حضور موفق 5 زن در اکتشاف معادن کشور

5 بهمن 1389

خبرگزاری فارس: مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه هم‌اکنون 5 زن در کشور پروانه اکتشاف معدن را دریافت کرده‌اند و به طور مستقیم در بهره‌برداری از معدن حضور دارند، گفت: در کل بیش از 85 زن در حال فعالیت در امور وابسته به معدن هستند.

ثریا ظفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در ‌خصوص حضور زنان در بخش صنعت و معدن اظهار داشت: حضور زنان در بخش صنعت و معدن، زمینه‌های بسیار خوبی را ایجاد کرد و موجب شد تا زنان به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی باشند.

وی در ادامه افزود: در بخش صنعت و معدن، در خصوص دریافت پروانه تأسیس و بهره‌برداری، هیچ‌گونه تفکیک جنسیتی میان زنان و مردان وجود ندارد و تسهیلات اختصاص‌یافته به گروه متقاضیان صنعت و معدن در میان زنان و مردان یکسان است.

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه زنان در مقاطع بالای رشته‌های فنی حضور دارند، عنوان کرد: زنان همچنین در واحدهای تولیدی از جمله داروسازی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و واحدهای تولیدی که بر روی ماشین‌آلات کار می‌کنند نیز روی زنان به دلیل دقت و مسئولیت‌پذیری‌شان، حساب خاصی می‌کنند.

ظفری ادامه داد: کار در واحدهای تولیدی سخت بوده و به دقت بیشتری نیاز دارد همچنین کالاهای تولیدشده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و زنان به دلیل دقت و مسئولیت‌پذیری بالا در این زمینه بسیار موفق عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مدتی که بانک اطلاعاتی را در دفتر امور بانوان وزارت صنایع و معادن ایجاد کرده‌ایم، زنانی که پروانه بهره‌برداری معدن را دریافت کرده‌اند، شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: تاکنون 5 زن، پروانه اکتشاف معدن را دریافت کرده‌اند و در بهره‌برداری از معدن نیز حضور مستقیم دارند؛ به عنوان مثال زنی در مهاباد، معدن سنگ مرمر دارد که خود نیز در کار بهره‌برداری از آن حضور دارد.

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صنایع و معادن گفت: هم‌اکنون زنانی در سطح کشور هستند که واحد معدنی به نامشان است و خود نیز در آن فعالیت می‌کنند؛ در کل بیش از 85 زن در حال فعالیت در امور وابسته به معدن هستند که در این میان می‌توان به فعالیت زنان در مشاغلی همچون تراش سنگ و مسئولیت فنی اشاره کرد؛ زنان بسیاری هستند که مسئول فنی معادن هستند که آنها را به بخش تراش سنگ هدایت کرده‌ایم تا از این طریق بتوانند تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار را مشغول به کار کنند.

ظفری در‌ خصوص حضور زنان در بخش صنعت خاطرنشان کرد: در بخش صنعت نیز زنان بسیاری فعال هستند و علاوه بر زنان سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از زنان هستند که مدیر کارخانه‌ها بوده و در این زمینه تجربه و مهارت کافی را دارند؛ زنان در کارخانه‌ها در بخش‌های مختلفی از جمله مدیر تولید، مدیر کیفیت و آزمایشگاه حضور دارند.

وی با بیان اینکه 99 درصد از کارکنان یک واحد تولیدی دستکش‌های پزشکی در شهر تبریز را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در زنجان نیز یک واحد تولیدی وجود دارد که زنان در آن بر روی ماشین آلات کار می‌کنند؛ مدیران برای بالا رفتن کیفیت کارشان در قسمت‌هایی که نیازمند دقت و ظرافت بیشتری است، کارمندان زن را در اولویت استخدام قرار می‌دهند.

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صنایع و معادن اضافه کرد: در بخش صنعت، دریافت تسهیلات تعریف شده است و فردی که می‌خواهد یک واحد صنعتی را احداث کند باید مقداری سرمایه داشته باشد و درصدی نیز تسهیلات دریافت می‌کند؛ در این زمینه مردان نسبت به زنان ریسک‌پذیرتر هستند و تقاضای ایجاد واحدهای اقتصادی با ظرفیت بالاتر را دارند.

ظفری اظهار داشت: به دلیل شرایط سخت کاری حاکم بر مشاغل صنعتی، عده کمتری از بانوان مایل به فعالیت در این زمینه هستند؛ در برخی از مشاغل صنعتی نیز کارفرمایان به دلیل دقت و ظرافت که از ویژگی‌های زنان است، ترجیح می‌دهند از زنان استفاده کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours