکرده است باید ادعای خود را اثبات کند در حالی که هیچ ادله‌ای از طرف این شورا در رابطه با این ادعا مطرح شده وجود ندارد.

بهروزی گفت: من فقط به‌عنوان یک خواهر دلسوز که به شورای فرهنگی و اجتماعی زنان علاقه دارم به این شورا پیشنهاد می‌گویم با یک گروه حقوقی برخورد سیاسی نداشته باشند زیرا اینگونه رفتار کردن فرهنگ جامعه اسلامی نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours