اعتراض ’گزارشگران بدون مرز به سرکوب مدافعان حقوق زنان و وب‌نگاران فمینیست

24 خرداد 1387

گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای اعمال فشار و سخت‌گیری بر وب‌نگاران فمینیست و مدافعان حقوق زنان را محکوم کرد. در این اطلاعیه آمده است:. ۹ تن از مدافعان حقوق زنان برای شرکت در تجمعی در سالروز ٢٢ خرداد، روز همبستگی زنان به شکل خودسرانه بازداشت شدند. همه ی دستگیر شدگان در اولین ساعات جمعه ٢٣ خرداد با قید ضمانت آزاد شدند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند ” مقامات امنیتی- قضایی ایران باز هم راه سرکوب علیه مدافعان حقوق زنان و وب‌نگاران فمنیست را برگزیدند، فعالانی که اینترنت به تنها وسیله ی بیان خواست های شان در ایران تبدیل شده است. افزایش سخت‌گیری و سرکوب از سوی دولت نشان وحشت آنها از گسترش جنبش برابر خواهی زنان است.”

٢٢ خرداد ماه نیروهای انتظامی با بستن درهای ورودی گالری راه ابریشم در تهران مانع برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز زنان در گرامیداشت روز همبستگی زنان شدند. ٢٢ خرداد ١٣٨۵ مدافعان حقوق زن در میدان هفت تیر تجمعی مسالمت آمیز برگزار کردندکه از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و به بازداشت ده ها نفر انجامید. در این تظاهرات مسالمت‌آمیز بر روی پلاکارد های زنان نوشته شده بود ” ما زنیم، انسانیم، اما حقی نداریم و حقوق زنان حقوق بشر است.” روز گذشته ماموران امنیتی با بستن در های ورودی محل برگزاری تجمع ژیلا بنی یعقوب، جلوه جواهری، آیدا سعادت، فریده غائب، سارا لقمانی، نفیسه آزاد، ناهید میرحاج و عالیه مطلب زاده روزنامه نگاران و وب‌نگاران سایت های مدافع حقوق زنان : کانون زنان ایران ، مدرسه فمینستی، تغییر برای برابری ، و نسرین ستوده وکیل بسیاری از روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق زن را بازداشت کردند. بازداشت شدگان در اولین ساعات روز جمعه ٢٣ خرداد با سپردن ضمانت آزاد شدند.

ماموران امنیتی در همین روز به منازل تعداد دیگری از فعالان و وب نگاران فمنیست از جمله پروین اردلان و سوسن طهماسبی اعضای تحریره سایت تغییر برای برابری مراجعه کرده بودند. منازل برخی از فعالان مدافع حقوق زنان از ماه ها پیش تحت کنترل ماموران امنیتی قرار دارد. پروین اردلان برنده ی جایزه حقوق بشر اولاف پالمه در سال ٢٠٠٧ است. وی در ١٣ اردیبهشت از سوی شعبه سیزده دادگاه انقلاب تهران به ” اتهام اجتماع و تبانی غیر قانوین و تمرد در مقابل پلیس به قصد برهم زدن امنیت کشور ” به دو سال زندان محکوم شده است. این حکم به مدت سه سال تعلیق شده است.

در ماه گذشته دست کم ١۴ سایت اینترنتی مدافع حقوق زنان مسدود شده است. اکثریت این سایت ها متعلق به حامیان کارزار ” یک میلبون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان” در ایران و برخی دیگر سایت ها اطلاع رسانی و وبلاگ های روزنامه نگاران و فعالان مدنی هستند. مسئولان چند شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، با تائید خبر دستور برای مسدود سازی سایت های خبر رسانی، به گزارشگران بدون مرز گفتند” این دستوری تازه نیست ما هر روز لیستی از سایت‌ها برای از دسترس خارج کردن انها دریافت می‌کنیم، اما افزایش ارسال دستورات نشان از گسترش موج تازه‌ای سانسور بر روی اینترنت است.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours