تسلیت مدرسه فمینیستی به مناسبت درگذشت «مهسا شکرلو»: یاد و زحمات اش در جنبش زنان باقی خواهد ماند

۱ min read

15 شهریور 1393

مدرسه فمینیستی: مهسا شکرلو، فعال جنبش زنان و یاور ما در «مرکز فرهنگی زنان» و «کمپین یک میلیون امضاء»، پس از یک دوره سخت و طولانی مبارزه با بیماری سرطان، و تحمل مصائب بسیار، امروز صبح، پانزدهم شهریور ماه 1393، در بیمارستان استنفورد آمریکا، جهان را بدرود گفت.

هنگامی که نسیم اصلاحات و فضای به نسبت باز در کشور وزیدن گرفت، مهسا شکرلو نیز مانند بسیاری از نسل دوم ایرانیان مهاجر، با هزاران امید و آرزو به ایران آمد و از همان زمان با او آشنا شدیم. مهسا با کنجکاوی و اشتباق فراوان از آمریکا به ایران آمد و با شور وصف ناپذیر از دغدغه اش در ضرورت تغییر چهره «قربانی» زن ایرانی در افکار عمومی جهانی سخن می گفت. سرانجام هم دغدغه هایش را با راه اندازی سایتی به زبان انگلیسی که «بدجنس» نامیدش، متبلور ساخت. «بدجنس»(1) تلاش داشت که چهره ای واقعی تر از زنان ایران به جهان نشان دهد. زیرا مهسا به رغم آن که در ایران بزرگ نشده بود اما کشورش را از صمیم قلب دوست داشت و از چهره غیرواقعی و ناتوانی که برخی از رسانه های جهانی از زن ایرانی ارائه می کردند، ناخرسند بود.

هنگامی که برای اولین بار مراسم «روز جهانی زن» را در سال 1378 در سالن اجتماعات «شهر کتاب» برگزار کردیم و این خود پایه ای شد برای تشکیل «مرکز فرهنگی زنان»، مهسا نیز حضور داشت و گزارشی برای سایت «بدجنس» از این مراسم تاریخی تهیه کرد و از همان زمان با ما در مرکز فرهنگی زنان همگام شد. به پشتوانه تلاش و همت مهسا شکرلو بود که برای سایت کمپین یک میلیون امضاء، بخش انگلیسی را راه اندازی کردیم، همانطور که در تمام این سال ها تلاش کرده است با ترجمه آثار و مقالاتی از زنان و حرکت های شان، صدایی برای زنان ایرانی در سطح بین المللی بسازد.

وقتی که مهسا برای ادامه تحصیل از ایران رفت، گفتیم «سفرت به خیر و خوشی»، اما امروز او سفری بی بازگشت را آغاز کرد که بار سنگین این سفر بی بازگشت، همه ما را در رنج و اندوه فرو برد. مهسا، پاره تن جنبش زنان بود و همه ما در غم از دست دادن اش سوگواریم. از این رو ما در مدرسه فمینیستی درگذشت مهسا شکرلو را به همسرش سهراب مهدوی و پسر کوچک اش، برنا، و خانواده اش به ویژه سیمین مرعشی که او نیز همواره همراه جنبش زنان بوده، تسلیت می گوییم، و یاد و خاطره اش را همیشه عزیز خواهیم داشت.

پانوشت:

1- سایت بدجنس را می توانید در لینک زیر پیدا کنید:

http://www.badjens.com/firstedition/firstindex.htm


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours