هیچ دانشگاهی حق برگزاری اردوهای مختلط ندارد

5 بهمن 1389

خبرگزاری فارس: وزیر علوم تأکید کرد: هیچ دانشگاهی حق برگزاری اردوی مختلط دانشجویی در دانشگاه ها را ندارد و باید این اردوها جدا برگزار شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اعزامی به استان گیلان کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعدازظهر امروز (یکشنبه) با حضور در تالار حکمت دانشگاه گیلان سه ساعت با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان گیلان دیدار و گفت و گو کرد.
در ابتدای این مراسم خاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان، دوستار رئیس دانشگاه پیام نور، متقی ‌طلب رئیس پارک علم و فناوری، قاسمی زاد رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان و سه تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان گیلان در خصوص وضعیت آموزش عالی و دانشگاه‌هایی که در آن فعالیت دارند به بحث و گفت و گو پرداختند.

وزیر علوم در این دیدار با اشاره به اینکه آمار نشان می‌دهد که دانشگاه گیلان از نظر کمی و کیفی رشد و پیشرفت داشته گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان، اساتید و دانشیاران به این دانشگاه اضافه شده که نشان دهنده رشد کیفی دانشگاه گیلان است.

وی افزود: در انتشار مقالات نیز دانشگاه گیلان از تعداد 196 مقاله به انتشار 480 مقاله رسیده است که این امر نشان دهنده توجه به مسائل کیفی دانشگاه است.

دانشجو در خصوص نیمه کاره ماندن پروژه مسجد دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: در خصوص اتمام پروژه مسجد دانشگاه گیلان اگر بودجه‌ای نیاز باشد سریعا آن را تأمین خواهم کرد و نباید این پروژه که از سال 70 پروژه آن راه اندازی شده بود تا به امروز طول می‌کشید.

دانشگاههای پیام نور و جامع علمی کاربردی باید به مسیر صحیح بازگردند

وزیر علوم در خصوص دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی و کاربردی تصریح کرد: دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی کاربردی باید به مأموریتی که داشتند بازگردند و باید از اینکه این دو دانشگاه به دانشگاه گیلان دیگری تبدیل شوند پرهیز شود.
وی افزود: مأموریت این دو دانشگاه بحث‌های دیگری بوده که اکنون باید به مسیر صحیح خود بازگردد.
دانشجو تأکید کرد: دانشگاه پیام نور باید به سمت دانشگاه مجازی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی باید به سوی رسیدن به مهارت حرکت کند و این دو دانشگاه نباید به گونه‌ای عمل کند که جهت رسیدن به آموزش های نظری میان بری باشند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی و کاربردی باید در این مسیر به آموزش عالی کشور خدمات بیشتری ارائه دهد خاطرنشان کرد: یکی از اساتید پیشنهاد تأسیس 4 شهرک علمی در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور را ارائه کرد که این پیشنهاد خوبی است و قابل پیگیری خواهد بود.

آمار 35 هزار نفری اعضای هیئت علمی دانشگاهها

وزیر علوم تأکید کرد: در حال حاضر آموزش عالی کشور 30 تا 35 هزار عضو هیئت علمی دارد و ممکن است در این میان دو پایان نامه با مشکل برخورد کند و در این صورت نباید بوق و کرنا شود و کل آموزش عالی کشور زیر سؤال رود.
وی افزود: اگر از این 30 تا 35 هزار عضو هیئت علمی چند نفری تخلف داشته باشند نباید آن را به همه اعضا اشاعه داد و به اعضای هیئت علمی هجمه برد.

دانشجو با تأکید بر اینکه اشتباه گرفتن تفاوت با تبعیض مشکلاتی را در آموزش عالی کشور ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: یکی از اساتید در این جلسه اعلام داشتند که نیازی به بازنگری در سرفصل‌های رشته حقوق وجود ندارد و در این خصوص ظاهرا انقلاب فرهنگی دیگری در راه است که در پاسخ باید اعلام کنم انقلاب فرهنگی دیگری در کار نیست اما بازنگری در علوم انسانی بی برو برگرد در کار است.

وزیر علوم اظهار داشت: چرا از اینکه عده‌ای بخواهند کار کارشناسی در خصوص بازنگری دروس علوم انسانی داشته باشند نگران باشیم؟ شاید این عده در نهایت به این جمع بندی برسند که سرفصل‌های علوم انسانی مشکلاتی ندارد. اما اگر جمع بندی این گروه کارشناسی به گونه‌ای دیگر باشد چرا باید فقط نظر کارشناسی خود را مورد قبول داشته باشیم؟

هر 5 سال باید سرفصل های علوم انسانی یازنگری شود

دانشجو در ادامه بیان داشت: بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی هر 5 سال باید انجام شود و اگر تاکنون عملی نشده باید اجرایی شود.
وی با بیان اینکه باید نگاهمان در خصوص دروس علوم انسانی اسلامی باشد و اگر سرفصل‌های علوم انسانی حتی در یک خط خلاف اسلام باشد باید نقد شود تصریح کرد: چه اشکالی وجود دارد که در سرفصل‌های علوم انسانی بازنگری شود؟ علوم انسانی مقصد را نشان می‌دهد و سایر علوم کمک می‌کنند تا به این مقصد برسیم.

وی افزود: اگر علوم انسانی مقصد درست را نشان ندهد به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و در این خصوص باید توجه داشت که مقام معظم رهبری بی جهت نگران بازنگری سرفصل‌های علوم اسلامی نیستند.

دانشجو در این دیدار از اعضای هیئت علمی حاضر در نشست خواست تا یکی از دروس اسلامی را در رشته روانشناسی نام ببرند و در این خصوص گفت: آیا روانشناسی کودک و خانواده به صورت اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟ پس چرا باید در سرفصل‌های علوم اسلامی بازنگری نشود؟

جزوه تهیه شده توسط مرکز خاورمیانه شناسی آمریکا در دانشگاه‌ها تدریس می شود!

وی با تأکید بر اینکه اگر علوم خلاف آموزه‌های دینی در دانشگاه‌ها تدریس شود باید بازنگری شود اظهار داشت: در حال حاضر جزوه‌ای تحت عنوان “همسایگان ایران ” در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود که این جزوه‌ توسط مرکز خاورمیانه‌شناسی آمریکا تهیه شده اما در دانشگاه‌های کشور ما تدریس می‌شود و خاورمیانه شناسی از نگاه آمریکا را بررسی می‌کند. آیا این خاورمیانه‌ای است که ما و دانشجویان باید آن را بشناسیم؟

وی افزود: در این جزوه تمامی سیاست خارجی کشور ما زیر سؤال رفته است و در این جزوه تأکید شده که ایران به دنبال عراقی متحد است اما عراقی که ناتوان باشد. دانشجویان ما باید این بحث را در امتحانات خود مکتوب کنند تا قبول شوند. پس آیا این دروس نیاز بازنگری دارد یا خیر؟
دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نگاه ما به خانواده به عنوان یک رکن اصلی با نگاه مادی‌گرایی غرب یکسان نیست و نگاه ما به انسان به عنوان نیک موجود آرمان‌خواه که دارای فطرت است و استعداد بالقوه دارد با نگاه غرب یکی نیست.

وزیر علوم با طرح این سؤال که آیا باید کتب 20 ساله گذشته غرب از دور ترجمه کنیم و در دانشگاه‌های کشورمان تدریس کنیم درست است؟ خاطرنشان کرد: حتما باید سرفصل‌های علوم انسانی را بازنگری کنیم و در این راه اساتید کشورمان باید حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند.
دانشجو تصریح کرد: آیا ما جامعه را آن گونه که کانت تعریف کرده می‌شناسیم؟ اگر قرار است در فضایی که غرب برای ما تعریف کرده حرکت کنیم هیچ کشوری با ما کاری نخواهد داشت و در جهان سوم خواهیم ماند.

وی با طرح این سؤال که تا موقعی که اتحاد داشتیم تنش زدایی باید جزء سیاست خارجی کشورمان باشد کسی با ما کاری داشت؟ اظهار داشت: آیا باید دانشگاه را آن طور که کشورهای غربی تعریف کرده‌اند مدیریت کنیم؟ ما باید خودباوری داشته باشیم چون ملت ایران ملت “ما می‌توانیم ” است.

دانشجو با تأکید بر اینکه دانش باید همراه با تهذیب باشد خاطرنشان کرد: کدام نسخه غرب تاکنون برای کدام کشورهای دیگر جوابگو بوده است؟ آیا باید ما مقاله‌های حقوق بشر کشورهای غربی را ترجمه و در دانشگاه‌های خود تدریس کنیم؟

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما آموزه‌های دینی داریم و به این آموزه‌های دینی خود افتخار می‌کنیم و دنیا نیز اکنون به سمت اسلام پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه اکنون در غرب خانواده متلاشی شده و انسان سردرگم است اظهار داشت: در کمیت و کیفیت باید تعادل داشته باشیم و اگر تعادل موجود نباشد ضرر خواهیم کرد.

وی افزود: مقاله ISI قبله علمی ما نیست اما ISI‌ یک مرجع است و ارزش خود را دارد. باید میان حوزه نظری و کاربردی تعادل برقرار کنیم و به بهانه کیفیت نمی‌توان سر کمیت را ذبح کرد.
وزیر علوم با طرح این سؤال که جامعه منتظر یعنی چه؟ خاطرنشان کرد: جامعه منتظر یعنی جامعه‌ای که بیشترین تلاش را داشته باشد و بهترین نوع محبت را میان یکدیگر را به وجود آورد و عدالت را محور قرار داده و رشد علمی بالایی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه چه کسی اعتقاد دارد پیشرفت یعنی آمریکا؟ اظهار داشت: آیا مردم 9 دی و 22 بهمن به این نوع پیشرفت و رسیدن به آمریکا تأکید دارند؟ باید توجه داشت که حکومت موعود یعنی حکومت بر دلها نه جنگ و آدم‌کشی.

وی افزود: حکومت بر دلها جغرافیا نمی‌شناسد و حال آیا دانشگاه‌های ما می‌خواهند منتظر تحویل جامعه دهند و یا اوباما؟
دانشجو بیان داشت: دانشگاهی که می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) تحویل جامعه دهد باید فرهنگ و تربیت در آن اصل باشد و مناسباتش را خود طرح ریزی کند.
وی با بیان اینکه جامعه‌ای که از نظر فرهنگی مقهور است نیاز به لشگرکشی ندارد تأکید کرد: گسترش آموزش عالی باید هدفمند باشد و مقام معظم رهبری نیز به این امر تأکید دارند. اگر گسترش آموزش عالی هدفمند نباشد به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید و باید توجه داشت که یکی از اهداف این هدف بندی کیفیت بخشی است که جزء اصول کار است. در حال حاضر از نظر کمی رشد پیدا کرده‌ایم و باید به سوی تحصیلات تکمیلی حرکت کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در گسترش رشته‌های کارشناسی تجربه پیدا کرده‌ایم و باید این تجربه را در گسترش تحصیلات تکمیلی نیز به کار ببریم.

باید دانشمند متقی دشته باشیم

دانشجو با اشاره به اینکه اساتید باید فراغ بیشتری داشته باشند تا به فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی نیز برسند خاطرنشان کرد: آیا هرکس دانش داشته باشد باید وارد دانشگاه‌ها شود؟ ما باید دانشمند متقی داشته باشیم.

وزیر علوم تأکید کرد: تمرکز و عدم تمرکز و استقلال و عدم استقلال باید تعریف شود. آیا حاکمیت نباید حق داشته باشد که اگر دانشگاهی از ریل خود خارج شد آن را به مسیر اصلی بازگرداند. مردم اجازه نمی‌دهند که وزارت علوم و سایر نهادها به غیر از حرکت 9 دی حرکت دیگری کند.

دانشجو تصریح کرد: دانشگاه‌ها در سیاست‌گذاری باید مطابق آموزه‌های دینی و نظام اسلامی ایران حرکت کنند و در اینجا اعلام می‌کنم تا موقعی که در وزارت علوم هستم بر این امر تأکید دارم.

وی با بیان اینکه دانشگاه مستقل است و استقلال آن باید تعریف شود خاطرنشان کرد: فعالیتی که در حال حاضر در وزارت علوم صورت می‌گیرد دال بر عدم اعتماد به دانشگاه‌ها نیست بلکه تنها سیاست گذاری بر آموزش عالی کشور است.

وی افزود: وزارت علوم اعلام می‌کند که باید اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها شاخصه‌هایی داشته باشند و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

وزیر علوم در خصوص برگزاری آزمون نیمه متمرکز دوره دکترا گفت: بنده نزدیک به 20 سال در دانشگاه ها فعالیت داشتم و شاهد بودم که رشته‌های معتبر در دوره دکترا معطل بودند. چرا دانشجوی رتبه 5 در دانشگاه پذیرفته نمی‌شد اما دانشجویی دیگر که رتبه پنجم را کسب کرده بود گزینش می‌شد.

دانشجو تأکید کرد: وزارت علوم بر اساس درخواست دانشجویان آزمون نیمه متمرکز دوره دکترا را به این شیوه برگزار می‌کند و سعی داریم با این روش به سمت عدالت حرکت کنیم.

هیچ دانشگاهی حق برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها را ندارد

وزیر دولت دهم اظهار داشت: وزارت علوم به این امر قائل است که این شیوه در برگزاری ازمون نیمه متمرکز دوره دکترا به عدالت نزدیکتر است اما شاید مشکلاتی داشته باشد که باید آن مشکلات را تصحیح کنیم و تأکید می‌کنم که این اقدام استقلال دانشگاه‌ها را زیر سؤال نمی‌برد.

وی افزود: اکثر دانشجویان و دانشگاهیان از برگزاری این طرح حمایت کرده‌اند که البته شاید چند عضو هیئت علمی در این خصوص ایراداتی داشته باشند و مطمئنا این ایرادات آنان از سر دلسوزی است.

دانشجو با بیان اینکه دانشکده‌ای یازده سال اعضای هیئت علمی خود را تغییر نداده است و آیا باید به این شیوه عمل شود؟ خاطرنشان کرد: آیین نامه‌های وزارت علوم در دوره‌های گذشته نیز تغییراتی پیدا کرده است و این امر مسئله جدیدی نیست و در حال حاضر سعی داریم آیین‌نامه‌های وزارت علوم را تسهیل کنیم که یکی از این آیین نامه‌ها جذب اعضای هیئت علمی است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما در وزارت علوم وظیفه سیاست گذاری داریم و نباید در اجرا ورود پیدا کنیم و دانشگاه‌ها باید در اجرای سیاستگذاری‌ها روش‌های خود را تبیین کنند.

دانشجو اظهار داشت: من قائل به انعطاف پذیری هستم اما باید این انعطاف پذیری نیز تعریف شود و حد و مرزی داشته باشد.

دانشجو با تأکید بر اینکه دانشگاه برای نظام اسلامی ایران کادر سازی می‌کند و باید به سمت منافع ملی حرکت کند تصریح کرد: اگر قرار است آموزش عالی کشورمان به سمت و سوی آرمان‌های اسلامی حرکت کند نیازمند این است که به سوی آموزه‌های دینی حرکت کنیم و باید به هنجارهای اسلامی و ایرانی بازگردیم نه اینکه غرب برای ما هنجارهایی را تعریف کند.

وی افزود: اگر مدارس به صورت مختلط فعالیت کنند آیا اولیا از حضور فرزندان خود در این مدارس جلوگیری خواهند کرد یا خیر؟ و در این خصوص باید توجه داشت که این دانش آموزان هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند و در نتیجه اولیا مدارس مختلف را نوعی ناهنجاری می‌دانند.

وزیر علوم تصریح کرد: اما چطور می‌شود دانشگاه‌های مختلف در جامعه معنا دارد؟ که در جواب باید گفت سنگ بنای تأسیس دانشگاه‌ها در کشورمان غربی است. اما سنگ بنای آموزش و پرورش بر پایه روش های غربی نیز تأسیس نشده است.

دانشجو بیان داشت: اگر کلاس، امکانات، استاد و… به اندازه کافی داشته باشیم چه اشکالی دارد برخی از دانشگاه‌ها نیز از حالت مختلف خارج شوند.

وزیر علوم در خصوص برگزاری اردوهای مختلف در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مسئولان دانشگاهی اردوی مختلفی را برگزار کرده بود که با واکنش عده ای از افراد متدین مواجه شد و در توجیه این اقدام خود اعلام کرده بود در فرانسه و انگلیس اردوهای دانشجویی به این شکل برگزار می‌شوند که بنده در پاسخ به رئیس این دانشگاه نوشتم “اگر فرزند شما هم در دانشگاه حضور داشت آیا اجازه حضور وی را در اردوهای مختلط دانشجویی می‌دادید؟ “

وی افزود: مناسبات ما با کشورهای غربی یکی نیست. هیچ کس حق ندارد اردوی مختلط دانشجویی را در دانشگاه‌ها برگزار کند. باید اردوها جدا باشند. البته برگزاری اردوهای خانوادگی در دانشگاه ها منعی ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ کس با مشارکت زن و مرد در پروژه‌های علمی و پژوهشی مشکلی ندارد اما مناسبات نزدیک دانشجویان دختر و پسر را در دانشگاه‌ها قبول نداریم اظهار داشت: وزارت علوم بر اساس شاخص‌هایی که تعیین کرده دانشگاه‌ها را رتبه بندی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم حتی دانشگاه‌های دنیا را رتبه بندی می‌کند به این دلیل که این دانشگاه‌ها نیز به این اقدام دست می‌زنند پس ما هم می‌توانیم دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی کنیم. دانشگاه‌های کشورمان باید بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی فعالیت کنند و در این خصوص وزارت علوم عمل خواهد کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours