به گفته مشاور رئییس جمهور، زنان کارمند 2 روز در ماه مرخصی اضافی می‌گیرند

9 تیر 1387

در سایت ببینید: فارس

رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به فواید و تاثیرات مثبت لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در دستگاههای دولتی خواستار تسریع در نهایی شدن این لایحه شد.

زهره طبیب‌زاده نوری مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری که در خصوص آخرین وضعیت لایحه تقلیل ساعت کار بانوان و پیامدهای آن در جامعه با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: موضوع تقلیل ساعت کار زنان که با حمایت رئیس‌جمهور مواجه شد ساعت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پس از اعلام موافقت دکتر احمدی‌نژاد با درنظر گرفتنی تسهیلاتی برای زنان شاغل، جلسات مستمری با حضور پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهور و ابراهیم عزیزی معاون منابع و نیروی انسانی رئیس‌جمهور برگزار کرد و قرار بود جمع‌بندی این مباحث در جلسه هیات وزیران مطرح شود که هنوز این کار صورت نگرفته است.

رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: بر اساس لایحه این مرکز مقرر شد ساعت کار زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی به غیر از وزارتخانه‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی و آموزشی و همچنین دستگاه‌هایی که کارمندان آنها از مرخصی تعطیلات تابستانه برخوردارند کاهش یابد و مقرر شد نحوه این کاهش ساعت کار در آیین‌نامه مربوطه مشخص شود.

طبیب‌زاده نوری افزود: از پیشنهادات مطرح شده در این زمینه آن بود که ساعت کار زنان به دلخواه آنها کاهش یابد اما این مساله اخلال در کارهای اجرایی را در پی داشت و به همین علت پیشنهاد شد زمان مشخصی برای همه کارکنان زن در ساعتی از روز تعیین شود که این نیز کار ادارات را با مشکل مواجه می‌کرد و در نهایت پیشنهاد کردیم خانم‌های کارمند با اختیار خود دو روز در ماه غیر از روزهای تعطیل از مرخصی استفاده کنند.

وی تاکید کرد که این تسهیلات برای آن در نظر گرفته شد که خانم‌ها بخشی از ساعت روزانه مشغول کار در ادارات و بخشی دیگر را در منزل در خدمت خانواده هستند و در تولید ناخالص ملی و تحکیم نظام خانواده نقش‌آفرینی می‌کنند و نیازمند توجه بیش از پیش است.

به اعتقاد مشاور رئیس‌جمهور در امور بانوان، موضوع تقلیل کاهش ساعت کار زنان، دارای پیامدهایی است اما اگر دولت معتقد است زنان علاوه بر کار در ادارات باید به وظایف خود در قبال تحکیم نظام خانواده اهتمام بیشتر داشته باشند باید مشکلات اجرایی ناشی از کاهش ساعت کاری آنها را پذیرفته و برای این مساله یارانه ویژه در نظر گیرد.

طبیب‌زاده نوری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ساعت کاری زنان سبب عدم جذب آنها از سوی دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی و در نتیجه کاهش حضور زنان در عرصه مدیریت اجرایی نمی‌شود، پاسخ داد: در همه دنیا برای اشتغال زنان در بخش‌های مختلف اهرم‌های تشویقی و تنبیهی در نظر می‌گیرند و در این راستا می‌توان به اجرای کاهش سهم بیمه کارفرما که در کشورمان اجرا می‌شود و همچنین معافیت‌های مالیاتی یا اهرم‌های اجباری استفاده کرد که می‌تواند در آیین‌نامه در نظر گرفته شود .

وی توضیح داد: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه ایجاد صندوق بیمه زنان خانه‌دار در وزارت رفاه کارشناسی می‌شود که بر اساس آن سهم کارفرما در بیمه کارگران زن سرپرست خانوار به نصف تقلیل می‌یابد که این کار سبب جذب زنان به بازار کار و خروج آنها از چتر حمایتی دولت می‌شود.

رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همچنین توضیح داد: پیش از این، زنان روستایی سرپرست خانوار زیر پوشش خدمات درمانی قرار داشته‌اند ولی پیشنهاد شد برای زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن آنها سهم این افراد از صندوق بیمه روستاییان پرداخت شود.

وی افزود: بر همین اساس مقرر شد با استناد به قانون بودجه 86 که 35 میلیارد تومان جهت تامین نیازهای حمایتی اقشار آسیب‌پذیر در اختیار وزارت رفاه قرار گرفته سهم بیمه زنان روستایی خانوار از این محل پرداخت شود.
طبیب‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ‌با اجرای طرح مذکور در سال گذشته 140هزار زن سرپرست خانوار روستایی که تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند و همچنین 40هزار تن از آنها که تحت پوشش بهزیستی بودند، زیر چتر حمایتی بیمه‌ها قرار گرفتند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours