سه خبر بهداشتی: سزارین در ایران دو برابر است / سرطان پستان، پنجمین سرطان کشنده برای زنان / ابتلای 90 درصد زنان ایرانی در دوره بارداری به دیابت

26 دی 1389

سزارین در ایران دو برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی است

ایرنا: متخصص زنان و زایمان گفت: سزارین در ایران دو برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

’فریبا احمدلو’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، بیش از 25 درصد زایمان‌ها در بیمارستان های کشور به روش سزارین انجام می‌شود در حالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند عمل سزارین نباید بیش از 15 درصد در هر کشور باشد.
متخصص زنان و زایمان با یادآوری اینکه سزارین می تواند خطرات عفونتی و عوارض جانبی حاد را برای مادر و نوزاد ایجاد کند، ادامه داد: بسیاری از زنان باردار به علت ترس از زایمان طبیعی و احساس درد شدید، تمایل به عمل سزارین دارند.
احمدلو توضیح داد: برخی از زنان باردار نیز سزارین را پدیده مدرن می دانند و می خواهند خود را با این پدیده مطابقت دهند.

متخصص زنان و زایمان، این تصور را ناشی از ناآگاهی زنان باردار درباره عوارض سزارین دانست و گفت: یکی از فواید زایمان طبیعی این است که فشار وارد شده بر سر کودک در حالت زایمان طبیعی، با ایجاد مکش، ریه‌های او را پاک می‌کند و به همین خاطر نوزادان زایمان طبیعی در مقایسه با سزارینی‌ها، مشکلات تنفسی کمتری دارند.
احمدلو تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی جز به تشخیص پزشک در مواردی که سلامت مادر و نوزاد در خطر است، زنان سزارین نمی‌شوند.

سرطان پستان، پنجمین سرطان کشنده برای زنان در ایران است

ایرنا: رییس مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه شهید بهشتی گفت: سرطان پستان کشنده ترین سرطان برای زنان در دنیا و پنجمین سرطان کشنده برای زنان در ایران محسوب می شود.

دکتر ’محمد اسماعیل اکبری ’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کنگره بین المللی سرطان پستان قرار است برای ششمین سال متوالی در تهران برگزار شود، افزود: این کنگره بین المللی با هدف بررسی شیوه های ساده تر جراحی این بیماری برگزار می شود.
وی ادامه داد با توجه به اینکه سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در میان زنان ایرانی است و متاسفانه میزان ابتلا به این بیماری در کشور درحال رشد است، در این کنگره بین المللی بحث و بررسی خواهد شد.

وی با یاد آوری اینکه کنگره بین المللی سرطان پستان از چهارم تا ششم اسفند ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد ، افزود:‌ در این کنگره درباره موضوعات مختلف و مرتبط با بیماری سرطان ، رفتارهای مختلف جراحی و تکنیک های ساده تر و مباحثی در زمینه امکان حفظ سینه و روشهای شناسایی زودرس این بیماری بحث و بررسی خواهد شد.
به گفته این فوق تخصص غدد و سرطان، در این کنگره روشهای تمامی گروههای مرتبط با شناسایی و درمان این بیماری چون شیمی درمانی و رادیو تراپی نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
رییس مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علو پزشکی شهید پزشکی افزود: در حاشیه این کنگره، کارگروههای تخصصی برای تمامی گروههای جراحی، پزشکی هسته ای، شیمی درمانی و رادیو گرافی برگزار می شود.
به گفته وی، این کارگاههای آموزشی در راستای آموزش عمومی شناخت این بیماری برای گروههای آزاد برگزار خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: در سرطان پستان مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن دارند و شناسایی زود رس کمک موثری در کاهش نرخ ابتلا به این بیماری دارد .
اکبری ادامه داد سرطان پستان یکی از انواع سرطانی است که به راحتی می‌توان با تشخیص زودرس از آن پیشگیری کرد و تنها شرط آن، هوشیار بودن فرد است .
فوق تخصص غدد و سرطان گفت: متاسفانه هرساله به طور میانگین هشت هزار و 40 مورد سرطان پستان در ایران گزارش می شود که 8/2 درصد این آمار مربوط به مردان و 2/97 درصد آن مربوط به زنان است.
وی اضافه کرد: در ایران، میزان ابتلای مردان به این سرطان بیش از میزان استاندارد ابتلای به مردان در دنیاست و از نظر پاتولوژی این بیماری برای مردان در ایران با سایر نقاط جهان تفاوت دارد و علاوه بر مجاری شیری از نوع لنفوما و سارکوما است .

رییس مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام اینکه سرطان پستان در ایران 10 سال جوان تر از دنیا است ، گفت: زنان ایرانی زودتر از سایر کشورها به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 50 درصد سرطان های پستان در ایران، در وضعیت پیشرفته به متخصص مراجعه می کنند در حالی که این رقم در دنیا حدود 20 درصد است.
اکبری تاکید کرد اگر افراد زودتر به پزشک مراجعه کنند یعنی زمانی که تومور کوچک تر است ، احتمال زنده ماندن برای آنان بیشتر است.
ن فوق تخصص غدد اضافه کرد: بررسی و مطالعه سرطان پستان در ایران حاکی از آن است که با سرطان تهاجمی‌تری مواجه هستیم و به دلیل فرهنگ دینی ملی ما که مادران ستون اصلی خانواده هستند این سرطان از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بار سنگینی بسیاری برای خانواده دربرخواهد داشت.

90 درصد زنان ایرانی در دوره بارداری به دیابت نوع دو مبتلا می شوند

ایرنا: استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 90 درصد زنان در دوره بارداری به دیابت نوع دو که نیاز به تزریق انسولین ندارد، مبتلا می شوند.

دکتر ’محسن خوشن نیت’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: دیابت در دوره بارداری، بر اساس یکسری عوامل مانند سابقه بیماری تخمدان (پلی کیستیک) در خانم ها بروز می کند.
وی گفت: دیابت در دوران بارداری نشانه های آشکاری ندارد و اگر به موقع تشخیص داده نشود، باعث درشت شدن جنین و افت قند خون نوزاد بعد از تولد می شود.

وی اضافه کرد: همچنین در صورت عدم تشخیص به موقع دیابت، ‌ممکن است مرگ جنین در هنگام زایمان افزایش یابد یا نوزادان نیز پس از تولد به دیابت نوع دو مبتلا شوند.
خوش نیت ادامه داد: مادران باردار باید در نخستین معاینه در این دوران، غربالگری شوند تا دیابت به درستی تشخیص داده شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours