متاسفانه اشتغالات دولتمردان در حوزه سیاسی توجه آنها را به مسئله خانواده کم کرده‌است

14 دی 1389

ایلنا: معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات پژوهش‌های استراتژیک گفت: اگر در عرصه سیاست‌گذاری به فکر تداوم و بقای جامعه هستیم، اصلی‌ترین کانون برای این تداوم، خانواده‌ است اکنون خانواده با موجی از آسیب‌ها مواجه است و موج بزرگ فمنیست، تغییرات ارزشی پیشرفت‌های تکنولوژیکی خانواده را تهدید می‌کنند بنابراین باید خانواده ایرانی را باز تعریف کنیم.

به‌گزارش خبرنگارایلنا، سید رضا صالحی امیری معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش آینده پژوهی مسائل خانواده در ایران برگزار شد گفت: یکی از رسالت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک طی چند سال گذشته پرداختن به موضوع خانواده ایرانی و اسلامی است.
او ادامه داد: متاسفانه در فرآیند تلاطم سیاسی جامعه، مسائل اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مسئول مانده‌اند و یکی از بزرگ‌ترین این مسائل، مسئله خانواده است.

صالحی تصریح کرد: بی‌شک خانواده اصلی‌ترین تاثیر را در فرآیند تحولات فرهنگی و اجتماعی به خصوص در 3 دهه آینده ایران بازی می‌کند بنابراین هیچ کانونی مهم‌تر از کانون خانواده در تحولات ایران اثربخش نیست به همین جهت باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا در سمینار آینده پژوهی مسائل خانواده در ایران آسیب‌های خانواده‌ ایرانی را شناسایی کنیم. فرصت‌ها و تحدیدهای خانواده ایرانی را بشناسیم و راهبردهای تبدیل آسیب به فرصت را بیابیم و نهایتاً الگوی مطلوب خانواده ایرانی را به تصویر بکشیم.

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: اصلی‌ترین و عمیق‌ترین کانون انسجام بخش ایران خانواده است و علی‌رغم تمام تحولات ارزشی، هنجاری، رفتاری و فرهنگی در جامعه ایران در 3 دهه گذشته هنوز خانواده ظرفیت انسجامی خود را حفظ کرده است و بنابراین خانواده ایرانی فرصت بزرگی برای جامعه ایران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: اگر در عرصه سیاست‌گذاری به فکر تداوم و بقای جامعه هستیم، اصلی‌ترین کانون برای این تداوم، خانواده‌ است اکنون خانواده با موجی از آسیب‌ها مواجه است و موج بزرگ فمنیست که تحدید کننده خانواده‌اند همچنین موج تحولات ارزشی خانواده را در معرض تحدید قرار داده‌اند همچنین تکنولوژی‌های جدید انتقال فرهنگ‌های دیگر را به خانواده ایرانی فراهم کرده‌اند و همچنین اعتیاد و طلاق هم در کمین خانواده‌ها در چنین شرایطی ما باید حافظ خانواده ایرانی باشیم.
صالحی تصریح کرد: بنابراین نیازمند باز تعریف خانواده ایرانی هستیم ما معتقدیم برای رسیدن به یک الگوی مطلوب باید به صورت دائم وضعیت خانواده ایرانی را رسد و پایش کنیم و با کمال تاسف مجموعه اشتغالات دولت‌مردان در حوزه سیاسی باعث شده است آنها کمتر فرصتی برای پرداختن به مسائل اجتماعی داشته باشند.

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: مقام معظم رهبری در فواصل مختلف زمانی و همچنین در حکم ریاست صدا و سیما بر نقش خانواده تاکید کرده‌اند و این نشان می‌دهد مسئله خانواده باید در تابلو مسائل ایران قرار داشته باشد.

او همچنین در رابطه با این سمینار گفت: در سمینار آینده پژوهی مسائل خانواده در ایران 14 سازمان و نهاد مختلف با مرکز تحقیقات استراتژیک همکاری کرده‌اند که نیروی انتظامی، دانشگاه آزاد، پژوهش‌گاه تحقیقات راهبردی، شورای اسلامی شهر تهران، فرهنگستان هنر، پژوهشکده خانواده آموزش و پرورش، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده فرهنگ هنر و ارتباطات، خانواده مطهر، فرهنگستان هنر، انجمن مدیریت راهبردی و دانشگاه معصومی قم از جمله این نهاد‌ها هستند.
صالحی گفت: در این همایش 12 سخنران در قالب 4 پنل به ارائه چکیده مقالات خود می‌پردازد.
معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: در این همایش 50 مقاله وارده داشتیم که 15 مقاله منتخب به چاپ رسید و همچنین 12 مقاله‌ای هم که توسط 12 سخنران ارائه می‌شود به چاپ رسیده و در روز سمینار 2 کتاب مجموعه مقالات به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

او سپس به بیان محورهای همایش پرداخت و گفت: در این همایش موضوعاتی مانند آینده خانواده ایرانی، کارگزاری نسلی؛ پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات ساختاری نهاد خانواده در ایران؛ برنامه‌های تنظیم خانواده و تحولات آینده؛ تاثیر رسانه‌های جدید بر خانواده؛ بررسی و تحلیل لایحه حقوق خانواده؛ حقوق خانواده و جهانی شدن؛ تاثیر برنامه‌های توسعه بر خانواده؛ پیامدهای تغییر در نقش جنسیت بر خانواده؛ نسل سلامت جنسی در خانواده ایرانی و ویژگی‌های الگوی مطلوب خانواده ایرانی به چشم می‌خورد.

صالحی در پاسخ به این سوال که گمان می‌کنید محصول این همایش چه باشد گفت: زنده نگه داشتن مسئله خانواده در ذهنیت مدیریت کشور و همچنین بحث پیش‌بینی و آینده پژوهی خانواده ایرانی که کمتر به آن پرداخته شده است از حداقل فواید برگزاری این همایش است.
او ادامه داد: همچنین خروجی نشست‌های این همایش ادبیاتی را در جامعه علمی تولید می‌کند که برای مدیران اجرایی و مسئولان قضایی کاربرد اساسی دارد.

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: نتایج این سمینار در نهایت به صورت یک پکیج سیاست‌گذاری به مجمع ارائه می‌شود و از طریق مجمع نیز در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.
صالحی گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک فقط به برگزاری این همایش بسنده نمی‌کند بلکه قرار است این مرکز نشست‌های دوره‌ای و منظمی با کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه خانواده در طی سال داشته باشد و مسائل مرتبط با خانواده‌های ایرانی را مورد بررسی قرار داده و به دنبال راهکار برای مشکلات باشد.

او ادامه داد: معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک حدود 15 گیرنده دارد و تمام اعضای اصلی دولت، اعضای مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان، روسای مجلس، روسای دانشگاه‌ها، روسای آموزش و پرورش، روسای وزارت ارشاد و روسای صدا و سیما گیرندگان پژوهش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک هستند.
معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به این سوال که آیا مرکز امور زنان و خانواده نیز برای برگزاری این همایش همکاری کرده است یا خیر گفت: در جلسات اولیه نماینده مرکز امور زنان و خانواده نیز حضور داشت اما در جلسات نهایی برگزاری این همایش ظاهراً به خاطر تغییرات و تحولات مدیریتی نماینده مرکز امور زنان و خانواده در این نشست‌ها حضار نشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours