بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت درباره 22 خرداد، روز همبستگی زنان

22 خرداد 1387

ادوارنیوز کمیته زنان سازمان دانش آموختگان ایران با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت سالروز 22 خرداد روز همبستگی زنان، 22 خردادرا نمایشی از همگرایی جنبش زنان و جنبش دانشجویی ارزیابی کرده است:

22 خرداد در تاریخ مبارزه جنبش زنان ایران ریشه در یک قرن تلاش و فعالیت مدنی گروه‌های مختلف زنان از مشروطه تا دوران معاصر دارد. با این حال اهمیت 22 خرداد در جنبش زنان این است که این روز را تمرکز خواسته گروه های مختلف زنان از سال 84 به بعد شکل داد. به این ترتیب این حرکت تلاشی تازه برای تاریخ سازی و روایت تازه‌ای از فعالیت زنان ایران به شمار می‌آید که سازندگان آن را نسل جدید فعالان زن در ایران تشکیل می دهند.

مراسم 22 خرداد که با هدف نمایش اعتراض زنان به قوانین تبعیض آمیز از سال 84 مقابل دانشگاه تهران آغاز شد، سال بعد در قالب یک تجمع خیابانی و با هدف مطرح کردن خواسته حقوقی زنان در عرصه عمومی تهران تداوم یافت.
اما آنچه در 22 خرداد سال 85 بر فعالان جنبش زنان گذشت، نمایشی بود از عدم امکان طرح خواسته زنان در عرصه های عمومی. آنچه پس از سرکوب تجمع مسالمت آمیز زنان در میدان هفت تیر ، طی دو سال گذشته در قالب برخوردهای تند متفاوت از جانب حاکمیت با فعالان این جنبش ادامه یافت؛ از بازداشت گرفته تا ارایه حکم های تعلیقی و تعزیری برای کنشگران این جنبش اجتماعی.

22 خرداد در هر صورت نشانگر تلاش زنان برای ورود به عرصه عمومی از سویی و تمرکز بر خواسته از جهتی دیگر است. چنانچه زنان طیف های مختلف این بار در نقطه مشترکی بر اصل تغییر قوانین علیه زنان تاکید کردند و بعد ها هم حرکت‌های متمرکز و منسجمی برای پیش برد این اهداف در این جنبش شکل گرفت.

اما از جهتی دیگر 22 خرداد به ویژه در سال 85 و تجمع زنان در میدان هفت تیر به گونه‌ای روایتی بود از همگرایی فعالان جنبش های اجتماعی در ایران بود. آنچه پیش از این تنها با اعلام حمایت جنبشی از جنبش دیگر شفاهی یا در نوشتاری به ثبت می‌رسید این بار در جریانی واقعی و با حضور یافتن اعضای جنبش‌های مختلف اجتماعی صورت گرفت.

به گونه‌ای که فعالان جنبش دانشجویی در این روز همراه و همگام با تقاضای مدنی زنان به میدان هفت تیر آمدند و پابه پای زنان در این تجمع شرکت کردند. اعضای ارشد سازمان دانش آموختگان ایران همچون مهندس موسوی خوئینی دبیر کل سابق سازمان و سمیرا صدری عضو شورای سیاستگذاری سازمان در جریان شرکت در تجمع 22 خرداد بازداشت شده و دبیرکل سابق سازمان ماهها به همین دلیل در زندان بسر برد . با وجود چنین فشارهایی سازمان دانش آموختگان ایران همواره از حقوق مدنی شهروندان اعم از حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز و همچنین لزوم ایجاد حقوق برابر برای زنان و مردان دفاع کرده است.

البته در تجمع 22 خرداد علاوه بر حضور کنشگران جنبش دانشجویی این بار برخی فعالان جنبش کارگری نیز به جمع فعالان زن در میدان هفت تیر پیوستند تا روایت شفاهی حضور و حمایت جنبش‌ها از یکدیگر این بار به جریانی واقعی و همراه با حضور تبدیل شود.

این حرکت نوید بخش تازه ای در جهت همگرایی جنبش های اجتماعی در کشور به شمار می‌آید . حرکتی که پیش از این نظیرش چندان به چشم نمی‌خورد.

با این همه مروری بر تداوم فعالیت کنشگران جامعه مدنی ایران به ویژه در حوزه پیشبرد مطالبات حقوقی زنان نشانگر این نکته است که دستگاه‌های امنیتی طی سال‌های گذشته هر دم بر فشار و محدودیت های خود بر فعالان این جنبش افزوده اند بی آنکه به این نکته توجه کنند که مطالبات زنان در جهت تغییر قوانین مطابق با قانون اساسی و در چارچوبی منطقی و مدنی ارایه شده و کمترین خواسته یک شهروند به شمار می آید.

مرور سیاست های دولت نهم به ویژه در حوزه قوانین و مسایل مربوط به زنان نشان می دهد که این سیستم قدرت در طراحی برنامه‌ها و سیاست‌های خود همچنان نگاه های ذات گرایانه و سنتی نسبت به زن را پی می‌گیرد.

بررسی کارنامه وکلای زن حاضر در مجلس و دیگر نهادهایی که هر کدام در راس دولت می توانند از درهای جامعه زنان بکاهند به خوبی نشان داد که هیچ همدلی میان زنان حاضر در قدرت و طبقه عام زنان و حتی کنشگران جامعه مدنی وجود ندارد.

طرح سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها و بررسی لایحه حمایت از خانواده در مجلس هفتم در کنار تقویت نگاه امنیتی و ناموسی به زن بر آیند کارنامه اقدامات دولت نهم در حوزه زنان است.

در همین راستا کمیته زنان سازمان ادوار تحکیم وحدت ضمن تقدیر از فعالان جنبش زنان برای تاکید بر خواسته ها و مطالبات قانونی شان در شرایط دشوار کنونی امیدوار است که در آینده شاهد شکل گیری بستری در جامعه باشد که در آن حضور و تجمع در خیابان و در دست داشتن چند پلاکارد برای فعالان، مجازاتی از قبیل حبس و ضرب و شتم را در بر نداشته باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours