فاطمه آلیا سیمون بولیوار را به جای سیمون دوبوار اشتباه گرفت

کانون زنان ایرانی-16 بهمن 1386

سرمایه :رییس فراکسیون زنان مجلس از نامگذاری خیابانی در پایتخت کشور اسلامی به نام «سیمون دوبوار»، مروج فرهنگ فمینیست انتقاد کرد. این در حالی است که رییس کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران تاکید می‌کند که خیابانی به نام سیمون دوبوار در تهران وجود ندارد.

معصومه‌آباد می‌گوید: «تنها یک خیابان به نام سیمون بولیوار مبارز آمریکای لاتین در تهران نامگذاری شده است.» فاطمه آلیا در گفت‌وگوی خود با ایسنا گفته بود: «در شهر تهران پیشنهاد می‌شود نام خیابان «سیمون دوبوار» در غرب تهران به نام زنان شهید یا به نام اولین شهید زن در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی (فاطمه امینی) نامگذاری شود. سیمون دوبوار نویسنده و فیلسوف از جمله زنانی است که در ادبیات فرانسه و جهان تاثیرگذار بوده است.

اما نام خیابانی که به گفته آلیا در غرب تهران به نام سیمون دوبوار نامگذاری شد، به تایید «آباد» سیمون بولیوار است. او می‌گوید: «در دور دوم شورای شهر تهران بود که به منظور توسعه و گسترش روابط دیپلماتیک ایران و ونزوئلا مقرر شد تا نام یکی از خیابان‌های شهر تهران به نام سیمون بولیوار مبارز سیاسی این کشور نامگذاری شود.»

هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا که از هر فرصتی برای ابراز علاقه‌اش نسبت به سیمون بولیوار استفاده می‌کند، در ازای نصب مجسمه «خیام»، حکیم ریاضیدان و شاعر ایرانی در یکی از میدان‌های شهر کاراکاس از مسوولان ایرانی خواست تا خیابانی را به نام بولیوار در تهران نامگذاری کنند.

سیمون بولیوار، مبارز و آزادیبخش آمریکای لاتین از جمله قهرمانانی است که در کشورهای آمریکای لاتین از محبوبیت بالایی برخوردار است. او نه یک زن که مرد بود. حمیدرضا اکبری مقدم، عضو کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در دور دوم شورای شهر به هنگام نامگذاری نام این خیابان گفت: «سیمون بولیوار قهرمان ملی شش کشور آمریکای لاتین است و با این نامگذاری ما با یک تیر، شش نشان زده‌ایم و در ارتباط با شش کشور آمریکای لاتین کار مثبتی انجام داده‌ایم، در حالی که خیام شخصیت ادبی و خاص کشور ماست.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours