هشتم دی ماه، سالروز تولد فروغ فرخزاد، شاعری که آرزویش آزادی زنان ایران بود

۱ min read

14 دی 1391

مدرسه فمینیستی: فروغ فرخزاد، شاعر پرآوازه ایرانی، آرزوی خود را چنین بیان می کند: «آرزوی من آزادی زنان ایران و تساوی حقوق آن‌ها با مردان است… من به رنج‌هایی که خواهرانم در این مملکت در اثر بی عدالتی مردان می‌برند، کاملاً واقف هستم و نیمی از هنرم را برای تجسم دردها و آلام آن‌ها به کار می‌برم. آرزوی من ایجاد یک محیط مساعد برای فعالیت‌های علمی هنری و اجتماعی زنان است.»


فروغ‌الزمان فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی، در ظهر ۸ دی‌ماه 1313 در خیابان معزالسلطنه، کوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران از پدری تفرشی و مادری کاشانی تبار به دنیا آمد. او فرزند چهارم توران وزیری تبار و محمد فرخزاد بود. فروغ فرخزاد در زمان حیات اش پنج دفتر شعر منتشر کرد با نام های: «اسیر»، «دیوار»، «عصیان»، «تولدی دیگر» و مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد». با این آثار فروغ به یکی از پیشگامان شعر معاصر ایران و یکی از تاثیرگذارترین شاعران زن تبدیل شد.

فروغ در سالهای ۱۳۳۰ در ۱۶ سالگی با پروین شاپور، طنزپرداز ایرانی که پسرخاله مادر وی بود، ازدواج کرد. این ازدواج در سال ۱۳۳۴ به جدایی انجامید. حاصل این ازدواج، یک پسر به نام کامیار بود. فروغ پیش از ازدواج با شاپور، با وی نامه‌نگاری‌های عاشقانه‌ای داشت. این نامه‌ها به همراه نامه‌های فروغ در زمان ازدواج این دو و همچنین نامه‌های وی به شاپور پس از جدایی از وی بعدها توسط پسرش و عمران صلاحی در کتابی به نام «اولین تپش‌های عاشقانهٔ قلبم» منتشر گردید. پس از جدایی از شاپور، فروغ فرخ‌زاد، به سفر رفت و کوشید تا با فرهنگ اروپا آشنا شود. وی در این دوره زبان ایتالیایی، فرانسه و آلمانی را آموخت و با فرهنگ هنری و ادبی اروپایی، آشنا شد.

در سال 1337، فروغ به عرصه سینما نیز وارد شد و در این مسیر با ابراهیم گلستان ‌شد. چهار سال بعد یعنی در سال 1341 فیلم «خانه سیاه است» را در آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخت. در سال 1342 در نمایشنامه شش شخصیت در جستجوی نویسنده بازی چشمگیری از خود نشان می‌دهد. در زمستان همان سال فیلم «خانه سیاه ‌است» برنده جایزه نخست جشنواره اوبر هاوزن شد. سال بعد در دومین جشنواره سینمای مولف در پزارو شرکت کرد و تهیه کنندگان سوئدی ساختن چند فیلم را به او پیشنهاد می‌دهند و ناشران اروپایی مشتاق نشر آثارش می‌شوند.

در میان سال‌های ۱۳۴۲-۴۳ فروغ یکبار دست به خودکشی زد، ولی خدمتکارش در هنگام غروب متوجه شد و او را از مرگ نجات داد. ولی در نهایت فروغ فرخزاد در روز 24 بهمن 1345 هنگام رانندگی با اتوموبیل جیب شخصی‌اش، بر اثر تصادف در خیابان دروس – قلهک در تهران جان باخت. جسد او، روز چهارشنبه 26 بهمن با حضور نویسندگان و همکارانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

مدرسه فمینیستی، سالروز تولد فروغ فرخزاد، این بانوی شعر ایران زمین را به همه زنان ایرانی تبریک می گوید. یادش گرامی باد

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours