رشد ازدواج یک درصد، رشد طلاق ۵/۷ درصد!

21 دی 1389

جهان نیوز : به گفته معاون دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور، در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۰۰هزار و ۸۳۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده و این میزان در هر شبانه روز ۳۶۵ طلاق است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۷ درصــد افـزایش یافته است.

به گزارش «جوان»، از این میزان طلاق، ۵/۲۷ درصد در زوجینی رخ داده که کمتر از دو سال از تاریخ عقدشان گذشته است.

طبق گفته سیدمجید نبوی ۱۴۵۸۳ طلاق معادل ۵/۱۴در زوجینی که یک سال از تاریخ عقدشان می‌گذشت و ۱۲۹۶۶ طلاق معادل ۱۳ درصد در زوجینی که از ۱ تا ۲ سال از زمان عقدشان می‌گذرد، رخ داده است.

رشد ازدواج یک درصد، رشد طلاق ۵/۷ درصد!

نبوی به خبرنگار اجتماعی «جوان» می‌گوید: از تعداد ۱۸۳۷ طلاق در ۹ ماهه اول امسال، ۵۸ هزار و ۹۹۵ نفر در مناطق شهری و ۱۴ هزار و ۸۴۲ مورد در نقاط روستایی رخ داده است. بوشهر با افزایش ۳/۲۵ درصدی طلاق در صدر قرار دارد. این در حالی است که در مقابل رشد ۵/۷ درصدی طلاق در ۹ ماهه اول سال جاری، ازدواج تنها ۱/۰ درصد افزایش داشته است.

بیش‌ترین طلاق در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال

بنابر اظهار نبوی، همچنین از تعداد ۱۰۰هزار و ۸۳۷ واقعه طلاق بیش‌ترین میزان در میان مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با رقم ۲۸هزار و ۲۴۸ واقعه و در میان زنان در گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با رقم ۲۵۲۱۸ واقعه بوده است.

نبود شناخت کافی و معیارهای اشتباه

در گذشته به دلیل وجود خانواده‌های گسترده و روابط سنتی، ازدواج‌ها همراه با شناخت عمیق رخ می‌داد؛ اما در جوامع امروزی به دلیل رواج شهرنشینی، شناخت افراد به درستی صورت نمی‌گیرد که این امر منجر به افزایش نرخ طلاق می‌شود.

جامعه شناس: ازدواج عجولانه عامل افزایش طلاق زود هنگام

قرائی مقدم معتقد است: وقوع ۳۰ درصد طلاق‌ها در یکی دو سال ابتدایی عقد و پیش از آغاز زندگی مستقل نشان دهنده شناخت کم افراد پیش از ازدواج است. تحقیقات نشانگر این امر است که پیش از ازدواج باید یک سال نامزدی به دلیل شناسایی طرفین از یکدیگر وجود داشته باشد و نبود این موضوع باعث افزایش طلاق‌های دوران عقد می‌شود.

از دیگر عوامل مؤثر بر افزایش طلاق می‌توان به کمرنگ شدن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، تفاوت‌های طبقاتی افراد، اعتیاد، دخالت والدین و مسائل غیراخلاقی اشاره کرد.

در همین زمان بیش‌ترین طلاق ثبت شده، مربوط به مردان گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله است که با زنان ۲۴-۲۰ ساله رخ داده و تعداد آن برابر با ۱۲۲۰۳ واقعه است

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours