آخرین وضعیت محبوبه کرمی در بازداشت

11 تیر 1387

مدرسه فمینیستی: 9 تیرماه محبوبه کرمی در تماس تلفنی کوتاهی که با خانواده خود داشته گفته است: در جریان بازجویی به او گفته اند که برای آزدای باید وثیقه بگذاری. اما هیچ مبلغی برای وثیقه تعیین نکرده اند.

نزدیک به بیست روز از بازداشت غیرقانونی وبی دلیل محبوبه کرمی فعال کمپین یک میلیون امضا می گذرد.

صبح امروز 11 تیر ماه خانواده محبوبه توانسته اند با وی ملاقاتی کوتاه داشته باشند. محبوبه کرمی در این ملاقات از شرایط سخت خود و 9 زن همراه دیگرش در یک سلول انفرادی در بند نسوان خبر داد.

در میان آنان زنی 70 ساله که دچار بیماری آسم است در شرایط سخت و خطرناک به سر می برد. مسئولان زندان اجازه هواخوری به آنها نمی دهند و آثار ضرب و شتم از زمان دستگیری؛ هنوز در بدن شان باقی مانده است.

محبوبه کرمی در این دیدار به طور کامل جریان دستگیری خود و زنان و مردان حاضر در اتوبوس را شرح داد و گفت: اتوبوس فاصله بسیار زیادی با پارک ملت (محل تجمع ) داشته است و در ترافیک سنگین خیابان ولی عصر متوقف بوده که ناگهان لباس شخصی ها وارد اتوبوس شده و بدون هیچ توضیحی مردان را کتک می زنند محبوبه در حمایت از پسر نوجوانی که به شدت مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته بوده است به اعتراض بر می خیزد که خود نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد به طوری که هنوز اثار کبودی در بدن او وجود دارد و حتی یک لنگه کفش و کیف شخصی اش در اتوبوس جا می ماند. ماموران او را به همراه سایر مسافرین به بازداشتگاه منتقل می کنند.

محبوبه کرمی تا کنون با قاضی پروند ملاقات نداشته است و چندین بار مورد بازجویی قرار گرفته است.

بازجویان زندان با الفاظی نامناسب و ناشایست با زنان برخورد کرده اند. این درحالیست که آنان تنها رهگذران عادی آن خیابان بوده اند .

لازم به ذکر است مادر محبوبه کرمی در این مدت تحت عمل جراحی سختی قرار گرفته است که نیاز به پرستاری و استراحت مطلق دارد اما به دلیل زندانی بودن تنها دختر خانواده و بیماری پدر؛ مجبور شده است زودتر از موعد از بیمارستان مرخص شود تا بتواند از همسر پیر و بیمار خود مراقبت کند.

برای آگاهی از روند پرونده محبوبه کرمی در بازداشت؛ مصاحبه ای با آقای پوربابایی وکیل او داشته ایم.

وکیل محبوبه کرمی اظهار داشت که روز گذشته برای پیگیری پرونده محبوبه به معاونت امنیت دادگاه انقلاب مراجعه کرده است و مقامات قضایی ابراز امیدواری کرده اند که در هفته آینده شرایط برای آزادی محبوبه مهیا خواهد شد.

وی در خصوص عدم تعیین میزان وثیقه برای موکلش گفت: مقام قضایی طبق قانون موظف است اتهام؛ نوع اتهام؛ دلیل بازداشت و محل نگهداری متهم را اعلام کند و طبق ماده 134 قانون آیین دادرسی کیفری قرار تامین باید با نوع مجازات؛ نوع اتهام؛ دلایل اتهام؛ میزان مجازات و ضعیت خاص متهم متناسب باشد. البته هنوز هیچ مبلغی برای وثیقه موکل من اعلام نشده است و تا قبل از تعیین قرار تامین عملا هیچ اقدامی از سوی ما نمی تواند صورت بگیرد.

پوربابایی در خصوص دیدار با موکل خود گفت: بنده نتواستم با ایشان ملاقات کنم و نتوانستم پرونده ایشان را بخوانم. من هنوز نمی دانم اتهام ایشان چیست. اساسا تا زمانی که پرونده در دادگاه ثبت نشود و شماره پرونده ای را نداشته باشیم هیچ اقدام حقوقی از طرف وکیل انجام نخواهد گرفت.

در خصوص تفهیم اتهام و نوع اتهامی که به محبوبه کرمی نسبت داده شده است گفت: دادگستری موظف است که ظرف بیست و چهار ساعت نسبت به تفهیم اتهام شخص بازداشتی اقدام کند و بعد از بیست و چهار ساعت از تفهیم اتهام موظف است که قرار تامین صادر کند. موکل من طبق قانون باید تفهیم اتهام شده باشد اما ما از نوع اتهام او اطلاعی نداریم.

ایشان تاکید کرد که پدر محبوبه کرمی سالخورده و در بستر بیماری به سر می برد و مادر ایشان تحت عمل سخت جراحی قرار گرفته است و تنها کسی که می تواند از این دو حضانت کند دخترشان محبوبه است. مادر محبوبه قاعدتا باید بعد از عمل جراحی سخت خود مدتی در بیمارستان تحت نظر پزشک می ماند اما به دلیل بیماری همسر خود مجبور شد زودتر از موعد از بیمارستان مرخص شود و سلامت ایشان در خطر است.

از مقامات قضایی می خواهم به این امر توجه خاص داشته باشند و شرایط آزادی موکل بنده را فراهم کنند و چناچه جرمی هم رخ داده باشد در شرایط مساعد تری به پرونده رسیدگی شود. هر چند طبق گفته خانواده محبوبه؛ وی تنها برای انجام کارهای شخصی خود رهگذر خیابان ولی عصر بوده است و هیچ جرمی مرتکب نشده است. بنابراین خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط موکل خود هستم.

لازم به یادآوری است که از مجموع دویست نفر بازداشت شده در جریان درگیری های پارک ملت که بسیاری از این بازداشتی ها رهگذران عادی خیابان بودند تنها ده نفر در بازداشت به سر می برند و بقیه آزاد شدند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours