بخشنامه جدید آیت الله شاهرودی خطاب به قضات : بدون دلیل کسی را جلب و احضار نکنید

جام جم-16 بهمن 1386

جام جم: رئیس قوه قضاییه در ادامه سلسله بخشنامه های قضایی خود با صدور بخشنامه ای جدید از تمام مراجع قضایی خواست با پرهیز از اعطای نیابت های قضایی مبهم و ناقص ، از تقاضای جلب و اعزام تحت الحفظ متهمان بدون تفهیم اتهام و صدور قرار تامین و جلب و احضار افراد بدون توجیه و دلایل کافی خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه ، در این بخشنامه آمده است : برخی گزارش های رسیده حکایت از تنوع رویه ها در خصوص نیابت های قضایی دارد و اعطای نیابت های مبهم ، مجمل ، کلی و ناقص علاوه بر صرف هزینه های زاید و اتلاف وقت موجبات سرگردانی صاحبان دعاوی و اطاله دادرسی را فراهم می آورد.

در این بخشنامه تاکید شده است : حوزه های قضایی که برگه اعطای نیابت اشتباها به آن واحد واصل شده است ، اوراق مربوطه را بدون عودت به مرجع صدور نیابت ، راسا به حوزه قضایی مجری نیابت ارسال کنند و رونوشت آن نیز به مرجع صدور نیابت برای اطلاع و پیگیری داده شود تا موجب اطاله رسیدگی نشود.

همچنین بر اساس دستور هاشمی شاهرودی ، ضروری است ضمن پرهیز از اعطای نیابت های مبهم ، مجمل ، کلی و ناقص هر یک از اقداماتی که باید از سوی مرجع مجری نیابت معمول شود، به طور روشن و خوانا و دقیق با ذکر جزئیات کامل در برگه اعطای نیابت قید شود.

همچنین در مواردی که متهمان موضوع نیابت بیش از یک نفر باشند و راجع به یکی از متهمان اقدامات نیابتی کامل شود یا پس از تحقیق و اخذ تامین از متهم ، وجود اوراق نیابت برای ادامه تحقیقات دیگر ضروری باشد، قاضی مجری نیابت موظف است ، اوراق نیابت را تفکیک و درباره متهمی که نسبت به وی تحقیقات انجام و تامین اخذ شده است ، فورا اوراق مربوط را همراه متهم موصوف به مرجع صدور نیابت اعاده و اعزام کند و در هیچ شرایطی مدت بازداشت وی بیش از 48 ساعت نشود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours