افزایش سختگیری بر دانشجویان و تشدید تفکیک جنسیتی برخی دروس در دانشگاه فردوسی مشهد

15 دی 1389

کمپین بین المللی حقوق بشر: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که با شروع نیمسال جدید تحصیلی و زمان انتخاب واحد، علاوه بر افزایش سختگیری های انضباطی معاونت آموزشی دانشکده ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد،بیش از ۴۹ درس از دروس عمومی و آزمایشگاه را به صورت تفکیک شده ارائه کرده است که به گفته برخی دانشجویان در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

از خرداد ۸۸ تا کنون سختگیری های انضباطی بر دانشجویان، خصوصا دختران دانشجو روز به روز افزایش داشته که در موارد گزارش شده ی بسیاری با توهین و تحقیرنیز همراه بوده است.کمیته انضباطی که ریاست آن به عهده فردی به نام حسام قپانچی است نیز با تذکر و اخطارهای کتبی و در پاره ای اوقات صدور احکام محرومیت از تحصیل برای خانم هایی که به گفته ی مسوولین حراست و انتظامات پوشش زننده و غیراسلامی داشته اند علاوه بر محدودیت هایی که برانجمن های دانشجویی و فعالیتهای سیاسی دانشجویان بر سنگینی فضای امنیتی افزوده است. سال گذشته چندین دانشجوی مهندسی صنایع این دانشگاه به خاطر شرکت در اردوی مختلط ،روز جمعه و در خارج از شهر به محرومیت از تحصیل محکوم شدند در حالی که آیین نامه انضباطی اشاره ای به منع قانونی برگزاری و یا حتی شرکت در اردوهای مختلط نشده است چه برسد به اینکه اردوی مذکور روز جمعه و خارج از دانشگاه برگزار شده بود.

همچنین در طول سه ترم گذشته ی تحصیلی، بیش از ۱۵ حکم انضباطی به خاطر عدم رعایت حجاب دانشجویان دختر صادر شده است و خودروهای گشت زنی حراست و انتظامات نیز با تذکرات و تهدیدهای پی در پی و مدام،اقدام به تهیه لیستهای بلند بالا جهت ارائه به کمیته انضباطی می نمایند. به گفته دانشجویان عاشوری، ریاست کل دانشگاه و طهمورث پور معاونت دانشجویی نقش مهمی در وضعیت جدید دانشجویان دارند. پیش از این برخی از دانشجویان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بودند که احاطه نیروهای امنیتی و عوامل نزدیک به آنها در دانشگاه عملا فضای هر گونه فعالیت سیاسی که ممکن است مورد پسند دولت نباشد را از بین برده است و به ایجاد فضای رعب و وحشت که هر گونه فعالیتی می تواند موجب اخراج و یا حتی بازداشت دانشجویان شود دامن زده است. به گفته دانشجویان مسوولین دانشگاه عملا در مورد نفوذ عوامل اطلاعاتی نه تنها اقدامی نمی کنند بلکه در همراهی کامل با آنها عمل می کنند.

سال گذشته قریب به ۵۰ حکم انضباطی اعم از توبیخ کتبی، تذکر کتبی، محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه در ارتباط با اعتراضات سیاسی پس از انتخابات سال گذشته و تجمعات ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و گرامیداشت آیت الله منتظری، از طرف کمیته انضباطی صادر شد. به علاوه چندین تن از دست اندرکاران نشریات دانشجویی منتقد نیز با احکام محرومیت از تحصیل مواجه شدند و نشریات دانشجوی منتقد ژاژ، ریشه، شب تاب و سیمیا توقیف شدند.تعدادی از دانشجویان نیز در ازمون کارشناسی ارشد ستاره دار شدند.

اعمال تفکیک جنسیتی در ۴۹ درس دانشکده مهندسی اعمال می شود. ترم گذشته تفکیک جنسیتی در تعدادی از دروس پایه از قبیل ریاضی عمومی و فیزیک اعمال شده بود اما در این نیمسال شاهد حجم وسیعی از دروس تخصصی مهندسی نیز اضافه شده است. حسین نوعی رئیس دانشکده مهندسی و علیرضا سیدین معاون اموزشی این دانشکده هستند دروس یاد شده به شرح زیر است:

زبان خارجه عمومی، فیزیک۲، ریاضی عمومی۱، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، آمار و احتمالات مهندسی، ریاضی عمومی ۲،نقشه کشی صنعتی،

کارگاه های عمومی، برق، اتومکانیک، جوشکاری، نرم افزار مهندسی، نرم افزار مهندسی شیمی، ماشین افزار عمومی ۲

آزمایشگاههای فیزیک ۲،اندازه گیری و مدار الکتریکی ۱، ماشین۱، الکترونیک ۱، الکترونیک ۲، الکترونیک ۳، مدار منطقی، سیستم های خطی و کنترل، مدارهای مخابراتی،م مقاومت مصالح، تکنولوژی بتن، مصالح ساختمانی، مکانیک خاک، هیدرولیک، شیمی عمومی، مبانی مهندسی برق، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، دینامیک و ارتعاشات، انتقال حرارت۱، کامپیوتر، ریزپردازنده، سیستم عامل، پایگاه داده ها،معماری کامپیوتر، نظریه ی مدارهای منطقی،شیمی تجزیه، شیمی عمومی، شیمی آلی، مکانیک سیالات، عملیات واحد، شیمی فیزیک، کنترل فرآیند گاز، مبانی برق

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours