جزئیات تازه از پرونده دکتر زهرا بنی یعقوب

3 خرداد 1387

کانون زنان ایرانی: پرونده دکتر زهرا بنی یعقوب پس از چند ماه پیگیری مداوم خانواده و و کلای مدافعش از همدان به تهران ارجاع شد.

به گفته پدر زهرا این پرونده بر اساس نامه دادستان عمومی تهران هم اکنون به دادگاه جنایی در ارگ تهران منتقل شده است و وکلای مدافع منتظر تعیین وقت برای رسیدگی به این پرونده از سوی این دادگاه هستند. خانواده دکتر زهرا با این اعتقاد که روابط شخصی متهمان در همدان با مسوولان قضایی این شهر بر روند پیگیری پرونده فرزندشان تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت ،خواهان انتقال این پرونده به تهران شده بودند.

پیش از این از سوی دادگستری همدان روز اول تیرماه امسال برای رسیدگی به این پرونده در یکی از دادگاههای استان تعیین شده بود که با ارجاع پرونده به تهران این جلسه رسیدگی به خودی منتفی خواهد شد. جلسه ای که به قول پدر زهرا نه برای محاکمه متهمان که برای جلب رضایت شاکی های پرونده و مختومه شدن پرونده طراحی شده بود

زهرا بنی یعقوب، پزشک 27 ساله ، که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای دور افتاده کشور بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال گذشته ساعت 10 صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امربه معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تاهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است.‏اما خانواده زهرا با اعتقاد به اینکه فرزندشان کشته شده است از مسوولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده اند.

به گفته ابوالقاسم بنی یعقوب ،پدر زهرا،این پرونده در حالی به تهران منتقل شده که پس از ماهها وضع سه نفر از متهمان قتل فرزندش همچنان نامشخص است .یکی از آنها یک سرهنگ ستاد امر به معروف به نام سرهنگ “غ.پ” و دو مامور بسیجی هستندکه پدر زهرا نامشان را به خاطر نمی اورد اما چهره هایشان را به خوبی در ذهن دارد.

پس از پیگیری های مداوم خانواده و موکلای مدافع این پرونده ،پدر زهرا علاوه براینکه خبر از ارجاع پرونده به تهران می دهد،می گوید:”سرهنگ قره باغی ، که در زمان قتل دخترم ،رییس ستاد امر به معروف همدان بوده است ،به تازگی از سمتش برکنار شده است .این در حالی است که مسوولان ماهها قبل خبر از برکناری اش داده بودند

او می گوید :”هیچ کدام از متهمان قتل دخترم حتی برای یکساعت هم بازداشت و یا زندانی نشده اند و تنها برای بازجویی احضار شده و اکنون هم با وثیقه های سبک آزاد هستند.”

بالاترین وثیقه تعیین شده چهل میلیون تومان و مربوط به رییس معزول ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان است که به اعتقاد وکلای مدافع ،چنین وثیقه ای در مقایسه با پرونده های مشابه و حتی پرونده های سبک تر در ایران بسیار پایین است.وثیقه های دو متهم دیگر نیز بین یک تا دو میلیون تومان است.

خانواده و تیم وکلای مدافع زهرا برای روشن شدن بخش های تاریک پرونده زهرا ،خواهان نبش قبر او شده بودند ،اجازه نبش قبر در تاریخ نهم آذرماه سال گذشته صادر شد اما این حکم چهار ماه بعد و در تاریخ بیست و دوم فرودین ماه امسال به دست خانواده اش رسید.

پدر زهرا با اعتقاد به اینکه این حکم به عمد با چنین تاخیر طولانی برای شان ارسال شده ،می گوید:”می خواستند همه شواهد در جسد دخترم از بین برود .با احتساب زمانی که برای انجام کارهای اداری نبش قبر لازم است ،زمان واقعی به بیشتر از چهار ماه تبدیل می شد و آنها همه این محاسبات را کرده بودند تا ما شواهد خود را از دست بدهیم.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours