نشست مطبوعاتی «ائتلاف اسلامی زنان» برگزار شد: اعمال سهمیه بندی و تفکیک جنسیتی، غیرکارشناسی و خلاف قانون اساسی و حقوق زنان است

۰ min read

14 دی 1391

مدرسه فمینیستی: روز گذشته 25 مردادماه 1391، ائتلاف اسلامی زنان، نشست مطبوعاتی با موضوع «بررسی تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها» برگزار کرد. در این نشست که در ساعت 11 صبح چهارشنبه در دفتر جمعیت زنان پیرو حضرت زهرا برگزار شد، برخی از زنان از طیف های مختلف در ائتلاف اسلامی زنان در اعتراض به اعمال تفکیک جنسیتی در دانشگاه اعتراض کردند. در این نشست، الهه کولایی، نماینده مجلس ششم، معصومه رضایی، دبیر کل جامعه اسلامی زنان، اشرف گرامی زادگان، حقوقدان و سردبیر مجله «حقوق زنان»، طاهره رحیمی دبیر کل جامعه فاطمیون و… اعتراض خود را به اعمال تفکیک جنسیتی ابراز داشتند و مطلبی نیز از توران ولی مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان که در خارج از کشور به سر می برد، قرائت شد.

الهه کولایی: مهاجرت دختران از تبعات تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها است

الهه کولایی نیز در نشست مطبوعاتی «ائتلاف اسلامی زنان» گفت که متاسفانه امسال اجازه تحصیل به دختران در رشته‌های مورد دلخواه‌شان داده نشده است، البته این اقدام تازه‌ای نیست و در سال‌های ابتدای انقلاب نیز با چنین موجی روبه رو بوده ایم.» او سپس اعمال تفکیک جنسیتی را فاقد مبنای علمی دانست و این کار را نتیجه یک نگرش سطحی به بازار کار دانست. او گفت: «تصمیمی که از سوی مسئولان در مورد تفکیک جنسیتی رشته‌های آموزشی یا محروم کردن دختران به جرم دختر بودن از ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان که خداوند توان و استعداد برگزیده شدن در آن رشته‌ها را به آن‌ها داده است، براساس یک نگاه کاملا سلیقه‌ای و استنباط غیر کار‌شناسی از یک معضل اجتماعی گرفته شده است.» وی افزود: «عدالت در حوزه اجتماعی و اقتصادی با عدالت در حوزه آموزشی، ایحاد فرصت‌های برابر برای همه انسان‌ها و شکوفایی استعدادهای آن‌ها شروع می شود.» الهه کولایی سپس گفت: «محروم کردن دختران از ادامه تحصیل در برخی از رشته‌ ها نیازمند بازنگری جدی است و وظیفه تصمیم گیرندگان و مسئولان جامعه این است که برنامه ریزی و سیاست‌های مناسبی برای استفاده از نیروی بالفعل زنان در جامعه فراهم کنند، نه اینکه به ساده‌ترین شکل ممکن نسبت به پاک کردن صورت مساله و محروم کردن دختران از تحصیل در رشته‌های مورد علاقه اقدام کنند.»

کولایی سپس مدافعان تفکیک جنسیتی را مورد پرسش قرار داد و گفت: «آیا این فقط مشکل دختران است که بازار کاری برای رشته‌های مورد علاقه‌شان وجود ندارد؟ آیا مردان فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف همچون پزشکان همه مشغول به کار هستند که چنین دیوارها را بر سر دختران خراب می‌کنیم؟»
او در نهایت ابراز امیدواری کرد که با توجه به ابعاد گوناگون اعمال تفکیک جنسیتی در رشته‌های دانشگاهی و نیز به خاطر غیر قانونی بودن و غیر عقلانی بودن آن و با توجه به در نظر گرفتن پیامد‌ها و بحران‌های ناشی از آن، امیدوارم در این سیاست تجدید نظر شود و شاهد تغییراتی در این رفتارها باشیم.

معصومه رضایی: از رهبری تقاضا داریم جلوی این تهاجمات گاه و بیگاه در حوزه زنان را بگیرند

معصومه رضایی دبیر کل جامعه اسلامی زنان در این نشست با تاکید بر این که از زاویه سیاست و دولت در رابطه با موضوع تفکیک جنسیتی صحبت می کند، گفت: «این گونه اقدامات امنیت روانی و اجتماعی زنان را به مخاطره می‌اندازد. مگر نه اینکه زنان، مادران و دختران و خواهران این ملت و نیمی از پیکره جامعه هستند پس چگونه ممکن است که امنیت روحی روانی و اجتماعی این حوزه به خطر بیافتد و نیم دیگر در آرامش به سر ببرند؟» او سپس اضافه کرد «ما به عنوان زنان اصولگرا از مقام معظم رهبری تقاضا داریم عنایت لازم را مبذول فرمایند و جلوی این تهاجمات گاه و بی‌گاه را با رهنمودهای خود بگیرند و یک دستورالعمل کلی برای حکومت در خصوص حوزه زنان صادر فرمایند تا از هر گونه تفسیر به رای در خصوص مسائل زنان برای همیشه جلوگیری فرمایند.» وی سپس از دیگر مسئولان نظام نیز خواست که جلوی تلاطمات در زندگی زنان را بگیرند و اجازه بدهند زنان در آرامش و امنیت زندگی کنند.

اشرف گرامی زادگان: تفکیک جنسیتی در دانشگاهها مخالف با قانون اساسی، حقوق بشر و حقوق زنان است

اشرف گرامی زادگان نیز که در این نشست حاضر بود گفت: تفکیک جنسیتی در دانشگاهها مخالف با قانون اساسی و مغایر با برنامه‌های توسعه و اهداف چشم انداز کشور است و نیز مخالف حقوق بشر و حقوق انسانی زنان است. از طرف دیگر این کار باعث پایین آمدن سطح علمی ایران در منطقه و جهان خواهد شد.
گرامی زادگان در ادامه گفت: «هیچ مطالعه‌ و تحقیقی در مورد این مسئله صورت نگرفته است و بیشتر دیدگاه شخصی افرادی است که عملکرد آن‌ها هر روز جامعه را با تنش هایی دست به گریبان می کند.

او سپس اضافه کرد: از تبعات اعمال تفکیک جنسیتی و سهیمه بندی جنسیتی مهاجرت خانواده‌ها یا دخترانی خواهد بود که ناچار برای ادامه تحصیل به خارج می روند و یا به استان های دیگر مهاجر می کنند و همین مسئله مشکلات بسیاری را برای دختران و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند. از دیگر تبعات چنین سیاست هایی فرار مغز‌ها و نخبه‌های کشور خواهد بود.
گرامی زادگان تفکیک جنسیتی را غیر عقلانی و غیر قابل توجیه دانست و افزود: هیچ مطالعه‌ای بر روی این کار صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد این تنها دیدگاه شخصی افرادی است که عملکرد آن‌ها جامعه را هر روز با یک تنش مواجه می‌کند.
او در انتها نیز از بانیان طرح تفکیک و سهیمه بندی جنسیتی خواست که در تصمیم خود هرچه زودتر تجدید نظر کنند.

فاطمه ایلشاهی: تصمیمات عجولانه همچون تفکیک جنسیتی نتایج مطلوبی در پی دارد

فاطمه ایلشاهی، دبیر کل جمعیت زنان پیرو حضرت زهرا، در این نشست گفت: «تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها نیاز به بررسی دقیق دارد و بدون اعمال کار کارشناسی این گونه تصمیمات توان جامعه را تضعیف می‌کند… باید شرایط یکسان تحصیل برای دختر و پسر در دانشگاه‌های یک شهر فراهم شود.»
او سپس افزود: «برخی معتقدند ازدواج دانشجویی به طلاق می‌انجامد پس باید آن را هم محدود کنیم؟» ایلشاهی در ادامه بر کار کارشناسی در چنین حوزه هایی را لازم دانست و گفت: «تصمیم عجولانه نتایج مطلوبی در پی دارد.»

طاهره رحیمی: باید به جوانان فرصت و امکان انتخاب رشته های تحصیلی را بدهیم

طاهره رحیمی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی اظهار داشت که باید به جوانان فرصت، آگاهی و امکان انتخاب رشته‌های تحصیلی را بدهیم و اگر در رشته‌ای برای دختران محدودیت قائل می‌شویم به تناسب آن باید فرصت‌های جدید برای آنان ایجاد کنیم. وی با اعلام مخالفت با آنچه آن را تفکیک جنسیتی و تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها می‌خوانند، گفت: متاسفانه برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی شغل تعریف نشده یا مشاغل خیلی کمی برای آنان وجود دارد یا برخی از مشاغل در شان یا طاقت زنان نیست، ولی باید در این موارد به زنان اطلاع رسانی کرد.

توران ولی مراد: طرح تفکیک جنسیتی منبعث از نگرش جنسی به زن است

توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان که در این نشست حضور نداشت مطلبی فرستاده بود که در این نشست قرائت شد. او در مطلب اش چنین آورده بود: «اجرای آیین نامه ها و قوانین اجرایی که مسیر کارشناسی را طی نکرده، ما را امروز به این جا آورده است. مشخص تر این که امروز برای ما طرح تفکیک جنسیتی را مطرح کرده اند که این خود منبعث از نگرش جنسی به زن و ناتوانی جوانان از کنترل اعمال و رفتار خود است. این طرح در حالی مطرح می شود که تحقیقاتی که نشان دهند این گونه طرح ها به چه نتایجی می رسند ارائه نشده و شاخص های اندازه گیری جهت دستیابی به نقطه مطلوب هم معرفی نشده اند. اسلامی کردن دانشگاه ها با اجرای چنین طرح هایی فقط یک ادعاست که مطرح می شود. دیدن مشکلات موجود تایید کننده طرح های غیر کارشناسی برای رفع آن ها نمی باشند. اگر مسولان می خواستند با اجرای این طرح راه های جدید و امکانات بیشتر برای دختران برای بازتر شدن دایره انتخاب آن ها ایجاد کنند، جای تقدیر داشت، ولی می بینیم که این گونه نیست. از وقتی با اجرای این طرح روبرو شده ایم قدم به قدم محدود کردن شرایط دختران برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه شان، شاهدیم. بر این روال فرصت ها از دختران گرفته می شود و راه های انتخاب بر آن ها بسته تر و تنگ تر و حتی محرومیت بیشتر. تا که امروز مواجه شده ایم با محروم کردن دختران در بسیاری از رشته ها در دانشگاه های مختلف که وقتی این موضوع جمع می شود با بومی گزینی عمق فاجعه روشن تر می شود. به طور قطع این معرفی از اسلام، اسلام برای شکوفایی و اسلام عدالتی که نیست که به دنبال آن هستیم.»

او در ادامه مطلب خود آورده بود: «کسی اجازه ندارد جلوی زنان و دختران را در مسیر دستیابی به ابزارهای لازم بگیرد و مانع توانمندی زنان شود.»
ولی مراد در انتها نیز یادآور شده بود: “ائتلاف اسلامی زنان” آماده است تا کارشناسانه و همه جانبه اسلامی شدن جامعه و خانواده و جایگاه زنان را در آن به بحث بگذارد و مطالبات زنان را در این ارتباط تببین کند. ترویج نگرش ابزاری به زن، اعمال تبعیض ها، تحقیر زنان و دختران و گرفتن فرصت ها از آنان و ارائه طرح ها و نظراتی که زنان را محدود به فضایی خاص و فعالیتی خاص می کند و دایره انتخاب زنان را بسته تر و محدودتر می کند توجیه اسلامی ندارند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours