عفو بین الملل: عدالت را برای زنان ایرانی اجرا کنید

3 خرداد 1387

رادیو فردا / رها بختیاری: سازمان عفو بین الملل روز ۲۱ می، با ارسال نامه ای به آیت الله هاشمی شاهرودی از وی در خواست کرد تا از برگزاری هر چه سریع تر دادگاه تجدید نظر شش فعال امور زنان، اطمینان حاصل کند. این زنان به اتهام «اجتماع غیر قانونی» یا اتهامات امنیتی محکوم شده اند.

در نامه سازمان عفو بین الملل آمده است: «اگر دادگاه تجدید نظر حکم این افراد را تایید کند، این سازمان در خواست تجدید نظر مجدد را ارائه خواهد کرد.» مرضیه مرتاضی لنگرودی، نسرین افضلی، پروین اردلان، زینب پیغمبرزاده، ناهید جعفری و رضوان مقدم از جمله فعالان امور زنان هستند که در ماه های گذشته به احکام تعلیقی حبس و شلاق محکوم شده اند.

در نامه سازمان عفو بین الملل آمده است: «این زنان تنها به دلیل عقایدشان محکوم شده اند.» همچنین سازمان عفو بین الملل بر مبنای بند ۱۲ قوانین حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز از امضا کنندگان آن است، از رییس قوه قضاییه خواسته است از آزادی خروج از کشور و بازگشت بدون خطر آنان اطمینان حاصل کند.

تمامی احکام صادره علیه زنان معلق است و اما در صورت ادامه فعالیت آنان به اجرا در خواهد آمد. این سازمان همچنین ازقوه قضاییه ایران در خواست کرده از اجرای حکم شلاق برای این زنان که به گفته این سازمان «حکمی تکان دهنده و غیرانسانی است و باعث شکنجه محکومین می شود» اکیدا خودداری کند.

نسرین افضلی در گفت و گو با رادیو فردا تعلیقی بودن حکم خود را معنایی نامفهوم دانست و گفت: «نه من و نه وکیلم، نمی دانیم که آیا این تعلیق شامل فعالیت های اجتماعی من در جهت برابری حقوق زنان هم می شود یا خیر زیرا عنوان مجرمانه دقیقی در این مورد وجود ندارد.» به گفته این فعال امور زنان، یک ماه پیش حکم وی اعلام شده و وکیلش بلافاصله تقاضای تجدید نظر کرده است، اما «هنوز جلسه دیگری تشکیل نشده است.»

نسرین افضلی به شش ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق که هر کدام به مدت دو سال تعلیق شده است، محکوم شده است. همچنین شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب اسلامی زینب پیغمبرزاده را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرده است. درحکم خانم پیغمبر زاده آمده است که وی «به جرم اجتماع غیرقانونی و جرایم علیه امنیت» به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

رضوان مقدم، عضو کمپین یک میلیون امضاء و از فعالان جنبش زنان نیز به ۶ ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شده است. وی در ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۶ در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب محاکمه شد و حکم وی مبنی بر ۶ ماه حبس تعلیقی و ده ضربه شلاق (که به مدت ۳ سال تعلیق شده)، ۹ اردیبهشت ماه به وکیل وی ابلاغ شد.

ناهید جعفری از اعضای کمپین یک میلیون امضا بر اساس حکم قاضی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعلیقی و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است. در اسفند ماه سال گذشته نیز مرضیه مرتاضی لنگرودی از فعالان حوزه زنان در رابطه با همین پرونده به شش ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق که برای مدت دو سال به حالت تعلیق در می آید، محکوم شد.

شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی همچنین پروین اردلان برنده جایزه معتبر جهانی اولاف پالمه را به اتهام «اجتماع و تبانی غیر قانوین و تمرد در مقابل پلیس به قصد برهم زدن امنیت کشور» به دو سال حبس تعلیقی تا سه سال – با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم کرده است.

طبق این حکم وی چنان چه در مدت ایام تعلیق مرتکب جرمی شود، این حکم قابل اجراست. لیلا علی کرمی وکیل پروین اردلان اعتراض خود را به حکم صادره به دادگاه تقدیم کرده است. پروین اردلان فعال جنبش زنان وعضو کمپین یک میلیون امضا، روز ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۲ نفر از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه بازداشت شد.

آن روز، زمان دادگاه او و ۴ تن از فعالان جنبش زنان در شعبه ششم دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام برگزاری تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفتم تیر بود. پیش از تشکیل دادگاه، آنها با مشاهده برخورد خشونت آمیز پلیس با زنانی که به خاطر همبستگی و همدلی با متهمان ۲۲ تجمع خرداد در انتظارشان بودند، از دادگاه خارج شدند تا مانع از ضرب و شتم و بازداشت زنان شوند که خودشان نیز به همراه آنان بازداشت شدند.

طی ماه های گذشته، دادگاه انقلاب تهران نوشین احمدی خراسانی، آزاده فرقانی، فریبا داوود مهاجر، و سوسن طهماسب را نیز به زندان و حبس های تعلیقی از یک سال و نیم تا دو سال و نیم محکوم کرده بود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours