مدرسه فمینیستی: مطلب حاضر، حاصل پژوهشی است که توسط الهه باقری، کارشناس ارشد تاریخ ایران دورۀ اسلامی و شهناز خواجه، دانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه اصفهان بر روی یکی از نشریات زنانه در زمان مشروطه انجام شده است[1]:
با بررسی موقعیت زنان از مشروطه تا زمان نشر مجلۀ دانش، اولین نشریۀ زنان، آنان به مرحلۀ جدیدی پا نهادند. رواج تدریجی روزنامهها و نشریهها موجب شد زنان تااندازهای به حقوق اجتماعی خود آشنا شوند. در این زمان، بسیاری از روزنامهها، چه در داخل و چه در خارج، در دفاع از حقوق زنان و محکومکردن شرایط سخت آنان مقالاتی نوشتند و بر لزوم آزادیهای اجتماعیسیاسی ایشان ازجمله حق تحصیل پای فشردند. این مطبوعات نقش ارزندهای در آگاهی و بیداری زنان و تشویق آنان به شرکت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی داشته است. زنان خود نیز تشویق شدند که قلم به دست گیرند و همجنسانشان را به حقوق خویش آگاه و برای ورود به دنیای مدرن آماده کنند. عالم نسوان جزو این نشریات بود که انتشار آن پیش از کودتای 1299ش/ 1921م در تهران آغاز شد. این مجله در مقایسه با نشریات دیگر کمتر رنگوبوی سیاسی داشت و بیشتر به امور زنان توجه میکرد. مجلۀ عالم نسوان از مجلات خانوادگی و علمیاخلاقی بود که برای آگاهی و بیداری و یاری زنان در امور خانهداری و توجه به اطفال انتشار یافت. این نشریه مخصوص بانوان بود و بیشتر مقالات آن را فارغالتحصیلان مدرسۀ اناثیۀ آمریکایی مینوشتند. مقالات عالم نسوان در پیشرفت زنان ایرانی و تعلیم اصول خانهداری و زندگانی جدید به آنها بسیار مؤثر بود.
معرفی نشریۀ عالم نسوان: نشریۀ عالم نسوان به صاحبامتیازی ربابه نوابه صفوی و مدیریت داخلی عباس آرینپور کاشانی[2] و زیرنظر جمعیت فارغالتحصیلی مدرسۀ بیتآل در تهران تأسیس و شمارۀ اول آن در سال 1299ش/ 1920م منتشر شد.[3] این نشریۀ علمیاخلاقی[4] هر دو ماه یکبار در چهل صفحه در قطع خشتی کوچک به چاپ میرسید؛ بنابراین، در هر سال شش شماره از آن توزیع میشد.[5] این مجله در سال نهم تعداد صفحات خود را به 48 صفحه افزایش داد.[6] انتشار نشریۀ عالم نسوان دوازده سال و سه ماه ادامه یافت. آخرین شمارۀ آن در سال 1312ش/ 1933م منتشر شد. عالم نسوان در سراسر کشور شعبههایی برای فروش مجله داشت. این نشریه در بمبئی و عراق نیز توزیع میشد.[7]
روی جلد عالم نسوان، حدیثی نبوی را بهعنوان شعار نشریه به چاپ میرساندند: «الجنه تحت اقدام الامهات»؛ بهشت زیر پای مادران است. روی جلد هریک از شمارههای این مجله نیز شعر یا عبارتی درج میشد که پیام آزادی زنان و برابری آنان با مردان را به همراه داشت و خواهان حرکت و جنبش زنان بود.[8] بهعنوان مثال، روی جلد شمارۀ سوم آن، این شعر دیده میشود: «در مملکتی که زن حقیر است/ شک نیست که مرد آن فقیر است.»[9] عالم نسوان گاه فهرستی از مندرجات همۀ شمارههای یک سال خود را چاپ میکرد؛ چنانکه در آخر شمارۀ ششم از سال دهم چنین کرد.[10]
در همان شمارۀ اول، مرام مجله و اهدافی که دنبال میکرد، در شش ماده به شرح زیر مطرح شد:
◀️ [امضاء ناخوانا]
پانوشت ها:
[1]. این مطلب پیشتر به صورت کاغذی در فصلنامه مطبوعات بهارستان, تابستان 1393، سال اول شماره چهار منتشر شده است.
[2]. قاسمی، فرید: راهنمای مطبوعات ایران عصر قاجار (1254ق/ 1215ش-1304ش)، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، 1372، ص175.
[3]. نک: از وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه: «موافقت با چاپ مجلهای توسط مدرسۀ اناثیۀ آمریکایی»، سازمان اسناد ملی ایران، محل در آرشیو 431ف5بآ1، 1339ق، 5 برگ.
[4]. عالم نسوان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص1.
[5]. همان؛ صدرهاشمی، محمد: تاریخ جرائد و مجلات ایران، چ2، اصفهان: کمال، 1363، ج4، ص1.
[6]. عالم نسوان، سال9، شمارۀ1، دی1307، ص1.
[7]. برای نمونه نک: همان، سال8، شمارۀ1، دی1306.
[8]. کهن، گوئل: تاریخ سانسور در مطبوعات ایران، تهران: آگاه، 1362، ج2، ص704.
[9]. عالم نسوان، سال1، شمارۀ3، ربیعالثانی 1339؛ ببران، صدیقه: نشریات ویژۀ زنان (سیر تاریخی نشریات زنان در ایران معاصر)، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، 1381، ص63.
[10]. عالم نسوان، سال10، شمارۀ6، آبان 1309.
[11]. Dr. McDowell
[12]. شیخالاسلامی، پری: زنان روزنامهنگار و اندیشمند ایران، تهران: زرین، 1351، ص124و125.
[13]. عالم نسوان، سال9، شمارۀ1، دی1307، ص1.
[14]. سردبیر این روزنامه، فخرعظمی ارغون (فخری عادل خلعتبری) (1277 تا 1345ش)، روزنامهنگار و شاعر و مادر سیمین بهبهانی، بود.
[15]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص193.
[16]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص101و102؛ سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص57تا59.
[17]. برای نمونه نک: همان، سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص232تا234.
[18]. همان، ص263.
[19]. همان، سال11، شمارۀ1، دی1309، ص48و49.
[20]. همان؛ همچنین نک: سال11، شمارۀ2، اسفند1309، ص96و99.
[21]. برای نمونه نک: همان، سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص263؛ سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص192.
[22]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص316.
[23]. همان، سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص223و224.
[24]. همان، سال11، شمارۀ1، دی1309، ص23تا26.
[25]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص155و156؛ سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص214تا216.
[26]. همان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص34؛ همچنین نک: سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص243تا245.
[27]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص55تا63.
[28]. برای نمونه نک: همان، ص63؛ سال8، شمارۀ1، دی1306، ص35؛ سال9، شمارۀ1، دی1307، ص11تا16.
[29]. همان، سال3، شمارۀ5، ص28؛ برای آگاهی بیشتر نک: سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص62تا66.
[30]. همان، سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص61؛ سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص221؛ سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص264.
[31]. همان، سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص73و74.
[32]. همان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص36تا40.
[33]. همان، ص15تا24؛ سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص242و243.
[34]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص157و158.
[35]. برای آگاهی بیشتر نک: همان، ص181تا187؛ سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص227تا232؛ سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص210تا214.
[36]. برای آگاهی بیشتر نک: همان، سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص49و50و55و75تا81؛ سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص263و264؛ سال11، شمارۀ1، دی1309، ص3و4و28تا30؛ سال11، شمارۀ2، اسفند1309، ص49و50و73تا80؛ سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص142تا144؛ سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص176تا179.
[37]. جعفر پژوهی: «اساس ترقی نسوان»، همان، سال10، شمارۀ4، ص177تا181؛ فاطمه اردشیری: «راه ترقی»، سال11، شمارۀ6، ص278و279؛ محمدعلی ایروانی: «در اطراف حجاب»، سال12، شمارۀ3، ص140تا142، نزهت پژمان: «خوشبختی یک خانواده در چیست»، سال13، شمارۀ1، ص299تا301.
[38]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص180.
[39]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص92تا94.
[40]. برای نمونه نک: همان، سال9، شمارۀ1، دی1307، ص5تا10.
[41]. همان، سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص131؛ برای آگاهی بیشتر از جزئیات اخبار مربوطبه زنان خارجی نک: سال8، شمارۀ1، دی1306، ص30و31؛ سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص56؛ سال11، شمارۀ1، دی1309، ص2.
[42]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص291.
[43]. همان، سال11، شمارۀ1، دی1309، ص4.
[44]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص80.
[45]. «خانهداری»، همان، سال7، شمارۀ5.
[46]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص281تا286.
[47]. همان، سال12، شمارۀ1.
[48]. همان، سال3، شمارۀ2.
[49]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص150تا155.
[50]. همان، سال4، شمارۀ5؛ سال11، شمارۀ1، دی1309، ص17تا23؛ سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص106تا110.
[51]. همان، سال8، شمارۀ6.
[52]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص65تا69.
[53]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص277تا280.
[54]. همان، سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص222تا225.
[55]. برای آگاهی بیشتر نک: همان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص11تا14؛ سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص67تا72؛ سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص200تا203.
[56]. همان، سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص201و20.
[57]. همان، سال11، شمارۀ2، اسفند1309، ص51تا57؛ سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص165تا175.
[58]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص287تا290.
[59]. همان، سال3، شمارۀ3.
[60]. همان، سال11، شمارۀ2، اسفند1309، ص59تا65.
[61]. «ورزش نسوان»، همان، سال7، شمارۀ5.
[62]. همان، سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص132و133.
[63]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص78تا82.
[64]. همان، سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص245و246.
[65]. همان، ص215 تا220.
[66]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص91.
[67]. همان، سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص234تا238.
[68]. همان، سال9، شمارۀ1، دی1307، ص2تا4.
[69]. همان، سال9، شمارۀ2، اسفند1307، ص75تا77.
[70]. همان، سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص111تا116.
[71]. همان، سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص193تا200.
[72]. همان، سال11، شمارۀ4، تیر1310، ص188و189.
[73]. م.م. محمودی: «قانون خانهداری»، همان، سال1، شمارۀ1، ذیحجۀ1338، ص1.
[74]. همان، سال1، شمارۀ3، ربیعالثانی1339، ص4.
[75]. این کتاب ترجمۀ عفت سمیعیان بود که خود نیز مطالبی به آن افزوده بود.
[76]. همان، سال11، شمارۀ2، اسفند1309، ص66تا68؛ سال11، شمارۀ3، اردیبهشت1310، ص134تا139؛ سال11، شمارۀ5، شهریور1310، ص221تا223.
[77]. همان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص25تا29.
[78]. نک: م.م محمودی: «قانون خانهداری»، همان، سال1، شمارۀ1، ذیحجۀ1338.
[79]. برای نمونه نک: همان، سال8، شمارۀ1، دی1306، ص32؛ سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص82تا86؛ سال10، شمارۀ5، شهریور1309، ص239تا241.
[80]. همان، سال10، شمارۀ6، آبان1309، ص292و293.
[81]. همان؛ سال10، شمارۀ2، اسفند1308، ص82تا86.
[82]. همان، سال1، شمارۀ2، صفر1339، ص12.
[83]. نویسنده بهاشتباه عالم نسوان را نامۀ بانوان نوشت.
+ There are no comments
Add yours