زنان روستایی در مسیر با سوادی

7 دی 1389

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی سازمان نهضت سواد‌آموزی با بیان اینکه زنان روستایی در مسیر با سوادی مردان را پشت سر گذاشتند، گفت: اختلاف درصد باسوادی زنان و مردان به حدی کاهش پیدا کرده است که امروز مشکل ما زنان نیستند و ما مانده‌ایم تا با مردان بیسواد چه کنیم.

محمد مهدیزاده اظهار داشت: رشد سواد‌آموزی در کشور روند مثبتی داشت و اختلاف درصد باسوادی در شهرها و روستاها و در میان زنان و مردان به شدت کاهش یافته است؛ بیسوادان در دوران قبل از انقلاب بیشتر در روستاها بودند ولی هم‌اکنون مناطق شهری و روستایی تفاوت چشمگیری به لحاظ اختلاف میزان باسوادی ندارند.

وی در ادامه افزود: اختلاف سواد میان مناطق شهری و روستایی در سال 55، 9/34 درصد بود که الان به 7/13 درصد رسیده است که این امر با تلاش بسیار امکان‌پذیر شده است؛ اختلاف درصد باسوادی زنان و مردان به حدی کاهش پیدا کرده است که امروز مشکل ما زنان نیستند و ما مانده‌ایم تا با مردان بیسواد چه کنیم در خیلی از روستاها با سوادی زنان پایان یافته است ولی به دلیل وجود مردان بیسواد نمی‌توانیم جشن باسوادی را برگزار کنیم.

مهدیزاده با بیان اینکه سازمان نهضت سواد‌آموزی در زمینه زنان موفقیت فوق العاده‌ای داشته است، عنوان کرد: چند سال گذشته فردی ایرانی که در یکی از دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کرد در‌خواست حضور در ایران و بررسی جهش بی‌نظیر کشور در کاهش اختلاف جنسیت و باسوادی را داشت.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب درصد بیسوادی در کشور زیاد بود اما پراکندگی بیسوادی نداشتیم ولی هم‌اکنون پراکندگی بیسوادان در کشور زیاد شده است و باید آنها را نفر به نفر پیدا کنیم همچنین اجازه الزام افراد را برای شرکت در دوره‌های سواد‌آموزی نداریم.

مهدیزاده گفت: در سال گذشته و امسال در حدود یک میلیون سواد‌آموز جذب را کرده‌ایم که در گذشته از هر 100 نفر 52 نفر بیسواد بودند اما هم‌اکنون این رقم به 15 نفر رسیده است.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد‌آموزی خاطر نشان کرد: سرعت رشد تأمین عدالت جنسیتی در ایران جزء بی نظیرهای جهان است، قبل از انقلاب در کشور میزان باسوادی 48 درصد بود ولی هم‌اکنون طبق سرشماری سال 85 نرخ با سوادی در کشور 85 درصد است.

وی با اشاره به اینکه هنوز تعداد 5/2 بیسواد زیر 50 سال در کشور داریم، ‌تصریح کرد: در پایگاه اطلاعاتی سازمان نهضت سواد آموزی، اطلاعات اسمی تمام بیسوادان کشور را حتی در دوره ‌افتاد‌ه‌ترین نقاط جمع‌آوری کرده‌ایم؛ بیشترین جمعیت زیر پوشش سواد‌آموزی افراد زیر 50 سال هستند که بیش از 5/95 درصد از سواد آموزان را تشکیل می‌دهند.

مهدیزاده ادامه داد: بازماندگی از تحصیل مشکل نظام آموزشی کشور است همچنین دلایل گوناگونی از جمله فقر اقتصادی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی باعث می‌شود تا عده زیادی از افراد ترک تحصیل کنند که این مشکل در حیطه کاری نهضت سواد آموزی نیست که آن را حل کند؛ افرادی که هنوز بیسواد هستند و حداقل تا پایه سوم ابتدایی درس نخوانده‌اند جزء اهداف کمی نهضت سواد‌آموزی هستند و از امسال اطلاعات اسمی آنها را به طور کامل داریم که مشخصات آنها در اختیار آموزشیاران قرار می‌گیرد و آنها روستا به روستا به سراغ افراد بیسواد برای جذبشان به دوره‌های سوادآموزی می‌روند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد‌آموزی با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما ایجاد عدالت آموزشی است تا به زنان و روستاها اهمیت بیشتری دهیم، تصریح کرد: هم‌اکنون 85 درصد از آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی زن هستند و فقط 15 درصد آموزشیاران را مردان تشکیل می‌دهند و بر اساس تعداد بیسوادان مردی که در کشور وجود دارد آموزشیار کافی نداریم بنابراین مجبور هستیم روش‌های خود را تغییر دهیم و از اعضای باسواد خانواده‌ها برای آموزش بیسوادان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان بیسوادی در استان‌های حاشیه‌ای مانند سیستان و بلوچستان،‌ آذربایجان غربی و خوزستان وجود دارد و در طی چند سال گذشته اهمیت بسیاری به این استان‌ها داده‌ایم و بیشترین اعتبار را به آنها اختصاص دادیم ککه هم‌اکنون شتاب این استان‌ها در زمینه سواد‌آموزی دو برابر سایر استان‌هاست.

مهدیزاده با بیان اینکه سازمان نهضت سواد‌آموزی اجازه جذب آموزشیار جدید را ندارد، عنوان کرد: باید از آموزشیاران موجود و معلمان آموزش و پرورش برای سواد‌آموزی استفاده کنیم و تلاش می‌‌شود تا از اعضای باسواد خانواده‌ها به منظور آموزش سواد به اعضای بیسواد در خانواده‌ها استفاده کنیم و با توجه به پراکندگی بیسوادان روش آموزش را از کلاس محوری به سواد‌آموز محوری و فراگیر محوری تغییر داده‌ایم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد‌آموزی گفت: به منظور تسهیل در فرایند آموزش سواد، با تغییر روش‌ها و ابلاغ روشی نو متناسب با ویژگی‌های بزرگسالان که موجب کاهش مراحل آموزش، سرعت در یادگیری و پیشرفت آموزشی می‌شود، دوره تلفیقی سوادآموزی جایگزین طرح قبلی شده که در مدت کمتری سوادآموز می‌تواند مهارت خواندن و نوشتن را کسب کند، این طرح به صورت آزمایشی در سال گذشته در 360 کلاس درس و امسال در 900 کلاس درس نهضت سواد‌آموزی برگزار شد که اگر نتیجه مثبت بگیریم با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش روش تلفیقی جایگزین دوره‌های مقدماتی و تکمیلی می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours