اعتراض‌های بین‌المللی به حکم نسرین ستوده / ادامه ابهام و بی خبری در پرونده نازنین خسروانی / تداوم ممنوع الملاقاتی بهاره هدایت و مهدیه گلرو

21 دی 1389

اعتراض‌های بین‌المللی به حکم نسرین ستوده، ایران امروز

اعتراض فرانسه

سایت ایران امروز: دولت فرانسه در واکنشی شدید به حکم خانم ستوده، اعلام کرد که تنها جرم این حقوقدان ایرانی دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان و روزنامه نگاران است.

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری، علیرغم اعتراض گسترده مدافعین حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

گزارشگران حقوق بشر از قول همسر نسرین ستوده خبر می دهند که حکم به وکیل ایشان نسیم غنوی ابلاغ شده و برای درخواست تجدید نظر، ۲۰ روز فرصت وجود دارد.

نسرین ستوده از زمان بازداشت خود از روز سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ خورشیدی در سلول انفرادی در زندان اوین به سر می برد و تا کنون چند بار برای اعتراض به وضعیت نامناسب و غیر قانونی بازداشت و زندان خود و نیز برای طلب حق قانونی دیدار با اعضای خانواده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

از سوی دیگر همسر خانم ستوده ، بعلت افشاگری هایی که در ارتباط با وضعیت وی داشته، به شعبه یک دادسرای اوین احضار شده است. به رضا خندان، یک هفته مهلت دارد تا خود را به این بخش معرفی کند.

بدنبال انتشار خبر محکومیت خانم ستوده، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که فرانسه به حکم صادر شده اعتراض دارد و از سنگینی آن عمیقاً متحیر است.

«برنار والرو»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۱۰ ژانویه در نشست خبری این وزارتخانه ، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار شد که این وکیل حقوق بشری در ایران هرچه زودتر آزاد شود.

این مقام فرانسوی اعلام کرد که تنها جرم خانم ستوده، فعالیت حقوق بشری او و دفاع از حقوق زنان، اقلیت ها و روزنامه نگاران می باشد.

در همین روز، وزیر امور خارجه کانادا “لورانس کانن” نیز طی مصاحبه ای با مطبوعات الجزایر، نسبت به نقض موازین حقوق بشر در ایران شدیداً ابراز نگرانی نمود.

اعتراض وزارت خارجه‌ی آمریکا

وزارت خارجه‌ی آمریکا با صدور بیانیه‌ای حکم محکومیت نسرین ستوده، وکیل دادگستری و از فعالان مدافع حقوق بشر در ایران، را ناعادلانه خواند و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه‌ی آمریکا همچنین محکومیت خانم ستوده را بخشی از تلاش‌های نظام‌مند جمهوری اسلامی برای به سکوت واداشتن مدافعان دموکراسی و حقوق بشر توصیف کرد.

فیلیپ کرالی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، با قرائت این بیانیه خواستار آزادی سریع خانم ستوده شد. نسرین ستوده به گفته‌ی همسرش به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارجی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعیت وکالت و خروج از کشور محکوم شده است.

اعتراض دولت آلمان

مارکوس لونینگ، مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان صدور احکام سنگین برای دو فعال حقوق‌بشر در ایران را محکوم کرد. به گفته لونیگ احکام سنگین و طولانی حبس برای نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری «شدیداَ غیرمنصفانه» است.

مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان در روز دوشنبه تاکید کرد که «این احکام تنها نمونه‌ای کوچک از رویه‌ای سیستماتیک علیه مدافعان حقوق‌بشر در ایران است، که از ماه‌ها پیش مشاهده می‌شود.» لونینگ از مقامات جمهوری اسلامی خواست که نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری را هر چه زودتر آزاد کنند.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران روز یکشنبه (۹ ژانویه / ۱۹ دی) طی حکمی نهایی، شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار را به ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، خانم نظرآهاری که پس از برگزاری انتخابات بیش از یکسال در زندان بوده، حدود ۳ ماه از دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برده است. شیوا نظرآهاری از جمله دانشجویان “ستاره‌داری” است که پس از بازداشت با اتهام سنگین “محاربه” روبرو شد.

تاکنون بسیاری از انجمن‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری به احکام دادگاه‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده و خواهان آزادی فعالان حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران در ایران شده‌اند.

ادامه ابهام و بی خبری در پرونده نازنین خسروانی: ۷۰ روز با یک ملاقات و یک تماس تلفنی

کمپین بین المللی حقوق بشر: یک منبع نزدیک به پرونده نازنین خسروانی روزنامه نگار زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که علیرغم طرح ادعای اقدام علیه امنیت ملی به عنوان اتهام وی، وی در ملاقات با خانواده گفته است که اتهامات یاد شده را نپذیرفته است و هیچ اقدامی انجام نداده است که بتوانند چنین اتهامی را وارد کنند.

به گفته منبع یاد شده ماموران امنیتی بدون انکه شواهدی را مبنی بر انجام اقدامات خلاف قانون توسط این روزنامه نگار ارائه کنند تلاش می کنند که به اشکال مختلف او را وادر به پذیرفتن این اتهامات کنند که اجازه ندادن برای تماس تلفنی و یا ملاقات با خانواده، سلول انفرادی و بلاتکلیفی از جمله این موارد است. در پاسخ به درخواست مکرر خانواده ماموران امنیتی از اجازه دادن به وی برای برقراری تماس تلفنی با خانواده اش خودداری می کنند. علیرغم اینکه مقامات دادستانی ادعا کرده اند که تحقیقات پرونده وی تمام شده است.

برخی از فعالان حقوق بشر از اینکه درخصوص وضعیت پرونده در فضای بی خبری و ابهام به سر می برند و به خصوص درحالی که اطلاع رسانی در مورد وضعیت پرونده وی صورت نمی گیرد و عملا تماس وی با خانواده و خارج از زندان قطع می باشد، می تواند زمینه افزایش فشار بر روی این زندانی عقیدتی فراهم شود. نگرانی که تا کنون مقامات قضایی واز جمله دادستانی در برابر آن سکوت کرده اند. چهار شنبه گذشته به خانواده خانم خسروانی گفته شد که پرونده وی به دادگاه رفته است. اما پس از مراجعه وکیل و اعضای خانواده به دادگاه متوجه شدند چنین اقدامی صورت نگرفته است.

از زمان دستگیری نازنین خسروانی تا کنون وی تنها یک بار در روز ششم با خانواده خود تماس گرفته و یک بار نیز هفته گذشته خانواده وی موفق به ملاقات با وی شدند. با این وجود تلاش های انها برای ملاقات دوباره و یا تماس های تلفنی تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.

خانم خسروانی روز چهارشنبه ۱۱ آبان در منزلش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و تا کنون تنها یک بار با خانواده اش تماس تلفنی داشته است. او روز پنجم با منزل خود تماس گرفت و گفت که در سلول انفرادی در زندان اوین است. تا کنون دلیل دستگیری و اتهاماتی که موجب دستگیری وی شده از سوی مقامات مسوول ارائه نشده است.

بهاره هدایت و مهدیه گلرو همچنان ممنوع الملاقت هستند

به گزارش کلمه، بهاره هدایت و از اعضای شورامی مرکزی دفتر تحکیم وحدت که ۳ ماه است به همراه مهدیه گلرو و عاطفه نبوی در قرطنینه بند متادون زنان نگهداری می شود هم چنان ممنوع الملاقات است.

به گفته ی امین احمدیان همسر وی، که صبح امروز به همراه خانواده برای ملاقات هفتگی به اوین مراجعه کرده بودند، از ملاقات وی و مهدیه گلرو جلوگیری شده و گفته اند ملاقات هفته ی گذشته بر اثر ناهماهنگی مسئولان زندان انجام شده و وی همچنان بنا به دستور مقامات دادستانی اجازه ی ملاقات ندارد.

بهاره هدایت و مهدیه گلرو که از چهار هفته ی قبل ممنوع الملاقت شده اند، ماه هاست که به همراه ۱۵ زندانی سیاسی دیگر در شرایط قرنطینه ، بدون حق استفاده از تماس تلفنی و مرخصی، نگهداری می شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours